Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Ginseng til kvinder

lotte123lotte123
Redigeret 5 oktober, 2009, 04:45 i Alternativ behandling
For nogen tid siden - med en periode, hvor jeg følte mig lidt nede energimæssigt - faldt jeg for en flaske Gerimax ren flydende ginseng, og ved at gennemlæse beskrivelsen på flasken, tænkte jeg "herregud - lad mig da prøve," hvilket jeg gjorde; og hold da op, det gav da bestemt et godt og grundigt spark, og begejstret var jeg.

Men så kom jeg til at tale med en, der netop har forstand på alle disse østlige urter, og hun så helt forkert ud og fortalte mig, at Ginseng bestemt er en mandeting, og absolut ikke godt for kvinder, og slet ikke kvinder i min alder - jeg er vel i det, der kaldes overgangsalder. Det kunne forstærke eventuelle gener i den forbindelse f.eks. fremprovokere hedeture og den slags.

Nu er det, at der absolut intet står på flasken om, at dette middel ikke er til kvinder. Jeg holdt selvfølgelig op med kuren på det tidspunkt, og har heller ikke efterfølgende haft nogle af disse bivirkninger, men jeg kunne tænke mig at høre fra andre, der måske ved lidt om den slags.

Havde min bekendt ret? Er der nogen, der ved noget om det?

Grunden til mit spørgsmål nu, er at jeg lige har været syg, og derfor er noget tung i energien, hvorfor jeg godt kunne føle mig dybt fristet til at tage en sådan kur igen.

Hvad vil være godt til at give dette skub, hvis Ginseng ikke er for kvinder??

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Lotte

    Jeg har aldrig sat mig ind i, hvordan ginseng fungerer, for det forlyder, at planten kan få blodtrykket til at stige, og jeg er i forvejen i behandling for forhøjet blodtryk…

    Men jeg har Rikke Goerlichs bog ”Urt!”, som indeholder en artikel om ginseng. Jeg har stor tiltro til Rikke Goerlich. Du ved, det er hende, der havde en udsendelsesrække på DR2, også med titlen ”Urt”.

    Under alle omstændigheder skriver Lotte Goerlich ikke noget om, at ginseng ikke skulle være for kvinder. Der står (side 77):

    ”Traditionelt er ginseng blevet brugt som energigivende og livsforlængende middel. Ikke mindst har mænd i tusindvis af år taget ginseng for at styrke deres manddom. I dag er ginseng et af verdens mest solgte naturprodukter, som ofte købes af både kvinder og mænd, der ønsker mere energi. Personligt er jeg ikke i tvivl om, at ginseng virker. Men brug den med fornuft. Det nytter ikke at have så travlt, at du ikke mærker, at du er træt.”

    Sådan som jeg forstår på dig, er du heller ikke ude på at optimere dit energiniveau ud over det normale. Du har bare brug for at få lidt mere energi efter en sygdomsperiode.

    Ifølge Rikke Goerlich er ginseng godkendt af Lægemiddelstyrelsen som naturlægemiddel mod udmattelse og træthed samt ved rekonvalescens (side 81).

    Derfor foreslår jeg, at du bruger ginseng, når du nu har glæde af det. Men du efterlyser andre forslag til hjælp mod træthed. Jeg havde i en periode glæde af rosenrod. Det er også et godkendt naturlægemiddel til brug ved træthed og rekonvalescens. NB der er ikke tale om rødder af roser, men derimod en plante ved navn rosenrod, der vokser i det nordlige Skandinavien og Rusland. Det forhandles under navnet Arctic Root. Det forlyder også om rosenrod, at det virker seksuelt stimulerende! Men jeg tog så lidt, at jeg ikke mærkede noget videre til den side af sagen :o)

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Kære Kameliadamen,

    Tusind tak for dit indlæg, som jeg har modtaget med glæde, fordi jeg netop har prøvet det gode "spark" omkring Ginseng, og du har ret, det er en "kur" jeg har taget i en kortere periode, så det vil jeg gøre fremover, når der lige er en "tung" periode, om vi vel alle kommer i i ny og næ.

    Jeg var jo i tvivl, fordi jeg aldrig havde hørt om at det ligefrem kunne være skadeligt for kvinder - mærkede da heller ikke selv til nævnte bivirkninger.
Log in eller Registrér for at kommentere.