Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Skal man holde pause fra P-piller?

Redigeret 10 september, 2009, 05:18 i Prævention
Halløjsa.
Da jeg ikke syntes at kunne finde noget om det at springe sin mens over, men kun om det at udsætte den, er jeg nødt til at høre jer om i har en ide?

Jeg sad og så the docters her imorges, hvor en kvinde spurgte om samme spørgsmål, men da jeg har hørt historier om at det kan stearillisere en (på livstid) hvis ikke man holder pause, ville jeg høre om i har en ide om det er en god ide?
SKAL man holde pause efter den første pakning, eller kan man nøjes med at få sine sager hver 2. måned??

Mvh. Desse

Kommentarer

  • Indstillinger
    Flere læger - også eksperter - mener jo, at man bare kan tage p-piller ud i en køre uden at holde pause. Man kan så ind i mellem blive udsat for gennembrudblødning, da der jo altså ophober sig blod og affaldsstoffer, som på et eller andet tidspunkt må ud.

    Det menes således heller ikke at være et problem, at man går med den slags ophobet i sine mest vitale dele.

    Om det så er fornuftigt finder du ud af den dag, du gerne vil have barn. Der er da naturligvis sandsynlighed for, at det for dig netop overhovedet ikke er noget problem, men hvis du læser oppe under "snart gravid", så vil du der læse om kvinder, der har overordentligt svært ved at blive gravide, efter indtagelse af p-piller i mange år, så nogen findes der altså. Disse kvinder har først på det tidspunkt fået at vide, at de sagtens kan være under påvirkning af p-piller i endog meget lang tid efter ophør. Om du vil høre til den gruppe er der jo ingen, der ved. Om det direkte medfører sterilitet, har jeg ikke hørt beretninger om.

    Jeg er blevet ret så ugleset her på siderne ved at have en holdning gående på, at man gerne lige må stoppe op og tænke på, hvad man byder sig selv, at man holder den 7-dages pause hver måned, at man holder nogle måneders pause ind i mellem for at sikre sig at kroppen fungerer, som den skal, så en sådan holdning vil jeg ikke pådutte dig - jeg ville bare ikke lægge krop til det andet - det er helt sikkert, men det er der tydeligvis mange, der vil.

    Ja, der var endda en, der mente, at man da godt kunne holde en pause, hvis man ville prøve at være "naturlig". Naturlig i gåseøjne - det er således at opfatte, at hvis man vil være "naturlig", så er man lidt til en side, måske ovre i det hippie-agtige. Ja,ja, det er desværre blevet sådan, at menstuerende kvinder skal tage p-piller, for menstruation er efterhånden netop blevet en unaturlig del af det at være kvinde. Jeg oplever endda at for helt unge piger, er det helt "naturligt", at nu har man fået menstruation, hvilket betyder, at så skal man tage p-piller, sådan bare lige uden nærmere eftertanke, for sådan "gør man nu."

    I øvrigt findes der også læger og eksperter, der ikke er uenige med mig.

    Det er således lidt af en jungle - så du må gøre, hvad du finder er rigtigt for dig.
Log in eller Registrér for at kommentere.