Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Intolerans overfor alkohol

Redigeret 23 august, 2011, 17:37 i Allergi
Hej

Jeg har i en årrække ikke kunnet tåle alkohol - heller ikke i ganske små doser. En fyldt chokolade med alkohol i og så får jeg diverse tømmermandssymptomer - hovedpine, smerter fra spiserøreret, sveden etc.
Tømmermandssymptomerne kan vare i flere dage. Derfor indtager jeg naturligvis ingen alkohol.

Det er ikke tilsætningstofferne i diverse alkoholiske drikke, der er årsagen. Jeg har prøvet mig frem.

Selvfølgelig kan man leve uden alkohol. Det går fint. Folk har bare utroligt svært ved at forstå, at selv den mindste mængde alkohol kan give ubehagelige symtomer. I sociale sammenhænge har folk utroligt svært ved, at forstå, at man ikke, som det mindste, kan drikke en velkomstdrink.

Jeg har fået taget diverse blodprøver mv., der intet har vist. Intoleransen har jeg udviklet over 10-15 år. Ingen læge har endnu kunnet give det, der ligner en forklaring på intoleransen - men givet udtryk for, at sådan er det bare.

Jeg vil dog gerne høre om, der er nogen hér i debatten, der har hørt om noget lignende?
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Desværre er min eneste kommentar, at jeg har det lige sådan. Hvis jeg indtager alkmohol får jeg hovedpine og ondt i maaven. Så slemt at jeg hurtigt dropper det. Jeg oplaver det også som en slags socialt handicap. Jeg er testet og det har ikke noget med tilsætningsstofferne i vinen.

    Jeg ved faktisk ikke hvad jeg skal gøre udover at lade være med at drikke alkohol, men det er altså lidt kedeligt.

    Jeg kan heller ikke tale chokolade - det giver også hovedpine og mavesmerter -endda tarmsmerter og diarre. Nogen gange kan det give i ryggen, ligesom om der er noget som ikke kan passere / passerer meget langsomt. Det giver store smerter.

    Er der måske en sammenhæng?
  • Indstillinger
    Hej..
    Jeg har oplevet lidt af det samme som jer.. Jeg har prøvet at få diarre imens jeg var til fest, rigtig irriterende! men jeg får også rigtig ondt i maven og det medfører egentlig bare at man lader det stå.. Men da jeg er en pige på 18 år er det også lidt kedeligt og folk kan ikke rigtig sætte sig ind i situationen og forstår ikke hvorfor man ikke drikker med dem..
  • Indstillinger
    Intolerance overfor alkohol handler typisk fysisk statur af pågældende. Ved alkoholindtagelsen vil alkoholen blive blandet med kroppens væskefase. Dvs. koncentrationen af alkohol som når hjernen, er mindre for store mennesker end de mere ranglede. Alkoholpåvirkede er i en forgiftningstilstand, som leveren vil nedbryde på tid. Folk, med større væskefase, vil ikke opleve de samme tømmermænd, som dem med mindrefase. Igen koncentrationen af aldehyd er mindre, jo større væskefase. Herudover er hjernens serotin kredsløb også impliceret, da alkoholen virker denne. Mennesker med større serotoninreserve vil kunne tåle større rus e9d f.eks. unge piger med mindre reserve. Adaption er ojså en faltor. Jo flere perioder, jo større serototeninfrisætning, jo højere toleraceg
  • Indstillinger
    Jeg har læst, at asiatere ikke tåler alkohol, fordi de mangler et enzym i leveren, der skal nedbryde alkoholen. Måske det kan spille ind.

    Min søster havde det ligesådan for år tilbage. 1 øl, så lå hun og kastede op og var hundesyg. Men hun er kommet over det - i dag er hun alkoholiker.

    Jeg kan da godt se, at det er en social begrænsning, når man ikke kan tåle alkohol - men da det er et giftstof, så er det jo meget hensigtsmæssigt, at kroppen selv kan sige fra og beskytte sig mod at blive forgiftet. Siger jeg, der af selvvalgte grunde ikke drikker ;-)


    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    En af mine venner kan heller ikke tåle alkohol efter hun har haft mononukleose (kyssesyge) Det ser fra indlægene ud til at der kan være en kemisk årsag, det er lidt interessant. Min første tanke var at det lød mere som intolerance, hvor immunsystemet reagerer, end egentlig allergi med udslet og lignende. Med de reaktioner I beskriver ville jeg også holde mig langt fra alkohol, men jeg vil ikke undlade at nævne at tømmermænd tit er væskemangel; vand, gerne med 1 spiseskefuld sukker og 1 teskefuld salt pr. liter, er altså kuren, jeg bruger det selv når jeg har hovedpine af en enkelt genstand. Det reparerer i øvrigt også maven efter kvalme/opkast. Er der andre ting I ikke tåler - en nævner chokolade? Det er almindelig kendt at f.eks rødvin og chokolade kan give migræne.
    Jeg har et par relevante steder skrevet indlæg om fødevareintolerance, men ikke fået nogle svar måske skulle jeg prøve her. Helle8
  • Indstillinger
    Intolerance overfor alkohol er en del af symptombilledet ved histamin intolerance. Foruden alkohol (specielt rødvin) ses også reaktion på chokolade, lagret ost, spegepølser, røget kød, tun og en række andre fødevarer.

    Histamin er normalt forekommende i ovenstående fødevarer.
    Årsagen til histamin intolerance er at man producerer for lidt af enzymet DAO (deaminooxidase) et enzym som normalt nedbryder den naturligt forekommende histamin i maden. Danner man for lidt af enzymet optager man histaminet fra maden og kan få symptomer som bl.a. hovedpine, mavesmerter, diarre eller udslæt.

    Jeg har selv haft histamin intolerance i 1½ år. Der er næsten ingen information om intolerancen på dansk, mens det engelske allerginetværk Allergy.UK har en ganske god informationsside samt et godt debatforum.

    I både Tyskland og England regner man med at ca 1% af befolkningen har histamin intolerance, så mon ikke der også er en del danskere som har denne intolerance? Problemet er bare at der ikke er nok information på dansk om emnet, jeg har selv skullet søge min viden på engelske og tyske hjemmesider.

    Liselotte123
  • Indstillinger
    Det her emne har udviklet sig til en debat om histaminintolerance, Tak til Liselotte for oplysningerne. Hvor, hvordan er du blevet testet? Jeg ville nok på et eller andet tidspunkt have skrevet her også. Der er en helt ny hjemmeside som fortæller 'alt' om fødevarenoverfølsomhed; samme firma tilbyder tests som også kan indbefatte histamin! Problemet med testene er at man selv skal betale fordi de falder uden for det etablerede system. Jeg kan henvise til debatten under Ernæring samt evt. Spiseforstyrrelse. Helle8
  • Indstillinger
    Jeg er ikke blevet testet med blodprøver eller lignende. Da jeg i mange år har fulgt en ret stram diæt med lavt salicylsyreindhold i kosten havde jeg fuldstændig styr på hvad jeg spiste. Pludselig begyndte jeg at reagere på nye fødevarer som var OK med hensyn til salicylsyre - det var for eksempel chokolade (specielt de mørke typer), spegepølse, tun!! og alle typer alkohol.
    Jeg brugte en del tid på at søge årsagen på nettet ind til jeg faldt over histamin intolerance.
    Jeg har efterfølgende fundet en speciallæge i Århus som blandt andre allergier interesserer sig for histamin intolerance, og hun kunne ud af mit symptombillede bekræfte mig i at det med stor sandsynlighed er histamin intolerance.
    Jeg føler ikke umiddelbart behov for yderligere test ved blodprøver eller lignende, lige nu kan jeg undgå symptomer ved at holde diæten. Der er selvfølgelig en risiko for at udvikle intolerance overfor andre indholdsstoffer herunder gluten, men lige nu håber jeg på at jeg holder mig til salicylsyre og histamin - det giver rigelige begrænsninger i forvejen.

    Med hensyn til hvordan det er at leve på en specialkost, så har jeg svaret på indlægget under spiseforstyrrelser.

    Måske skulle vi oprette en debat under emnet allergi > fødevareintolerance, hvor vi hver især beskriver vores symptombilleder og hvad der skal undgås i kosten, det kunne være interessant at se hvor mange der kan nikke genkendende til problemet.

    Liselotte123
  • Indstillinger
    Mange tak! Ja det så jeg, man får jo en mail når der er svar på indlægget. Når jeg gerne vil have en ny test er det fordi jeg er meget generet af forskellige symptomer næsten hver dag. Jeg har det kun godt når jeg har spist mange grøntsager og i øvrigt ikke ramt forkert, så kunne jeg gøre det, så nemt er det bare ikke for lige pludselig får jeg for meget af et eller andet. Den nævte test hjælper iøvrigt også med rotationsdiæt ud fra resultatet, så det er nemmere at undgå at få for meget af noget, og jeg kunne håbe det ville blive nemmere at finde ud af hvad det kunne være der giver problemer.
    Helt enig om at fødevareintolerance burde være et emne for sig, det er jo noget andet end ægte allergi. Jeg har foreslået det til redationen. Jeg håber som du at der kommer flere på banen. Ud af skabet eller busken med jer; vi har brug for hinanden! Helle8
  • Indstillinger
    Hej Helle8
    Jeg håber at netdoktor opretter emnet fødevareintolerance, der er behov for mere viden på det område.
    Siden jeg for et år siden fandt frem til at mange af mine forskelligartede symptomer skyldtes histamin intolerance, har jeg indsamlet en masse information om denne intolerance. Jeg har nu oprettet en blog/et forum om emnet, man kan finde den ved at google: histamin intolerance. Her bliver al den information jeg har samlet lagt op, så også andre kan få glæde af den. Jeg vil også gerne informere om andre fødevare intolerancer, så hvis du og andre vil være med til at støtte op om en blog for os med fødevareintolerancer så besøg den og skriv et indlæg/en kommentar. Der vil inden længe også blive installeret et debatforum på bloggen.
    Liselotte123
Log in eller Registrér for at kommentere.