Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Bør jeg tjekkes for diabetes 2?

Jeg læste herinde om symptomerne på diabetes 2

(tørst; hyppig vandladning; træthed; nedsat appetit og vægttab; kløe omkring kønsorganer; infektioner i hud og på slimhinder)

Jeg kan egentlig kun sige ja til den første, jeg drikker vand hele tiden og er tit tør i mund/svælg alligevel.
Men dertil kommer, at min far har diabetes 2, og jeg selv er nok lidt overvægtig - spiser (næsten) ok, men dyrker ikke rigtigt motion, og det burde jeg jo nok...

Er det nok til at gå til lægen? Jeg føler mig altid som en hypokonder, når jeg er der...

Ditte.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg synes du skal bede din læge om at blive chekket for diabetes, især når der er diabetes i familien. Du skal ikke føle dig som hypokonder. Du har ret til at bede om at få det undersøgt. Jeg er selv diabetiker og det er meget vigtigt at få behandling så hurtigt som muligt hvis man har diabetes for at undgå følgesygdomme. Hvis din læge ikke er indstillet på at undersøge det, så skift læge, desværre er der mange læger som ikke tager det særlig alvorligt. Hvis du vil læse om det så gå ind på diabetes.dk der er masser af oplysninger.
    Lone1946
  • Indstillinger
    JEG ER MEGET NERVØS FOR OM JEG HAR SUKKERSYGE ! MIN URIN DEN LUGTER LIDT SØDT, SÅ JEG HAR LIGE FÅET LAVET EN TEST HOS LÆGEN. MIT FASTEBLODSUKKER DET LÅ PÅ 5,4 OG JEG HAVDE IKKE NOGET SUKKER I URINEN SAGDE LÆGEN. MEN JEG ER ALTSÅ STADIGVÆK BANGE FOR AT HAVE SUKKERSYGE. GODT NOK SAGDE LÆGEN AT DET NORMALE BLODSUKKER NIVEAU SKAL LIGGE I MELLEM 3,5 OG 6,3. MEN MED 5,4 ER MIT JO I DEN HØJERE ENDE. LÆGEN SIGER AT DET ER HELT NORMALT, MEN JEG TVIVLER :O( ER DER NOGEN DER VED OM DET ER NORMALT AT ENS FASTE BLODSUKKER NIVEAU DET LIGGER PÅ 5,4 OG AT ENS URIN NOGLE GANGE ISÆR OM MORGENEN LUGTER LIDT SØDLIGT UDEN AT MAN HAR SUKKERSYGE ? OG I SÅ FALD, HVAD KAN ÅRSSAGEN SÅ VÆRE TIL AT MIN URIN DEN IND IMELLEM LUGTER LIDT SØDT I DET ?
    MARTINE !
Log in eller Registrér for at kommentere.