Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

ADHD medicin til en Skizofren???

Redigeret 20 december, 2010, 10:52 i Skizofreni
Min x- kæreste har alle karakteristika på paranoid skizofreni.

Jeg gik fra fra ham for et par måneder siden og han stalker mig stadig.

Han venter på mig ude foran mit uddanelsessted, skriver mails , sms facebook beskeder.

Jeg svarer ham ikke men vil heller ikke blogge ham da jeg derved vil føle mig mere utryg ved ikke at vide hvad der sker i hans skiftende tankemønster.

Han har netop informeret mig om at han er blevet smidt på ritalin som tilsyneladende er ADHD Damp medicin.

Han har i 2 år formået at manipulerere mig i en sådan grad at jeg ikke havde havde forståelse for hvor greldt det reelt stod til.

Det overasker mig derfor ikke at han ligeledes har formået at manipulere med sin psykiater.

Vil den form for medicinering påvirke.... forvære hans tilstand og dermed hans besættelse og forfølgelse af mig ??

Har andre lignende erfaringer - Er der håb for at jeg kan få fred for ham eller bør jeg få tilhold på ham??

Kommentarer

  • Indstillinger
    jeg ved at ritalin stimulerer dopamin, og for meget stimulering af dopamin kan give psykoser. men ifølge mig skal han have noget antipsykotisk medicin. jeg foretrækker abilify fordi det er det mildeste præparat, begrund af at det stabilisere dopamin, frem for kun at hæmme det. men noget mere han får af det antipsykotiske præparat, desto mere medicin skal han have af de præparater der stimulere det følelsesmæssige. foreksempel lamital. de fleste gange skal man have noget der stimulerer det følelsesmæssige for at modvirke den ulykkelighed man får af at få blokeret dopamin så meget
  • Indstillinger
    Hej! Jeg kom lige over dette forum og indlæg grunnet søgen efter noget der kan hjælpe mig omkring min situation. Jeg har fået diagnosen add og får kun ritalin og cipralex. Gik i 1,5 på høj dosis af zyprexa og gik i gruppeterapi for borderline. Men jeg følte mig ikke "hjemme" i den behandling. Nu efter der har gået nesten et år, et halvår uden nogen medicin og det sidste halvår på ritalin følte jeg det er noget som fortsat ikke er riktig selv om jeg har fået det mange gange bedre af add medicin. Så begynte at læse og kom over det med skizotypi o.l. Der kan jeg kende mig meget mere igen. Og kan jo også godt forstå min forhendværende psykiater at de troede det kun var ren borderline jeg havde. Men mangler info og støtte omkring det med blandingen af det jeg tror jeg har; add/snev af borderline og skizotypisk personlighed. Håber nogen vil prøve at dele med mig erfaringer og info omkring dette.. Litt viktig for mig i og med jeg starter op mit behandlingsforløb for mit alkoholmisbrug nu her om ikke så længe.. Vil være godt rustet til at kunne fortælle om mig selv og prøve at forklare hvordan jeg føler mig.. Og det er pent kaotisk selv efter ritalinen fokuserer mig meget og gør mig istand til at fungere praktisk.. Huff dette blev langt og om der er skrivefejl så skyldes det jeg er fra Norge og har boet i DK i 3 år til marts! :)
  • Indstillinger
    Det lyder ikke så rart at du føler dig forfulgt af din ekskæreste. Du skriver at din ex. er paranoid skizofren, og at han har manipuleret med sin psykiater til at give ham ritalin.

    Umiddelbart kan jeg ikke se noget forkert i at din ex. får dette præparat. Det er vigtigt at huske når man stillet en diagnose, at det kun er en del af en der er syg. Langt den største del af en er jo rask. Man går jo ikke rundt og er skizofren hele tiden. Din ex. ville ikke kunne opsøge dig hvis han hele tiden er paranoid skizofren. Han ville jo føle sig forfulgt og ville derfor ikke kunne bevæge sig udenfor en dør. Men det gør han jo. Du skriver at han opsøger dig hele tiden. Ergo er han ikke paranoid skizifren i den tid det tager at bevæge sig fra hvor han bor til det sted du befinder dig. Han kan max være skizofren.

    Jeg ville tage en snak med ham om dit problem. Og på den måde forsøge at få ham til at forstå at det er forbi imellem jer og at du ikke bryder dig om at han opsøger dig. Det burde han kunne forstå.

    vh
    mask
  • Indstillinger
    Hej Joy. Jeg ville sige at du skal holde dig langt væk fra ritalin. Det er et et stof der minder om amfetamin, og det har en stimulering af d1 og d2, dopamin 1 og 2. Og antipsykotisk medicin hæmmer d1 og d2. Så hvis man tager ritalin i mange år risikere man at udvikle psykose sygdomme, eventuelt skizofreni. Har selv taget ritalin i mange år, og pludselig var jeg på antipsykotisk medicin. Så vær rigtig sød at give denne information videre til alle dem du kender med adhd/ damp, der får ritalin. Ved godt man ikke må kalde det damp. Bruger ordet så stort set alle ved hvad man taler om. og give beskeden videre selvom psykiaterne ikke er enige i teorien om at ritalin fungere sådan. Du kan søge på nettet under navnet ritalin der får du information om at det stimulere signalstofferne d1 og d2. Og bagefter synes jeg du skal søge på et antipsykotisk præparat, der ville du se at der står det hæmmer d1 og d2. Jeg ønsker dig rigtig meget held og lykke med fremtiden.
Log in eller Registrér for at kommentere.