Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Mibrug af kvinder OG mænd

Hej!

Jeg er selv blevet misbrugt igennem 4 år af min stedfar, og har kæmpet i mange år med at komme videre fra det... Det påvirkede hele min hverdag i mange år, og plagede mig både dag og nat, men jeg er heldigvis kommet videre, og har idag ingen mareridt el tænker over det i dagligdagen. Engang imellem kan jeg godt tænke lidt på det, men det påvirker mig ik, som det engang gjorde...

Nu ser jeg så en mand, som lige har fortalt mig at han blev misbrugt, voldtaget og meget mere, som barn af sin biologiske far, og jeg ved slet ik hvad jeg skal stille op med mig selv. Han har lukket helt ned for sine følelser, viser ik rigtig hvordan han har det, og det påvirker ham rigtig meget i hverdagen. Jeg vil rigtig gerne hjælpe ham til at komme videre, ligesom jeg selv gjorde, men jeg aner virkelig ik hvordan jeg skal gøre.... Jeg har kendt mange der har været udsat for lignende ting, som mig selv, men jeg har aldrig kendt en mand, som har været udsat for det....

Jeg har virkelig brug for at snakke om det hele, og alt hvad han har fortalt mig, men eftersom jeg ikke vil snakke med nogen om det som jeg kender, så skriver jeg herinde, og håber på nogen skriver...

Mvh Mai

Kommentarer

  • Indstillinger
    Kære Mai

    Jeg kan godt forstå, at du har brug for at tale med nogen, i forbindelse med at du har lært en seksuelt misbrugt mand at kende. Det tror jeg i virkeligheden der er mange pårørende der har brug for, uanset om man selv har været udsat for overgreb eller ej. For hvad stiller man f.eks. op overfor det du opfatter som følelsesløshed? Hvordan hjælper man bedst den man holder af?

    Det bedste du kan gøre er i mine øjne, at være et godt eksempel for ham. Og det vil sige at være klar over og vise dine egne grænser, 'blive i dig selv' og afholde dig fra at give gode råd. Når man har været udsat for seksuelle overgreb som barn kommer man oftes fra en dysfunktionel familie. De dysfunktionelle måder at være sammen på, bærer man tit videre til andre relationer som voksen. Derfor er det super godt at du gør som du gør nu: Prøver at få rådgivning til dig selv - hvordan du kan agere i forhold til en seksuelt misbrugt mand. For I har begge en baggage med jer, der formentligt betyder, at det bliver stort arbejde hvis det skal gå godt og I begge kan vokse endnu mere gennem jeres forhold.

    Hvis du kan have gavn af at tale med en professionel, har Støttecenter mod incest (http://www.incest.dk) anonym telefonrådgivning på telefon: 33 13 63 83, tirsdag kl. 09.00 – 12.00 og onsdag kl. 12.00 – 15.00. De rådgiver gerne pårørende til seksuelt misbrugte, og der kan du stille alle de spørgsmål du tumler med.

    Jeg ved ikke hvor i Danmark I bor, men i Københavnsområdet har Støttecenter mod incet faktisk terapeutiske grupper for mænd, og der ligger information om de kønsspecifikke problemer der knytter sig til at være mand og seksuelt misbrugt på deres hjemmeside. Det kan måske være noget for dig og manden at læse det?

    Held og lykke med det hele!

    Mange hilsner
    Menneskebarnet
  • Indstillinger
    Hej.
    Jeg så i dit indlæg, at du har brug for at tale med nogen.
    Jeg er en kvinde på 51 år, som selv er misbrugt. I dag arbejder jeg i foreningen www.incestramtevoksne.dk. Her er alle misbrugte, og har 100 % tavshedspligt. Vi har en kvindelig mailrådgiver evadall@sol.dk, og en mandlig mailrådgiver olli06@sol.dk. Disse kan man skrive til, og få svar tilbage i løbet af 3 dage. Så har vi et samtaleforum, hvor alle vores brugere kan skrive sammen, og hjælpe hinanden på godt og ondt. Her er også en sexolog tilsluttet, som man kan snakke med. Alt dette er ganske gratis, vi ønsker blot at hjælpe andre incest ofre. Kig ind på vores hjemmeside.
    Venlige hilsner og tanker fra Eva Dall
Log in eller Registrér for at kommentere.