Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Kan det være grunden til min depression?

Det hele startede da jeg arbejdede på Cypern i 2006. Jeg begyndte under mit ophold at blive rigtig træt, jeg skulle hele tiden tisse osv. Jeg gik med det i ca. 2mdr indtil jeg kom hjem til DK og blev kørt til vagtlægen da jeg ikke kunne gå pga mavesmerter. Jeg fik noget imod blærebetændelse. Kort tid efter led jeg flere gange af det.
-Mange ture på toilettet, ufattelige smerter i siderne og lænden og feber.

Efter et par omgange på antibiotika kunne lægerne ikke se betændelse i min urin når jeg kom til undersøgelser. Desværre stoppede dette ikke symptomerne og jeg begyndte også at "dryppe" urin nu og da.

Jeg har været inde og ude af sygehuse, har fået CT scanning, Ultralyd, blodprøver og tonsvis af urinprøver taget for det ene og det andet..
Men lægerne har ikke kunne give mig noget svar. Det er nu et år siden jeg sidst var til en undersøgelse med det.
Jeg har været hos forskellige læger og har selvfølgelig hørt alle deres ideer om hvad det KUNNE være, såsom-"Din livmoder bøjer forkert og giver dig smerter"(?), "Måske har du problemer med nyren", "det er psykisk" osv osv..

Idag lider jeg stadig af smerter i siderne, jeg skal ofte tisse, det gør ondt når afførringen skal "passere" og ofte giver det mig revner vil jeg tro, da der er lidt blod på papiret engang imellem.
Jeg har nogle gange så megen luft i maven at jeg knap kan bevæge mig men kan heller ikke "presse" det ud, og min afførring er enten meget hård eller tynd.. For en måned siden endte jeg på skadestuen med disse smerter, høj feber, opkast og rysten og vagtlægen gav mig ibuprofen mod muskelsmerter i bækkenbunden tror jeg han sagde..Men kan det virkelig give mig så mange problemer??? Det skal lige siges at jeg oveni alt dette for ca.1mdr siden blev sygemeldt med depression og angst og har hørt at fysiske sygdomme kan fremkalde psykiske problemer? Jeg var første gang hos lægen med mavesmerter da jeg var 15år, her var jeg lige kommet hjem fra Romænien og dengang fik jeg heller ikke noget svar.

Puha, det var noget af en omgang ;) Men håber nogle måske kan komme med ideer og råd! Lægen vil sige jeg skal dyrke noget mere motion men det er desværre lidt uoverskueligt når jeg sidder her og knap nok kan tage mig sammen til at tage opvasken.

Kommentarer

• Hej AnneMette.

Jeg vil starte med at spørge dig om du er holdt op med at ryge?
    Det lyder nemlig som mine symptomer på colitis ulcerosa, som er blødende tarmbetændelse i endetarmen (kunne også forklare blodet, det behøver nemlig ikke være rifter...)

mht. at du ikke kan holde på vandet, kan du prøve at lave bækkenbundsøvelser...

Grunden til at jeg spørger om du er holdt op med at ryge er fordi at det alene kan give anledning til depression.. jeg har selv været igennem det.. og da jeg holdt op med at ryge gik der 3 måneder, så måtte jeg indlægges på OUH med mavesmerter...

så begyndte jeg at ryge igen, så holdt alle symptomer op, pånær i meget stressede perioder...

nu er jeg så holdt op med at ryge igen, og næsten med det samme fik jeg symptomer...

Men det kan også være stress du lider af.
    Hvis man er stresset kan man få ondt i maven, blive træt og ikke mindst deprimeret...
  • Hej Anne Mette

Jeg hæfter mig ved dette, du skriver:
    'Det skal lige siges at jeg oveni alt dette for ca.1mdr siden blev sygemeldt med depression og angst og har hørt at fysiske sygdomme kan fremkalde psykiske problemer? Jeg var første gang hos lægen med mavesmerter da jeg var 15 år, her var jeg lige kommet hjem fra Romænien og dengang fik jeg heller ikke noget svar'.

Mit svar er: Ja, fysiske lidelser kan fremkalde psykiske problemer. Men psykiske problemer kan også fremkalde fysiske symptomer. I den forbindelse synes jeg, at det er vigtigt, at du oplevede de første fysiske symptomer, da du var 15 år, så måske skal årsagen findes tidligere i div liv.

Jeg led i 33 år af en lidelse, der hedder Hortons Hovedpine. Lægerne ved heller ikke, hvorfor den opstår og kan kun sympombehandle. I det almindelige lægelige system regnes det for at være en uhelbredelig lidelse. Ikke desto mindre er jeg blevet helbredt for den v.h.a. terapi (NLP- og hypnoterapi). Hovedpinen startede, da jeg var ca. 10 år og jeg var 43, da jeg blev helbredt.
    Det kan være svært at forholde sig til, at noget der tydeligvis er så fysisk, som min hovedpine og dine maveproblemer kan være forårsaget af måske ubevidste, psykiske problemer. Måske derfor, at så mange mennesker afviser, at deres fysiske lidelser kan have en psykisk årsag.
    Men selvfølgeligt kan man også se omvendt på det: En uforklarlig fysisk lidelse og den utryghed samt smerter og begrænsninger, den medfører, kan meget vel medføre både depression og angst.

Hilsen Helene
Log in eller Registrér for at kommentere.