Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Bøvl med et par Hallux Valgus'- Nogen der kan hjælpe mig?

AnonymousAnonymous
Redigeret 27 september, 2009, 12:57 i Fod- og knæskader
Hej

Jeg har det man kalder for Hallux Valgus også kendt som "Skæv storetå".

Jeg fik det konstateret som 12-13 årige, da jeg pludselig ikke kunne dyrke Motion på normalvis mere.

Idag er jeg 25 år og har lige siden, jeg fik konstateret Hallux Valgus gået i godt fodtøj, aldrig for småt og har endda prøvet at gå med special-lavet sål, men det gjorde det hele meget værre, så stoppede med at gå med sålen.

Det har så været der "on and off"...dog altid i en mindre grad. Jeg har altid- efter jeg fik "diagnosen"- gået forkert på foden, for ikke at overbelaste min tå/fod. Nu er det så, at jeg er tror, jeg er ved at få det i min anden storetå...

Bare ved tanken om at en evt læge skal se og mærke på mine tæer, gør at jeg næsten ikke har lyst til at de kigger på dem.

-Mit spørgsmål er så: Er der en eller anden, som er blevet opereret for Hallux Valgus?
Er det blevet godt og er det værd at lade sig bliver opereret?

MVH

Tower

Kommentarer

  • Indstillinger
    Operationer går varierende godt afhængig af operatørens erfaring og ”boldøje”.
    Alternativ kan man forsøge med et hallux valgus natbandage. En sådan fås hos en velassorteret bandagist forretning.
    Ikke alle kan holde ud at have den på en hel nat, men så kan man have den på f.ex om aftenen ved TV tid eller lignende, hvor man sidder stille gennem et lidt længere stykke tid.
    Man kan IKKE gå rundt med dem, da de isåfald knækker.
    Det tager nogle måneder (3-6) før hele succeséner hjemme, så her er tålmodighed en god egenskab.
    Mvh
    Jens v bruun, praktiserende ortopædkirurg
  • Indstillinger
    Hej Tower

    Jeg blev opereret for det samme på min højre fod da jeg var 29. Havde da haft bøvl, smerter og grim fod siden jeg var 20, på trods af, at jeg er fodformgenerationen, og altid kun har gået på enten bare fødder eller fodformede sko.
    Aldrig har jeg været så glad for noget. Det er meget, meget pænt, og jeg kan gå i alle slags sko (går dog stadig aldrig i spidse eller højhælede, men det er nok min generation). Sandaler og klip-klapper er blevet en fornøjelse at have på. Tidligere stod jeg altid og trådte mig over den ene for, hvis jeg havde bare fødder i andres selskab, flov over den grimme fod.
    Min mor er blevet opereret på begge fødder nogle år senere end jeg, og er også meget glad for det, og har fået et fint resultat.

    Hilsen Anette
  • Indstillinger
    Til Jens V Bruun

    Tak fordi du gav dig tid til at besvare mit spørgsmål.

    Jeg er bange for, at jeg ikke har tålmodigheden til at gå med (bandagen). Tåen er simpelthen så øm, at bare vand plasker stille ned på den gør, at jeg har MEGET ondt i timer efter. Så kan ikke lige overskue, at gå rundt og have så ondt i så lang tid.

    Til Anette1

    Det lyder jo som en rigtig succes-historie både for dig og din mor. Og det er lige det jeg mangler at høre!

    Jeg har så ikke en grim tå men en meget ØM tå... eller måske snart tæer...

    Er det muligt at få at vide, hvor du har fået din tå rettet op på henne ?

    Og mange tak for dit svar:)

    Hilsen Tower
Log in eller Registrér for at kommentere.