Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Mavetræning og bækkenbund

Redigeret 2 november, 2009, 06:46 i Sportsskader
Jeg har et spørgsmål ang. mavetræning. Jeg er tidl. uddannet instruktør i fitnessboksning og dengang lærte vi på kurset, at piger ikke måtte lave alt for hårde maveøvelser (f.eks. hænge i en ribbe og løfte benene), fordi de kunne få problemer med bækkenbunden. Dette havde man fundet ud af ved nogle kvindelige idrætsudøvere, der pludselig alle skulle tisse under opvarmingen, hvis denne bestod af hop/sjipning.

Nu har jeg skiftet sportsgren til klatring, hvor jeg netop på en træningsweekend har hørt, at maveøvelser skal være så hårde, at man kun skal kunne tage 8-10 gentagelser og vi blev anbefalet at lave øvelser som at hænge i to håndtag og løfte benene op - hvilket er relevant at kunne i forhold til klatring.

Spørgsmålet er så, om man som pige skal bekymre sig ift. at få problemer med bækkenbunden ved at lave disse hårde øvelser?

Det er måske også relativt til formen (altså at man gerne må, hvis man er i god form?)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej

    Jeg er overbevist om, at piger/kvinder kan lave alle slags maveøvelser.
    Dog er det vigtigt at huske, at bækkenbunden altid skal spændes før mavemusklerne aktiveres.

    Om man så er i stand til at lave de meget hårde maveøvelser, er sikkert et spørgsmål om hvilken (dags-)form, man er i. Ens muskler bliver jo stærkere des hårdere man træner.

    Jeg hører af og til om piger, der går højt op i hvor mange gentagelser de kan lave. Min holdning er at alt over 20 er spild af tid! Kan man lave fx 20 gentagelser, skal man have mere belastning på eller have fat i en øvelse, der udfordre een lidt mere.


    Hilsen
    Eva
Log in eller Registrér for at kommentere.