Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Lavt stofskifte?

Jeg har fået konstateren for lavt stofskifte!
Er derfor sat i medicinsk behandling med Eltroxin 50 mg pr. dag.
Min læge har også henvist mig til undersøgelse for struma.
Jeg har igennem hele sommeren haft hæs stemme men det svinger ind imellem, har igennem nogen år haft hoste, tørhed og klumper i halsen. Da jeg begyndte at miste stemmen og hostesaften ikke virkede gik derfor til halslæge som sagde at der ikke var noget synligt galt, men at jeg skulle have undersøgt mit stofskifte, hvorfor jeg fik taget en blodprøve hos lægen. Lægen sagde at jeg havde for lavt blodtryk, hvilket gør at jeg er/var længe om at vågne om morgenen.
Jeg troede selv det blot var en bivirkning af min depressions medicin mm.
Jeg bliver behandlet imod depression, humørsvingninger, angst, hukommelses og koncentrations besvær, som jeg fik i forbindelse med en skilsmisse og min x'es overfald på mig.
Jeg har haft det dårligt i en længere periode med forskellige symtomer som bl. hovedpine, træthed, søvnbesvær, synsbesvær, svimmelhed, synkebesvær, trykken for brystet, ømhed/stivhed i muskler, uro i benene ved sovetid, ondt i kæben/tænderne/ørene, menstrations ureglmæssighed, går tit sukkerkold, men er egentlig ikke sulten, glemmer at spise, har sikkert glemt nogle, men pyt, synes faktisk at det efterhånden er meget jeg slogs med.
Jeg var indlagt i januar med tyktarmsbetændelse og fik besked på at leve et bedre liv bla. at ændre min kost, er overvægtig med et BMI på 35. Det fik jeg så taget mig sammen til i maj og har nu på 4 mdr. tabt 11,2 kg blot ved at lægge min kost om og tænke over hvad jeg putter i munden og hvor meget.
Dette blev min læge så forbavset over, hun synes det var flot, når hun tager mit lave stofskifte med i betragtningen, oveni alt det andet. Synes godt nok det gik lidt langsomt, men troede det var sådan, det ville være for mig.
Tænkte faktisk ikke over at jeg kunne lide af mere end jeg allerede gjorde.
Så jeg troede at alle mine kvaler skyldtes min depression. Og at jeg bare måtte finde mig i at sådan var det bare.
Spørgsmålet er så nu, hvordan kan jeg komme til at leve et bedre liv og finde mit gode humør igen.
Og kan alle mine kvaler måske skyldes et stofskifte rod istedet for en egentlig depression?
Ja det er da meget nærliggende at stille sig selv de spørgsmål, er jeg faktisk blevet fejl behandlet.
Hvad mener i?

Kommentarer

• Hej Emmani.

Tilbage i 80'erne og starten af 90'erne havde jeg hele tiden angstanfald og blev medicineret herfor. Jeg fik det efterhånden dårligere og dårligere fysisk også. Min daværende læge kunne intet finde og betragtede mig nærmest som hypokonder. Så skiftede jeg til en læge som straks sendte mig til blodprøver for stofskiftet. Og det var tårnhøjt, så han ringede til mig at jeg straks skulle i stofskiftemedicinbehandling. Jeg husker stadig at jeg startede med 12 thycapzol-piller. Det tog 1 år og en operation at få mig på højkant. I dag har jeg så for lavt stofskifte.

Men siden dengang har jeg ingen angstanfald haft. Min nuværende læge sagde dengang til mig, at man havde opdaget, at det var sådan at 1 ud af 10 patienter på psykiatriske afdelinger var slet ikke psykisk syge men havde en stofskiftesygdom. På dette tidspunkt (1993) blev det mere og mere almindeligt at læger som rutine tog stofskifteprøver på deres patienter, fordi sygdommen har så uspecifikke symptomer, at den kan være svær at opdage på anden vis.

Håber du kan bruge min erfaring til noget ;o)
    rigtig god bedring.

Kh GITTE
Log in eller Registrér for at kommentere.