Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Bevægelige / lyse prikker. Hjælp søges hurtigst muligt! Tak

Hej

Jeg har altid haft et perfekt syn og med en alder på 26 år, kom det som et chok for mig for 1½ måned siden, at mine øjne pludselig er begyndt at se dels bevægelige flydende elementer og prikker. Det er meget generende. Jeg ser følgende:

* bitte små prikker (kan være hvide som sorte) som bevæger sig meget meget hurtigt på tværs og på langs af mit øje. Det oplevges lidt ligesom et stjerneskud og er mest synligt hvis jeg kigger op på himlen.

* Langsomt flydende elementer af tråd-agtig form som flyder rundt langtsomt al efter hvor jeg placere mit syn. Min øjenlæge siger at vi alle har flydende elementer og får det med alderen. Men ved siden af siger hun også at der intet er galt med mit glaslegeme, så hvor kan disse elementer så komme fra?

* Jeg er også fuldstændig perfekte cirkler som er helt perfekt runde og med en prik i midten. Disse daler ned i mit synesfeldt og forbi, og er på en måde påvirket af tyngdekraften.

* Er meget lysfølsom og ser lyskegler rundt om f.eks lysende gadelampe om aften.

Min øjenlæge har givet mig øjendråber mod allergi da hun sagde at jeg havde en kraftig allergisk reaktion i øjet og at mit øjet var rødt og hævet. Men kan alle disse symptomer virkelig skyldes en allergisk reaktion?

Hun siger at mine øjne er meget flotte og at der intet er galdt. Men jeg er meget meget meget nervøs og konstant ked af det over alle disse synsforstyrelser.

Al hjælp sætter jeg stor pris på. Der må være andre der ser det samme som jeg.

Venlig hilsen

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg har helt præcis det samme. Kunne ikke ha beskrevet det bedre selv. Men når jeg er indendøre flimrer det også ved mig. Jeg er kun 15 år & tanker på det konstant. Jeg skak til øjenlæge engang i januar, men syntes bare det er lang tid at vente- da det næsten føles som om det bliver værere og værere dag for dag. Min læge sagde det nok vad fordi jeg sidder før meget foran com. Men sider højst 30 min. Om dagen og højst serbjeg tv 3 timer om dagen. :(
  • Indstillinger
    Vi er mange der har de samme/lignende symptomer og jeg kan godt forstå du er bange, synet er jo nok den vigtigste sans for at klare sig overhovedet. Det kan måske hjælpe dig at søge information feks. læse øjenforeningens brochurer: www.vos.dk - du kan også her få lov at tale med en øjenlæge, hvis du melder dig ind.

    Noget der kan hjælpe dig i hverdagen er at være meget konsekvent med at bruge solbriller - hvis du har briller, så få farveskift i dem. Det hjælper dels på lysfølsomheden, dels på på at dæmpe de svævende elementer og prikkerne.

    Jeg går også til akupunktør en gang om måneden - og efter et par måneder holdt mine symptomer op med at forværres.

    Det der foruroliger mig noget er at du får røde øjne. I min familie løber der en relativ sjælden øjensygdom kaldet Fuchs syndrom (prøv at google). Den giver røde øjne. Prøv at spørge øjenlæge næste gang. Det er ikke en de lige i første omgang tænker på.

    Min søster havde gentagne gange røde øjne og fik så nævnt at min mor havde den sygdom. Det viste sig, at hun også havde den, så hun får dråber og går til jævnlig kontrol, og hun må ikke længere bruge kontaktlinser.

    En anden i min familie blev gradvist blind af sygdommen, - de var meget længe om at opdage hvad hun fejlede. men fik nye hornhinder, og nu ser hun rigtigt godt - bruger ikke engang læsebriller. Så selv om det værste sker, kan det alligevel ende godt.
  • Indstillinger
    Har netop disse bevægelige figurer i mit syn, gad godt vide hvad det skyldes..
  • Indstillinger
    Hermed afskrift fra en lægebrevkasse i et ugeblad, hvor jeg netop har læst om fænomenet:

    En ung pige er nervøs for sine øjne, fordi hun så nogle sorte prikker, der svævede forbi hendes øjne, da hun lå på stranden. Hun spørger, om det kan påvirke hendes syn på længere sigt.
    Brevkasselægen svarer:

    'Du kan tage det helt roligt, du fejler ikke noget som helst. Alle mennesker vil, hvis de for eksempel som du ligger på en strand og kigger op mod en blå himmel, kunne se nogle små sorte ligesom fnug, der kan bevæge sig inde i øjet. Det kaldes flyvende myg og skyldes nogle ganske små uklarheder i glaslegemet, som er den del af øjet, der ligger bag linsen. Flyvende myg er noget alle har i mere elelr mindre udtalt grad. Man kan også bemærke dem, hvis man f.eks. skal undersøge ting i et mikroskop. Det er altså noget, du må lære at leve med og det er ikke tegn på nogen sygdom.'

    For mit eget vedkommende er det som regel ikke sorte pletter men lysende. Det skulle være lige så almindeligt.
    Håber dette kan berolige.

    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    Hej der mange der lever med disse symptomer inklusiv mig . Der er 2 behandlings muligheder den ene er at man bliver operet hvor de stikker nogle instrumenter i øjet, og renser det gele lag hvor disse urenheder sidder i gelet. Men mange læger anbefaler det ikke da det kan have en del komplikationer og derfor kun anbefaler hvis man har svært at ved at leve med det. og den anden mulighed er med en yag laser hvor de skyder på disse urenheder, der ikke nogle af disse behandlingsmetoder der er risikofrit. Men det skal man tale med en læge om. Jeg har ikke fundet et sted i Danmark hvor de bruger laser metoden. USA, UK, Frankrig, Belgien gør . Hvis der er nogle har fået det lavet med laser metoden vil jeg gerne høre mere om det.
  • Indstillinger
    Hej .
    Jeg har i dag været hos min øjenlæge, p.g.r. af jeg ser en mørk skygge, jeg fik konstateret brud på glashinden, og fik så,at vide det kan man ikke gøre noget ved ,det er bare kedeligt ,at man hele dagen ser en skygge som ikke er der, jeg fik så at vide det må du leve med, og mit øje løber i vand der har jeg så fået renset tårekanalen 2 gange, men skal så igen til øjenlæge, da det er meget gernerende.
  • Indstillinger
    Jeg er en ung fyr på 19, der har helt præcis det du beskriver..
    jeg læste at det kan skyldes angst eller lign.
    eller du kan få det af at se for meget på en skærm...
    men har været til to øjenlæger som siger det er helt ufarligt :)
  • Indstillinger
    ja jeg ser ikke for meget på skærm ,og angst er jeg slet ikke, nå men jeg må nok lære ,at det er bare noget blivende.
  • Indstillinger

    Hej,

    Jeg er en 30 årig mand med samme symptomer / gener. Det er udfordrende psykisk med flydere.


    Hvordan står det til med jer dag i dag? Er det blevet bedre?

Log in eller Registrér for at kommentere.