Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Krampe ved vinterbadning

Redigeret 1 oktober, 2009, 10:30 i Motion
Jeg er lige startet som vinterbader og synes, det er virkelig skønt! Men hver gang jeg bader, får jeg krampe i nogle af mine fingre og tæer, hvilket ligger lidt en dæmper på den gode oplevelse. Vandet er pt. ca 15 grader, og jeg frygter lidt, at det med kramper bliver værre, jo koldere vandet bliver. jeg har prøvet at løbe før badning for at være godt varmet igennem, men det har ingen effekt. Ingen af mine badeveninder oplever det samme.
Jeg søger gode råd: Kan jeg gøre noget for at undgå, eller formindske kramperne?

Kommentarer

  • Indstillinger

    Jeg har det samme problem (dog kun to af de små tæer) og samme spørgsmål.

    Er det urinsyregigt?

  • Indstillinger

    Hejsa med jer vinterbader!
    Vedr. vinterbadningen, har jeg rimelig god erfaring med og været det i ca. 4 år.
    Jeg både bader, svømmer og dykker ude i det iskolde vand - dagligt.
    Til start, gik jeg "kun" ud og dyppede mig og uden handsker, vådsokkesko og evt. noget på hovedet .
    Efterfølgende begyndte jeg at vinterbade sammen med en habil svømmer. Derefter begyndte jeg også at svømme ude i havet og her mærkede jeg en mærkbar forskel.
    Det gav meget mere cirkulation i hele kroppen.
    Dette gjorde også, at når kulden rigtig satte ind, frøs jeg både mine hænder og fødder og med krampe i både hænder og fødder - kunne næsten ikke få varmen igen. Fordi vi svømmer normalt min. 600 meter men når kulden(fra 3 gr.) sætter ind, begynder vi drastisk at nedsætte "tempoet" ifm. den lange distance af svømningen(kun 25 meter) pga. kroppens indstilling til kulden.
    Her er jeg efterhånden blevet erfaringer rigere, både vedr. hvor lang tid jeg kan opholde mig i det kolde vand men også det at have det rigtige udstyr på så kulden ikke så nemt kan trænge ind.
    Her er min erfaring, at håndled og ankler helst skal være dækket for at man kan holde rimelig på varmen og helst med 5% neofren.
    Jeg vinterbader i dag med, både vådhandsker og vådsokkesko med 5% neofren, vandskydende halse-disse som jeg bruger på min lange hår, pandebånd med reflekser i, vandskydende vat i ørene samt et par dykkerbriller med solfilter i.
    Der uderover bader jeg i bikini, fordi jeg er ikke så god til en badedragt. Denne syntes jeg klæber alt for meget til kroppen.
    Jeg døjer en del med gigt, både i hænder og benene samt Hortons Hovedpine(art meget stærk migræne).
    Vedr. gigten og i det hele taget, et dette rigtig godt med handsker og vådsokkesko, netop fordi håndled og ankler ikke tåler så meget kulden.
    Men nogle tåler mere end andre - meget individuelt
    Vedr. min Hortons Hovedpine, er denne næsten helt forsvundet pga. jeg dykker mit hoved ned i det iskolde vand og dette gør at blodkarrene atter trækker sig mere sammen igen.
    Ved godt man ikke anbefaler dykning i det iskolde vand men det hjælper
    ihvertfald mig.
    Mit udstyr køber jeg i en dykkerbutik og hvis i mangler flere oplysninger omkring mærker o.l, står jeg gerne til disposition.
    Hilsen en erfaren vinterbader :)

  • Indstillinger

    Jeg har aldrig forstået hvorfor nogen helt frivilligt begiver sig ud og svømme i næsten frysende vand.

    Kan godt være det frigiver noradrenaliner, og alm adrenalin, og giver blodomløbet et boost, men det kan man også opnå på andre måder, fx faldskærmsudspring, eller bjergbestigning.

    I al fald hvis jeg skal dyppe mine nosser i havet, så skal det være højsommer og vandet mindst 23 grader, eller tar jeg svømmehallen - som i øvigt også er langt tættere på end standen, og ikke har diverse skumle dyr i sige (hvis man regner pigerne/kvinderne fra altså) (det sidste var en joke.)

Log in eller Registrér for at kommentere.