Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hvad skal jeg gøre? P-piller/kobberspiral/andet?

Redigeret 16 oktober, 2009, 12:10 i Prævention
Jeg er en 18-årig pige, der nu siden jeg var 14 år, har taget p-piller grundet voldsomme smerter ved min menstruation.
"Desværre" er jeg datter af en kvinde, der som ung ikke kunne tåle hormonerne i pillerne, som så derfor fik migræne af stoffet. I stedet valgte hun at få en spiral lagt op.

For et halvt til et helt år siden begyndte jeg så, at få rigtig voldsomme hovedpiner og er her på det sidste blevet nødt til at tage imigran et par gange. (På recept af min læge)
Nu sidder jeg så, som 18-årig og ligner ét stort spørgsmålstegn. Er det hele p-pillernes skyld, er det noget andet jeg indtager, har jeg "bare" arvet min mors jævnlige migræneanfald eller noget helt 4.?
Og er det eneste alternativ til p-pillerne en kobberspiral, som højst sandsynligvis vil gøre min, allerede voldsomme, blødning større og ligeså smerterne?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg mener (er ikke 100% sikker) kun de sætter spiraler op i kvinder, der har født...

    Ellers er minipiller et godt alternativ. der er meget mindre hormon i, dog skal man være opmærksom på at de skal tages MEGET præcist for at beskytte optimalt.
    Jeg har også veninder, der har en P-ring. den fungerer lissom piller, bortset fra at det er en lille ring man indfører hver 3. uge. Den skal bare skubbes op, så sætter den sig selv på plads. Men jeg ved ikke om den er bedre end p-piller ift hormonerne.
    Et pessar kunne også være en mulighed.
    Jeg tror det bedste ville være at gå ned og få en snak med din læge. Han/hun vil bedre kunne fortælle dig om forskellige præventionsmidler og hvilke der ville passe dig bedst.
Log in eller Registrér for at kommentere.