Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Hvad synes i om mine blodprøver?

Hej

Jeg har fået taget blodprøver for at se om mit stofskifte er normalt. Det viste følgende:

TSH: 1,06 (0,3-4,2)

T3: 1,3 (1,2-2,7)

T3: 1,2 (1,2-2,7)

T4: 12,8 (13-23)

T4 uptake: 0,92

Jeg har lidt symptomer som jeg ikke ved om et af andre grunde, men jeg synes jo jeg ligger i underkanten af normalområdet og endda lidt under på min T4.
Mine symptomer er ondt i muskler og led, så jeg efter at have siddet stille har svært ved at gå ordentligt. Lægsmerter i perioder. Tendens til væske i benene. Lang og kraftig menustration. Meget træt i perioder. Humørsvingninger.

Hvad siger i til det hele?

Mvh Anja

Kommentarer

• Hej Anja.

Har du før haft problemer med stofskiftet ? ? ?
    Syntes de eneste tal, der er en smule skæve, er din TS 4. Havde selv TS 4 på 120 hvilket også var ekstremt højt, men aligevel.
    Dine tal er dog ikke så langt fra "normalen så det bliver opfattet som alamerende af de fleste læger.
    Specielt ikke når alle andre tal er inden for normalen.
    Må dog sige at, hvis du før har haft problemer med stofskiftet og du kan genkende symptomere ville jeg da lige tage en snak med min læge.
    Ellers syntes jeg ikke helt dine symptomerne er nogle jeg kan genkende så jeg ville da lige chekke ud om det kan være noget andet du fejler. Ihvertifald er det træls at have det som du har det.
    Rigitg god bedring
    Mvh bastian
  • Jeg syntes det ser flot ud alle blodpr er i normal området og T4 tæt på med de udsving de må have-men husk blodpr alene sir intet om, hvordan du har det mine tal lå fint og jeg havde det ad h... til sidste sommer ,så mærk efter ..jeg fik så liothyronin og fik det straks derefter super bedre ...
    Hilsen Kirsten
  • glemte lige en detalje
    ondt i led og musker har jeg haft siden jeg fik myxødem -kan nogengange dårlig gå ned ad trappen fra 1 sal og det har jeg hørt fra en bekendt hun har efter mange år med myxødem ,så det er noget tror jeg der kommer ifm sygdommmen eller behandlingen, selvom min endokrinolog sir noget andet !
    Mine muskler udtrættes meget ,hvis jeg har lavet noget fysisk arbejde eller andet-
  • Hejsa!

Det afhænger jo meget af hvordan du har det. Hvis du har det godt og tallene ligger inormalområdet er det jo godt. Omvendt har jeg høre fra flere og læst at de fleste har det bedst når t3 og t4 ligger i den øvre del af normalområdet. Jeg synes ofte der fokuseres for meget på tsh-en. Se bare her. Dine t3 og t4tal ligger lige i den nederste del af normalområdet, mens tsh'en kun er 1.... Ja mærk, hvordan du har det. Det er vel egentlig kodeordet.

MVH Lene
Log in eller Registrér for at kommentere.