Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Klamydia eller ej?

Hej

her i weekenden var jeg til fest, hvor jeg fik lidt for meget at drikke - og endte ude på toilettet med en pige. Vi var så sammen uden kondom.
Det mit spørgsmål går ud på det er om jeg kan havde fået klamydia? en af mine venner har også været sammen med hende også uden kondom, og han siger han ikke har kunne mærke noget, og mener ikke han har klamydia, da han ikke har haft nogle symptomer. Det samme gælder hende. Men jeg har bare hørt noget med at man ikke nødvendigvis får symptomer ved klamydia. Hvis man har ubeskyttet sex med en ikke fast partner, er det så sikkert man får klamydia? og hvad sker der hvis man ikke ved man har klamydia og bare går rundt med det?

Mvh
Michael

Kommentarer

  • Indstillinger
    Rigtig dumt at have sex uden kondom, specielt når man er fuld og til en fest med mange forskellige mennesker.

    Det er sjældent at man har nogle symptomer når man har klamydia, så du kunne sagtens havde fået det. hvis jeg var dig, ville jeg tage til lægen for at være på den sikker side.

    Min veninde har engang fået klamydia fra en fyr(også uden at beskytte sig) Hun skulle HELDIGVIS til lægen i forbindelse med regelmæssig underlivsundersøgelse, hvor hun så fik af vide at hun havde klamydia. INGEN SYMPTOMER. Og fyren havde heller ikke vidst, at han havde det.

    Jeg ved ikke helt hvad det kan føre til hos fyre, men hos piger kan klamydia(efter nogle år) føre til uønsker barnløshed (sterilitet) Mange kvinder finder først ud af at de har haft klamydia, når de prøver at få børn og det ikke lykkedes.
    Det er derfor enorm vigtigt at få det behandlet i god tid.
  • Indstillinger
    Okay. Nu var det rimelig underligt, og det var på et toilet hvor der næsten ingen plads var. og hun siger til mig at det kun var på 1 tidspunkt jeg var helt oppe i hende.
    - Er chancerne så stadig store for at jeg har fået klamydia?
  • Indstillinger
    Hej Michael,
    Nu er der jo ingen der siger, at pigen du var sammen med overhovedet er smittet med klamydia. Jeg synes ikke at kunne læse i dit indlæg, at hun var påvist smittet.
    Og hvorfor bekymrer du dig specifikt så meget om netop den lidelse? I princippet kunne hun jo være bærer af noget som var meget værre.
    Hun virker jo til at være lidt "let på tråden", når du og din ven ligefrem har muligheden for at diskutere hvilke kønssygdomme hun kan have efterladt jer med..

    Hvis du vil vide dig helt sikker i forhold til klamydia, kan du blive testet hos din læge 3 uger efter smittetidspunktet. Hvis du er smittet får du antibiotika. Infektionen er ikke så slem for mænd, men er du smittet kan du bringe den videre rundt og det er langt værre for pigerne, der jo risikerer sterilitet, som Baby også skriver, og det er jo slemt nok!
    Så selv om forstanden går ud, når sprutten går ind, så husker du forhåbentlig at bruge kondomet næste gang du tager til fest. På den måde slipper du også for de belastende bekymringer bagefter om hvad du kan være smittet med.
    Endelig er du vel heller ikke interesseret i at pigen bliver gravid ved et sådan møde?! Her er I fyre dårligt stillede, hvis pigen skulle vælge at få barnet. Det er betaling ved kasse 1 de næste 18 år.
    Så det er kun endnu en god grund til at huske kondomet ;-)
  • Indstillinger
    Hej pearl01

    vil det sige at selvom jeg var sammen med hende uden kondom behøver jeg ikke nødvendigvis havde fået en kønssygdom? jeg troede ligemeget hvad ville man få klamydia hvis man havde samleje uden kondom. Hun siger selv til mig at hun ikke har nogen kønssygdom, men ja, hun er rimelig løs på tråden. Og jeg ved hun har gjort det før uden kondom. Men under samlejet var jeg måske højst oppe i hende 4 gange, og jeg ''kom'' ikke. Men for at være på den sikre side gav jeg hende penge til en fortrydelsespille, som hun tager imorgen.
  • Indstillinger
    Kære Michael,
    Nej, du behøver ikke være blevet smittet med klamydia. Det er heldigvis ikke noget alle kvinder bærer rundt på. Men det er rigtigt, som du også skriver, at det kan være svært at vide om man har det, da infektionen hos nogle mennesker, ikke giver symptomer.
    Der er flere kønssygdomme, som kun giver svage eller ingen symptomer.
    Så det bedste du kan gøre er at passe på dig selv, og det gør du altså med et kondom.
    Tager du kondomet på, sender du også et vigtigt signal til pigen: nemlig at du tager ansvar for IKKE at få eller give smitte med kønssygdom og at du IKKE ved et uheld kommer til at gøre pigen gravid.
    Om du får udløsning i hende betyder ikke så meget. Det er de tynde slimhinder i pigens skede, hvor de små blodkar ligger yderligt, der kan opfange eller give et virus.
    I forhold til graviditet, kommer der lidt væske fra penis inden selve udløsningen og der er sædceller med i (og det mærker du ikke) - og det er såmænd nok til at blive gravid af. Unge piger bliver nemt gravide, husk det :-)!
    Så der findes altså kun gode grunde til at huske det kondom..
  • Indstillinger
    så jeg behøver ikke være tvunget til at gå til læge? så længe jeg ikke har nogen smerter? eller havde den ultra pinlige samtale med mine forældre om hvordan jeg var sammen med en pige, uden kondom.
    Jeg gav hende penge til en fortrydelsespille som hun tager imorgen, det gør vel at hun ikke bliver gravid?
  • Indstillinger
    Helt ærligt, så synes jeg det vigtigste ved din historie er, om du er blevet lidt klogere af det du har gjort. Du har det jo tydeligvis ikke godt med risikoen for at være blevet smittet med et eller andet, og hvis denne oplevelse kan få dig til at huske kondomet næste gang, så er det jo helt fantastisk!

    Hvis du vil have 100 % fred i sjælen, så smut du en tur til lægen. Ellers vent og se, om du får svie og "snask" fra urinrøret eller ondt ved testiklerne. Formentlig er du ikke smittet med noget som helst - men ingen siger jo, at du er lige så heldig næste gang.

    Pigen bliver næsten sikkert ikke gravid, hvis hun tager en fortrydelsespille. Men jeg synes ikke det er måden at løse den slags på. Det er en koncentreret hormonpille, bestemt ikke sund og pigen kan blive ret utilpas i timerne efter at have taget den. Det er altså ikke noget man bare skal vælge at bruge som prævention. Pillen er kun ment til nødstilfælde.
    Så selv om du evt har givet hende penge til at købe pille for, så er det altså hende der skal lægge krop til generne og bivirkningerne og det er ikke helt ok, vel :-).
    Så hop du i kondomet næste gang. Det er og bliver den eneste rigtige løsning!
  • Indstillinger
    Faktisk chokerende og rystende læsning. Hvor er det dog forstemmende så lidt som unge mennesker øjensynligt er oplyst om seksualitet.

    Hvis du, Michael vil dit bedste, så går du til læge efter de her tre uger - for du kan sagtens have en klamydia - eller noget andet - uden at vide det. Og det behøver dine forældre jo ikke at få noget at vide om. Og - da du øjensynligt ikke er videre informeret, så synes jeg da du skal søge lidt informationer omkring sex og seksuelt overførte sygdomme - det kan du sikkert klare her på nettet.

    Og så reagerer jeg lige lidt på, at pigen øjensynligt er noget "let på tråden", men de drenge, der nærmest står i kø for at hoppe på hende - skal de ikke have et ord med på vejen??

    Det kan da godt være, at pigen er let på tråden, men drenge der opfører sig sådan, muligvis endda over for en pige, der også er stinkende beruset, er da heller ikke noget at samle på for en "pæn pige" - hvis jeg må bruge det udtryk.

    Michael - brug kondom hver gang - og tænk også lige lidt på dit rygte, det er ikke kun piger, der er "billige".
  • Indstillinger
    det er rigtigt af man ik lægger mærke til af man har den men den kan blive rigtig slem hvis man ik opdager den i tide. så mit råd til dig er af tage til lægen og få det tjekket. og hvis det viser sig af du har det skal pigen og din ven også tjekkes så smitten i spreder sig til andre.

    fx hvis en pige går for længe med den ka du risikere ik af kunne få børn. og hvis hun er gravid kan hun smitte barnet med den.

    fyre kan få meget slem betændelse med kræftige smerter.

    du kan læse mere om den på denne hjemmeside

    http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/klamydia.htm

    håber du fik svar på dit spørgsmål.
Log in eller Registrér for at kommentere.