Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

vægtøgning trods træning.

Hej jeg er en pige på 21 år, jeg er kommet mig lidt over 10 kg på bare lidt over 1 år.

Da jeg for halvandet år siden mødte min nuværende kæreste vejede jeg 65 kg. men efter et år er jeg altså oppe på 76 kg... Jeg har aldrig dyrket så meget motion som jeg gør nu og til dels heller ikke spist sundere, da min kæreste er diabetiker..

inden jeg mødte ham har jeg ikke dyrket motion i et fitnesscenter, og løbe kunne jeg bestemt ikke holde til, da jeg er ryger. men nu dyrker jeg motion i fitness minimum 3 gange om ugen og opholder mig 45 min i konditionstræning og 45 min i styrke.. jeg har været tilmeldt fitness siden jeg mødte min kæreste.

jeg spiser da usundt nogle gange, men i forhold til at jeg før i tiden, hverken dyrkede motion, tænkte over hvor meget jeg røg og spiste, så er jeg frustreret over at jeg er kommet mig 10 kg på et år, selvom jeg er mere aktiv og sundere end hvad jeg var for bare 2 år siden.

hvad kan jeg gøre for at smide de dårlige 10 kg. ? og hvad kan det skyldes at jeg er kommet mig dem?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg tog også på da jeg mødte min kæreste. Det skyldes(føler jeg selv) at jeg sammen med kæresten hyggede mere hjemme, hvilket gjorde at jeg automatiske spiste meget mere end før. Vi så meget serier og film om aften, og til alt det høre jo også alt det søde samt snacks :-S ikke så godt.

    Vi var også tit ude og spise i starten, biograf mm. Jeg kender faktisk nogle stykker som har taget på i starten af et forhold.

    Det er flot, at du vil gøre noget ved de 10 kg du har taget på. Selvom det ikke er mega meget du skal tabe, så er det godt at du indser det så tidligt.

    Mange mennesker begynder først at tænke over det når de kommer til at veje alt alt for meget, og smider mange penge i vægtvogterne og alle former for kure.

    Det er godt at du motionere. Jeg mener dog selv(erfaring fra mine egne kure og egen krop) at maden er det vigtigste hvad angår slankekure. Jeg har selv motioneret en del, følte ikke at det hjalp så meget. Jeg fik mere energi men jeg tabte mig ikke.
    Mange har fortalt mig, at det skyldes, at kroppen opbygger muskler, som vejer mere end fedt(derfor kan mange opdage at de rent faktisk tager på af træning)

    Min kusine tabte 10 kg på 4 måneder udelukkende af sundt mad og motion i hverdagen. Gå til indkøbscenteret, tag trappen mm. Det vil jeg også anbefale, hvis man som pige ønsker almindelig vægttab uden at opbygge muskler.

    Selv prøver jeg nu at indføre mere motion i min hverdag, eks at cykle på arbejde og spise flere små måltider i løbet af dagen, så der altid er gang i forbrændningen.


    En god kollega fra mit arbejde tabte sig ved hjælp af hjemmesiden madlog.dk
    Ved ikke om du har hørt om hjemmesiden. Det handler om at finde ud af hvad der passer en. Ikke alle slankekure er lige god for os alle.

    Rigtig meget held og lykke med det:)
  • Indstillinger
    I fedmedebatter trives mange myter og misforståelser, så lad os få nogle facts på plads.
    Man tager på, hvis man indtager flere kalorier end man har brug for.
    Man taber sig, hvis man intager færre kalorier end man har brug.
    Der er nemlig ingen magi i fedttab selvom en hel milliardindustri med tilhørende svindelprodukter, latterlige kostråd og fordummende kuponhæfter postulerer det modsatte mod bedre vidende.
    "Vægt" er naturligvis også inden for vide grænser aldeles ligegyldigt, det er FEDT og FEDTTAB der handler om.
    For at smide noget fedt skal man således over tid realisere et energiunderskud på mindst 7000kcal for hvert kg fedtVÆV man ønsker at blive af med.
    Hvor energiunderskuddet kommer fra, - kost eller motion, - er i princippet næsten ligegyldigt, men dels er motion sundt og dels kan korrekt motion forsvare den eksisterendemuskelmasse mod det energiunderskud, som er ethvert fedttabs forudsætning.
    Og det er naturligvis en myte, at eksplosiv muskulær udvikling hos kvinder der småmotionerer skulle kunne annulere fedttabet kg-mæsigt.
    Dels har kvinder i POSITIV energibalance ualmindeligt svært ved at øge muskelmassen betydeligt selv ved benhård træning i et år, så lidt puslen i hjørnerne på en negativ energibalance kan naturligvis IKKE på kort tid opbygge nyt muskelvæv, - det er faktisk svært nok at beholde det bestående medens fedt tabes.
    Hvad skulle de nye kæmpemuskler også laves af, når energibalancen er negativ?
    Optimisme, myter og varm tarmluft laver ikke muller på mennesker.
    Og blot til reference: unge mænd med mange gange det muskelopbyggende hormonniveau relativt til kvinder skal være lykkelige hvis de kan opbygge 5 kg muskelmasse det første år ved tung benhård træning 4-6 gange ugentligt!

    PS:

    Når kvinder ikke såkaldt "taber sig" skyldes det ganske enkelt at de IKKE er i negativ energibalance fordi de spiser mere end de tror eller vil indrømme og motonerer mindre end de tror eller vil indrømme.
    Det fænomen kalder forskere for "underrapportering"!
    Frataget de 2-3% der lider af specifikke sygdomme, så taber ALLE sig nemligt planmæssigt, hvis deres kostindtag kontrolleres objektivt af andre end dem selv.
    Et af de sejese problemer i fedmeproblematikken er nemlig det allestedsnærværende selvbedrag, som forhindrer en fornuftig rationel tilgang til dette vor tids største sundhedsproblem: fedme!
Log in eller Registrér for at kommentere.