Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Min kæreste får underlige anfald om natten.

Redigeret 16 september, 2009, 10:04 i Åben debat om hjernen
Hej alle.

Jeg har en kæreste igennem 16 mdr., som jeg bor med, og har boet med stort set siden dag 1.

Men en dag for 2 uger siden, ca. fik han et anfald. - Vores badeværelse ligger ind til soveværelset. Han var gået lidt senere i seng end jeg, gik ud og tissede og børstede tænder. Jeg vågner så i et sæt, da han vælter baglæns ud af badeværelsesdøren, med kramper, spyt ud af munden og det hvide ud af øjnene. Jeg råbte og skreg, græd og vendte ham på siden, samtidig med, at jeg var ved at ringe 112, da jeg så kan se, at han bliver normal i øjnene.
- Inden han faldt om, følte han at han skulle til at besvime med den sædvanlige besvimelsesfølelse - kvamle, svimmelhed og svedtur.
Dagen efter ringede jeg til vagtlægen, som fortalte mig, at alt var normalt. Jeg stolte jeg på ham, men synes inderst inde stadig selv, at det var unormalt.

I nat skete det igen, og jeg var lidt mere fattet, da jeg hørte larm fra badeværelset - for jeg havde instillet mig på, hvad der var sket. Præcis det samme var sket og jeg tøvede derefter ikke et sekund, med at ringe til vagtlægen, da jeg havde sikret mig at han var okay.

Der er 2 muligheder, i følge vagtlægen.
1. At han har tildens til, på bestemte tider af døgnet, at få så lavt blodtryk, at der simpelthen ikke er kontakt til "computeren", som lægen så pænt sagde.
2. At han har en form for epilepsi.

Begge gange, har han lige tisset, anden gang satte han sig på gulvet, og døren var lukket, men han har alligevel formået at få sparket sådan til rørerne under vores håndvask, så de nu er i stykker.

Vi skal til læge i morgen og forhåbentlig får vi hurtigt svar.

Jeg er bange, ked af det og kan mærke en frygt for at miste ham..

Er der nogen der har nogle oplevelser, erfaringer, der svarer til dette?
Eller evt. nogle gode råd til, hvordan man holder sig fattet, når den man elsker, ligger hjælpeløs og måske skal have førstehjælp?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej.

    Jeg forstår godt at du bliver skide bange første gang du ser ham falde om ud af badeværelsesdøren.

    Til en anden gang skal du bare være helt rolig og fattet, for der sker ingenting med ham ! Sørg blot for, at du får ham op at sidde / løfter hans hovedet højt så han ikke bliver kvalt i sit ejet mundvand - ikke ligger på maven så skal det nok gå alt sammen.

    Kommer kæresten ikke til bevidsthed igen efter 2-3 min skal du ringe efter falck, men eller går det over af sig selv igen.
    Det kan være et tillælde at de lige er kommet hver aften, men måske også fordi kroppen er begyndt at slappe af efter dagen stres.

    Ha`en god dag.

    Venlig hilsen

    Benny
  • Indstillinger
    Hej.

    Tak for svaret. Jeg synes også at jeg var mere rolig og fattet 2. gang det skete, jeg har begge gange, fået lagt ham om på siden - går ud fra, at dette fungerer ligeså godt?!

    Jeg frygter egentlig ikke så meget, at han får et anfald, når jeg er der, men hvis han er alene, eller sammen med en kammerat, der ikke ved hvad han skal gøre.. Det kan vel ikke være rigtigt, at han skal være omgivet af mennesker 24/7, for at være sikker?

    Han er blevet sendt videre til sygehuset, for at blive undersøgt for epilepsi, forresten.

    Venlig Hilsen
    Karina.
  • Indstillinger
    Selvfølgelig skal han ikke være under opsyn 24 timer i døgnet....når han vænner sig til sine anfald kan han sikkert klare et anfald selv.
    Dog skal det selvfølgelig stadig ikke vare over de 2-3 min.
    Det jeg mener med det er, at han sikkert hurtigt kommer til sig selv igen og så sker der intet ang med at få noget galt i halsen. Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvordan de anfald han har er, hvor længe de varer og om han hurtig er på benene igen !

    Men da jeg havde mine anfald kom jeg hurtigt til mig selv og spyttede selv mundvand ud og kunne rejse med lidt op på siden så der intet skete....men ikke alle er ens !

    Husk bare en`ting !
    Sig til ham at han aldrig må gemme sig bag sofaen og have ondt af sig selv for det kommer man ikke videre i livet med !


    MVH.

    Benny
Log in eller Registrér for at kommentere.