Hvad sker der på lang sigt/ Erfaringer søges
Har fået konstateret højt stofskifte/Gravers. Er på medicin nu som har hjulpet rigtig meget.
Er der nogle der har erfaringer med, hvordan det skader kroppen på sigt ? Kommer der skader, eller køre kroppen "normalt" igen når man bliver medicineret ?
Er der noget man selv kan gøre, så som, kost, motion, osv osv.
Har forstået det sådan at, når jeg er vel medicineret, forsvinder alle symptomer, men hvad sker der i kroppen på trods af "symptombehandling"?????
Mange spørgsmål, men syntes jeg mangler information.
(Har tjekket div hjemmesider og foreninger ud)
På forhånd tak
Er der nogle der har erfaringer med, hvordan det skader kroppen på sigt ? Kommer der skader, eller køre kroppen "normalt" igen når man bliver medicineret ?
Er der noget man selv kan gøre, så som, kost, motion, osv osv.
Har forstået det sådan at, når jeg er vel medicineret, forsvinder alle symptomer, men hvad sker der i kroppen på trods af "symptombehandling"?????
Mange spørgsmål, men syntes jeg mangler information.
(Har tjekket div hjemmesider og foreninger ud)
På forhånd tak
Kommentarer
Hvis dit stofskifte er rettet ind og du ikke har gået med forhøjelsen for længe mener jeg ikke der sker skade på kroppen langsigtet.
Jeg har siden 1996 været i behandling for forhøjet stofskifte med Thycapzol og Eltroxin. Jeg fik undersøgt nyrer - hjerte - blodsukker og flere ting via blodprøver da forhøjelsen blev opdaget. Alt var ok.
Jeg har i en lang årrække haft det rimelig med sygdommen men de seneste år er der kommet tiltagende muskelsmerter.
Jeg skal prøve udtrappes af Eltroxin og se om skofskiftet kan styres med kun Thycapzol.
Jeg ved ikke om din sygdom er med øjensymptomer - altså autoimmun - det er den værste fjende for mig.
Mit råd vil være at "nøjes" med Thycapcol hvis du kan - syns Eltroxinen forstyrrer meget med årene : )
Kh LH
Tak for svar. Jeg er ikke "rettet ind" endnu men er på vej. Får i øjeblikket Propranolol 10 mg. 2 tbl. 4 g. dagligt og Thycapzol 5 mg. 2 tbl 3 g. dagligt. Siger det dig noget???
Har været meget mærket af denne forhøjelse. Har haft samtlige symptomer og lidt flere til. Har ikke haft denne lidelse ret længe (9. mdr) opdaget for 4 uger siden.
Kunne feks. ikke kommer op af trapper uden problemer eller komme op fra hug-stilling uden hjælp. Dette nævner jeg da du skriver om problemer med muskulatur.
Jeg skal til øjenlæge i næste uge. Har problemer med sløret/dobbeltsyn, lidt hævelse, skal koncentrere mig for at få fokus osv. Er det noget du kender til???
Jeg er glad for at høre at, der ikke er problemer med kroppen og organer på sigt.
Du må rigtig gerne uddybe nærmere om dit kendskab til denne sygdom.
Mange hilsner Bastian
Dit stofskifte har sikkert været ret højt da det blev opdaget.
Det er en god portion medicin du får lige nu - navnlig Propanolol som nedsætter hjerterytmem og gir ro i kroppen.
Muskelsvagheden du nævner vil forsvinde efterhånden dit stofskifte falder på plads.
Når du har øjensymptomer er din sygdom autoimmun - dvs at der dannes antistoffer mod din skjoldbruskkirtel.
Det kan give tryk bag øjenene - dobbeltsyn - lysfølsomhed - tåreflod - er bare så ubehageligt.
Jeg kan anbefale dig at undgå stimulanser som cigaretter, kaffe, sort te, cola, spiritus - ( ved af erfarring at det hjælper og vil afkorte tiden med øjensymptomer) gå nogle lange ture hverdag - jeg ved godt det er svært når dit stofskifte stadig er for højt men gør det du har overskud - lidt hjælper også : )
Nogle læger behandler først med Thycapzol for at dæmpe din skjoldbruskkirtel og kobler så Eltroxin på senere som hæver stofskiftet. Andre bruger kun Thycapzol.
I "gamle" dage (den gang mit blev opdaget ) fik jeg at vide det er for altid man skal ha medicin. Idag bliver amn forsøgt udtrappen nåt stofskiftet har været normalt en tid.
Du må ha noget tålmodighed - det tager tid inden din krop er i balance igen og du skal regne med at opleve stor træthed når dit stofskifte kommer ned på normalen igen.
Forresten syns jeg du skal få dine tal oplyst hver gang du får taget blodprøver - så kan du selv følge udviklingen : )
Held og Lykke : :
Kh LH
Tak for hurtige svar og at du har lyst til dele ud af dine erfaringer. Ja, jeg havde MEGET høje tal inden det blev opdaget.
Glad for det lyder som om at kroppen retter sig og der er mulighed for, på sigt, at komme ud af medicinen.
Skal til nærmerer undersøgelser mandag (gamma)
Det med motion og stimulanser vil jeg tage til efterretning. Gå ture må vente lidt, til energien er lidt størrer men, tror du ikke det snart er muligt, for hold da op hvor er jeg træt. Glæder mig for vildt til det ikke er nødvendgt at "sove til middag" 4 gange om dagen. Det er da helt vanvittigt.
Nå, vender tilbage med mere indformation når jeg kender til flere fakta.
Rigtig god dag til alle
Mvh Bastian