Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Støvmideallergi og katte

Redigeret 13 december, 2012, 15:26 i Allergi
Hej
Jeg har støvmideallergi og også lidt astma.
Min kæreste og jeg overvejer at anskaffe os 2 katte (kommer kun til at være indendørs i vores lejlighed). Jeg er blevet testet for om jeg kan tåle katte, med en blodprøve, og det kan jeg godt.

Jeg vil gerne vide om katte kan forværre min støvmideallergi / astma og om der er større chance for at jeg udvikler katteallergi nu når jeg allerede er allergisk.

Kan en priktest afsløre noget som blodprøven ikke kan?

På forhånd tak for hjælpen
Rolf

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Rolf

    Det er ikke fordi jeg ved så meget om det, men når du har støvmidde allergi generelt, tænker jeg på at katte jo også i høj grad er med til at producerer støv.

    Jeg havde selv købt et par fugle og selvom jeg ikke har allergi overfor noget der, udviklede jeg ret hurtigt en forværring af min astma, så dem måtte jeg af med igen.

    Uden at vide det kunne jeg bestemt tro at det kunne forværre astma og allergi med to katte der kun går indendørs.

    Det blev ikke et svar der var særlig præcist, eller korrekt.

    MVH

    anne
  • Indstillinger
    Hejsa

    Jeg har selv støvmideallergi samt 1 kat - der er ingen problemer. Måske det er fordi jeg sover med en silkedyne, jeg er ikke helt sikker. Jeg købte den fordi jeg havde hørt så meget godt om silkedyner i forhold til allergi generelt og støvmide allergi i særdeleshed. Du kan for eksempel læse mere om det på denne side: http://www.silkeland.dk/pages/allergivenligt

    Mvh Henna
  • Indstillinger
    hejsa jeg har støvmidealergi og fik efter flere år alergi af katte.men ikke hunde.jeg fik priktest som viste kat hest samt diverse græsser.og som jeg ser det kan det ændre sig over tiden.så det er nok ikke det bedst med katte som skal være inde hele tiden. desvære kun det er ellers godt med kæle dyr. akvriefisk som skildpader giver ikke alergi. bare lige en oplysning..
    min astma blev faktisk være hvis jeg omgås katte. har problemer når vi besøger venner som har kat.
    mvh. mikhael
Log in eller Registrér for at kommentere.