Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

15 - gravid?

Redigeret 14 september, 2009, 08:26 i Åben debat for kvinder
her i sommerferien var jeg sammen med en fyr, vi bruge ikke kondom.
han kom ikke, men jeg fik min første menustartion 2 uger efter?

så jeg kan vel ikke været blevet gravid?
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Selv om han ikke kom, kan han sagtens have leveret masser af sædceller, så det er ikke en anbefalelsesværdig metode.

    Du er netop begyndt at menstruere, og du fik den 14 dage efter. Har du således ikke haft menstruation siden??

    Det er dog meget normalt at menstruationen er yderst uregelmæssig de første år, men hvis du slet ikke har haft siden, så kunne du jo lige prøve at tage en test for at være helt sikker, dog tror jeg ikke, du er gravid, men det kan man ikke vide.

    Men - det var sidste gang, du havde sex uden prævention, ikke??

    Og den prævention skal du først lægge til side, den dag, du gerne vil have barn.

    Vi har "snakket sammen" før, så jeg ved, du ellers er en fornuftigig pige, der tænker sig om.
  • Indstillinger
    Ja det er jo det jeg ved :(

    men kan jeg på nogen måde ha' blevet gravid?
  • Indstillinger
    men hvad skal jeg gøre :(?
    kan jeg evt tage nogen p-piller nu?
  • Indstillinger
    jeg havde sex med ham d. 15 juli, hvor jeg fik menstruation d. 27'ne.
    Jeg har ikke haft det siden men - det var jo min første og den er helt sikkert uregelmæssig :)

    ellers skal jeg tage en graviditets test?
  • Indstillinger
    Man kan ikke sådan begynde at tage p-piller flere måneder efter. I hvert ikke for at få en eventuel graviditet til at "forsvinde."

    Tag dog for en sikkerheds skyld en graviditetstest, og gør det hurtigst muligt. Du er så ung, at der med stor sandsynlighed skal tages nogle alvorlige og sikkert også hurtige beslutninger for dit fremtidige liv, hvis det skulle være.

    Men dog, rolig nu - det handler sikkert nok om føromtalte uregelmæssighed.

    Og jeg gentager, så ved du godt, hvad du skal gøre for at undgå en sådan fremtidig nervøsitet.

    Meld lige tilbage om svaret på den test.
  • Indstillinger
    Ja :) øhm ved du hvor man kan købe sådan nogen og hvor mange skal jeg købe.. hvad koster de?
  • Indstillinger
    Jeg ved ikke, hvad det koster, men det fås i et hvert supermarked og naturligvis også på apoteket. Givet vis også i Matas. Og nej, jeg ved ikke ikke lige hvad de enkelte mærker hedder. En enkelt er nok.

    På den anden side, hvis det er gået galt, så er du så langt henne at det også vil kunne konstateres med en urinprøve hos lægen.

    Men igen igen - slå nu koldt vand i blodet, det er nok ikke så galt endda.

    Og forresten - så synes jeg, det er på høje tid, at du får en god snak med din mor eller en anden voksen kvinde i din nærhed. Du har krav på at blive ordentligt informeret om det at blive voksen, menstruation, seksualitet osv.
    Jeg ved godt at mange forældre "tørrer" den slags af på skolen, men jeg har bestemt forstået at skolen ofte giver en ret så mangelfuld information - og det er sådan set dine forældre, der bør klare den slags med dig.

    Det er helt naturligt at have mange spørgsmål, at føle sig utryg og forvirret. Det er fint, du spørger her, men du kommer altså mere i dybten ved at have en "rigtig" samtale med et menneske, der står dig nær.

    Du lader sådan set ikke til at være helt klar til at have et sexliv endnu, hvilket er helt naturligt ikke at være klar til som 15-årig, men det er der forhåbentlig heller ikke nogen, der forlanger af dig?
  • Indstillinger
    nej på ingen måde..

    jeg har tænk mig at snakke med en veninde om det, syntes ikke min mor skal vide noget om det før det er noget som jeg ved med sikkerhed - altså at jeg er gravid..

    har haft ondt i maven i 2 uger - det kan godt gøre mig bekymret.

    men da jeg fik min menstruation kom der noget som jeg kunne forestille mig var et æg ud mens jeg var i bad kan det lade sig gøre at det var et æg?
  • Indstillinger
    Det var ikke om en eventuel graviditet, som jeg jo altså ikke tror du er i, jeg mente, du skulle tale med din mor, jeg mener blot, at det vil være rigtigt, rigtigt godt for dig - og alle unge piger i øvrigt - at få den snak med deres mor.

    Det er fint, du kan tale med en veninde om det, men hun er med stor sandsynlighed lige så uvidende som dig, så derfor vil en sådan snak sikkert løbe ud i det rene "gætteværk", som ingen af jer kan bruge til noget som helst. Du har brug for information fra en voksen kvinde, der ved, hvad alt det her drejer sig om, og jeg vil absolut mene, at din mor sagtens ved, at du nu er i den alder, hvor den slags spørgsmål fylder voldsomt, men desværre er netop seksualtitet efterhånden blevet et så stort tabuemne, at hun måske har svært ved at begynde snakken med dig, men et eller andet sted er jeg helt sikker på, at hun meget gerne vil have den med dig, især hvis du selv kommer og beder om den.

    Du skal da også have en ordentlig information omkring prævention, og min mening er så, at p-piller ikke er godt for helt unge piger, der ikke er færdigudviklede endnu, og det er vigtigt, du får den fulde forståelse af vigtigheden af at bruge kondom, ikke bare mod graviditet, men også mod kønsoverførte sygdomme som i værste fald kan medføre sterilitet.
  • Indstillinger
    Ja :)

    min veninde har ellers fået en abort og er et år ældre end mig - så håber hun ved lidt om det :) mm.

    Men jeg plejer gerne at bruge nettet til at finde svar - i stedet for at spørge min mor om det. og det har virket rigtig godt :)
Log in eller Registrér for at kommentere.