Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Bivirkninger efter mange års brug af Rhinocort?

Redigeret 2 september, 2009, 03:22 i Allergi
Jeg har i 13 år dagligt brugt næsespray på grund af slim og polypdannelse i bi- og næsehuler. De sidste mange år har jeg brugt Rhinocort, hvor det aktive stof er budenosid. Af indlægssedlen fremgår det ikke ,at der er skade ved mange år brug.
Én af de bivirkninger, der ikke omtales er, at man, som ved indtagelse af prednisolon får "moonface". Det har jeg fået - og haft i nogen grad de seneste 5 år. Derudover bløder mit tandkød, og jeg er blevet lys/solfølsom. Jeg får simpelthen solseksem af stærk solskin.
De sidste to år er jeg desuden begyndt at få gigt i lillefingre og hofter, ligesom jeg i modsætning til ftidligere har problemer med at holde vægten nede. De sidste 2 ting - gigt og vægt har måske i lige så høj grad noget at gøre med, at jeg nu er 51 år- men da jeg er enægget tvilling, som ganske vist dyrker mindre motion end min søster synes jeg dog, at det er bemærkelsesværdigt. De første år med "moon-face" tilskrev jeg det min øgede vægt, som over de sidste 5 år er steget fra 65 kg til 75 kg. (BMI fra 21 til 24)

Er dér mon andre med erfaringer med mange års brug af rhinocort eller lignende stoffer?

MVH Gertrud
Log in eller Registrér for at kommentere.