Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Hold i lænden

Redigeret 25 september, 2009, 04:59 i Forstyrrelser i stofskiftet
Merete skriver i anden tråd at hun har hold i lænden men det kan nok ikke tilskrives af være en bivirkning af pillerne! Eller er det måske det ? er der andre der har hold i lænden ? for det har jeg også. vh Petra
«1

Kommentarer

• Ja, jeg har i flere år lidt af lændesmerter, og i det sidste år af tiltagende smerter i skuldre, ben og fødder, samt betændelser i akillessenerne.
    Mvh Jane
  • Det lyder da ikke godt og ved du at dine smerter er p.g.a stofskiftet? vh Petra
  • Har været i behandling med Eltroxin i næsten 5 år og fik næsten samtidig og i årene frem snigende mere og mere ondt i hofte, bækken, ryg, skulder og nakke.
    Gik sidste år til min læge og krævede at få smerterne nærmere undersøgt og det endte med at afdække en Autoimmun hepatitis, som jeg nu behandles med Prednisolon for og et alt for lavt indhold af D-vitamin (balancen er nu genoprettet). I starten under Prednisolon-behandlingen forsvandt alle smerter - jeg kunne bare gå på vandet - men i takt med nedtrapningen er smerterne langsomt vendt tilbage igen og nu gør det lige så ondt som for 1½ år siden.
    Jeg er derfor af den overbevisning, at de er en sammenhæng mellem smerterne og det lave stofskifte.
  • Jeg har aldrig før tænkt at der var en sammenhæng mellem smerterne og stofskiftet, - det var dit indlæg Petra, som fik mig til at tænke over at måske... og karins indlæg tyder jo i den retning. Det kunne være spændende at høre, om der er andre derude ?
    Skal til endokrinolog om en uges tid, - så vil jeg prøve at høre hvad han siger.
    MvH jane
  • Min stofskifte sygdom blev konstateret paa baggrund af gentagne ryg og nakke samt led problemer, saa jeg vil tilslutte mig at hold i laenden kan vaere en bivirkning af daarligt stofskifte!
    Jeg fik graviditets betonet lavt stofskifte og min sygdom havde naer skjult sig i amme hjerne og almindelig traethed fra smaaboerns livet, men heldigvis fik jeg serioese ryg og ledproblemer saa laegerne maatte til at kigge paa mit blod...
    Held og lykke
    Heidier
  • Jeg synes at det bliver mere og mere skræmmende at have lavt stofskifte. Jeg var fuldt velbehandlet i flere år og sagde altid "hvor er jeg dog heldig, når nu jeg skal have en sygdom, at det så er denne sygdom, man tager en lille pille og så er alting godt igen" Ja der var engang......
    Håber bare så meget på Eytherox men vil egentlig allerhelst have en pille som er fremstillet på naturlig skjoldbruskkirtelvæv fra grise så som Armour Thyroid. Har så lige læst at de også har lavet om på disse piller i 2009 så det også giver nogle patienter problemer....... Hvor er vi henne i dette spil? vh Petra1
  • Hej.
    Jo min lænd og ryg er bestemt også smertende.
    Jeg følger lidt med herinde, og er ikke i tvivl om at lavt stofskifte indvirker på os alle både psykisk og fysisk. At en pille får blodprøverne til at tage sig langt bedre ud efter længere tid, betyder ikke at sygdommens hærgen er ude af kroppen og af psyken. Dertil kommer at så mange af os slet ikke tåler pille-behandlingen særligt godt og da bestemt ikke uden problemer - sådan som det beskrives,læses og høres.
    Godt at vi har fundet sammen omkring mange af spørgsmålene herinde.
    VH fra Katinka
  • Hej interesserede
    Denne tråd blev startet via mit hold i lænden, som jeg nævnte i et indlæg i en anden tråd herinde.
    Jeg har Hashimoto den autoimmune variant af lavt stofskifte og har haft det i mange år. Da jeg fik konstateret sygdommen var der intet tilbage af min skjoldbruskkirtel og jeg havde det rigtig skidt med mange symptomer, hvoraf nogle forsvandt og andre forblev. Mine T3 tal har altid ligget lavt og det viser sig nu, at det har været årsag til nogle af de problemer jeg har haft.
    I starten havde jeg mange smerter i led og muskler, fik konstateret kronisk overbelastet skulderled, henfald i 4-5 nakkehvirvel samt i lænden. Jeg kunne stort set intet uden at få ulidelige smerter og fik alt for meget Brufen for at dæmpe mine symptomer.
    I min fortvivlelse over min situation meldte jeg mig dels ind i vores danske forening, lavede en gruppe i midtjylland. Men jeg manglede fortsat viden om flere ting og gik derfor på nettet og fandt sider i Canada og USA. Her fik jeg flere ideer til, hvad jeg kunne gøre, dels m. lav kulhydrat kost, men især det at jeg kunne modvirke yderligere forfald i min muskelmasse ved at indtage en stor mængde Calciumcitrat 1200mg dagligt samt Glucosamin 3tab. dgl. Efter 2 mdr. var mine smerter stort set væk, undtagen hvis jeg bukkede mig f.eks. v/ havearbejde o.a. Disse sidste symptomer er så forsvundet over tid, et års tid efter, at jeg begyndte med ovennævnte tilskud. Jeg har således levet uden smerter, men dog med nedsat styrke og kondition, indtil jeg begyndte med ny Eltroxin, så startede flere af mine gl. symptomer igen, svimmelhed ondt i fødderne, stivhed i kroppen og kløe i øjnene.
    Efter at være gået over på Euthyrox er disse symptomer forsvundet i løbet af de første uger.
    Jeg har det super i dag og mit "hold i lænden" var altså forårsaget af en uhensigtsmæssig bevægelse/belastning, som var væk efter besøg hos en kiropraktor og en massør.
    Til alle jer der har smerter i led og muskler, som følge af jeres stofskiftesygdom er mit råd, at I dels går over på lav kulhydrat kost og så forsøger med i en periode at tage, Glucosamin, Calciumcitrat m. magnesium + D vitamin samt en god fiskeolie med både Omega 3 . 6 . og 9.

Da jeg ikke kan omdanne tilstrækkeligt med T3 fra T4 er jeg igang med et eksperiment, for at se om jeg kan komme de sidste tralse bivirkninger til livs, herunder min vægtøgning (på trods af ændret kost) og en forbedring af min krops generelle balance, som bestemt ikke blev afhjulpet ved at få Eltroxin i sin tid. Dette gør jeg ved at indtage et tilskud af T3 sammen med Euthyrox og her efter 21 dage har jeg det fortsat utrolig godt. Jeg har tabt 4 kg, sover bedre og har ikke den samme oppustedhed og kvabsede fornemmelse i kroppen, som jeg har haft siden jeg blev syg og fik Eltroxin. Jeg har også en fornemmelse af, at min hukommelse er blevet bedre og hvis det er tilfældet, så er det bare fantastisk, da jeg er 58 år.
    Mvh.
    Merete
  • Hej Merete

Godt at høre om dine oplevelser. Jeg vil da kigge nærmere på dine tiltag tager i forvejen Glucosamin men kun 1 daglig. Hvor i midtjylland har du startet en gruppe omkring Hashimotos? Jeg kan ikke huske om det også er dig der tager Melatonin for det kunne jeg også godt tænke mig at prøve, er dog ikke så glad for at skulle bestille over nettet og min læge er p.t ikke lige indstillet på at jeg skal have det. vh Petra
  • Hej Petra
    Gruppen i Silkeborg blev lukket ned igen ifm. at jeg begyndte at læse tilbage i 1999 og de andre fandt andre grupper tættere på deres adresser eller droppede ud som mig, fordi vi er så broget en skare med forskellige problematikker. Der var ikke andre end mig i gruppen der havde Hashimoto.
    Og ...du har ret det er også mig der tager 1 x 300 mcg. Melatonin til natten. Derfor skal det retfærdigvis siges, at om det er den, Euthyrox eller T3 der har medført, at jeg nu sover som en sten om natten, det står hen i det uvisse. Jeg er bare meget glad for bedringen på alle fronter.

Mvh.
    Merete
Log in eller Registrér for at kommentere.