Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

6 år og vil ikke spise - frivilligt!

Hej...

Jeg har en søn på 6 år som igennem længere tid (mere end 1 år) ikke har villet spise. Selvfølgelig spiser han lidt - men også kun lidt!

Jeg synes snart at vi har prøvet alt. Vi har ignoreret ham, "tvunget" ham, givet ham valget af mad og givet ham tid nok (mere end nok).
Vi giver ham kun små portioner - så det ikke ser for uoverskueligt ud.

I børnehaven kunne han finde på at gemme sin madpakke væk, så pædagogerne troede at han havde spist op. Andre dage spiste han en enkelt bid af en rugbrødsmad.

Nu er han startet i skole, hvor vi håbede på at det ville blive bedre. Det er det umiddelbart ikke blevet. Idag har han f.eks. kun spist en halv banan til frokost!

Aftensmaden går heller ikke så godt. For det første, er han ca. 100 år om bare at gå igang - uanset om vi bare lader ham sidde (det er vi blevet foreslået at gøre), eller om vi "minder ham om" at han skal spise.

Vi er MERE end klar til at modtage forslag.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Kære mor

    I skal som det første starte med at give din søn ro omkring det at skulle spise, stop al den snak om mad og I skal hverken tvinge, overtale eller nøde ham til at spise.

    Giv ham madpakke med i skole, måske kunne du skifte rugbrød ud med hjemmebagte boller for at give ham mere lyst til mad. Giv ham frugt eller noget grønt med, men snak ikke om hvor meget eller hvor lidt han har spist når han kommer hjem. Gør alt til et tilbud

    Til aften laver du noget lækkert mad og gerne med brød til, sæt det hele på bordet som et tilbud og lad ham selv øse op på sin tallerken. Sid og hyg jer sammen, i det hele taget få en god stemning ved bordet. Har han ikke spist noget så ignorer det og lad ham rejse sig. Det værste du kan gøre er at bemærke overfor ham hvor lidt eller hvor meget han har spist. Han skal hverken have ros eller ris, lad ham være. Han skal have tilbuddet mellem vand eller mælk til maden ingen saftevand.

    Jeg kan ikke love at han med det samme begynder at spise, for han er langt ude men jeg garanterer at han en dag vil spise af sig selv.

    Det vigtigste er at du stopper al snak om mad, han dør ikke af sult, og så er det vigtigt at han ikke har fået noget der bare ligner sukker i løbet af dagen. Ingen saftevand søde kager eller andet.

    Mange spiseproblemer opstår fordi forældre bliver bekymrede for om deres barn spiser nok hvad jeg godt kan forstå, men al den snak om mad giver ikke barnet lyst til at spise, for her kan han selv bestemme og lukke munden.

    Hilsen Sofie
  • Indstillinger
    Hej Sofie

    Forstår godt det du skriver, men synes vi har prøvet ikke at kommentere når han ikke spiser, men han plejer at få ros når han en gang imellem spiser uden for meget brok..

    Han er meget lille af sin alder og det er derfor vi nok er mere opmærksome på, hvad han spiser. Derfor får han heller ikke rigtigt noget sukker i løbet af dagen ud over en pålægchokolademad 2 gange om ugen (hvis han spiser den) og lørdagsslik...

    Men hvor længe synes du at hans aftensmad skal stå fremme som et tilbud??For der kan godt gå over en halv time før han går igang og det er næsten kun fordi vi siger noget til ham at han begynder..
  • Indstillinger
    Kære mor

    Undskyld at jeg først svarer dig nu, men jeg har været bortrejst et par dage.

    Jeg vil starte med at skrive at jeg jo ikke er en ekspert men bare en almindelig mor og at jeg godt kan forstå din bekymring med din dreng der både er lille af alder og så oven i købet ikke har lyst til at spise.

    Jeg går ud fra, at du har talt med en læge om din søn, og har fået at vide at han ikke fejler noget.

    Hvor længe hans mad skal stå fremme som et tilbud er svær at svare på, men hvis I sidder og hygger og snakker med ham så vil jeg mene at når I selv er færdige og selv har sundet jer oven på maden så er hans tid udløbet.

    Han vil blive sulten på et tidspunkt, det er helt sikkert, men han ved jo også, at I nærmest trygler ham om at spise, og jeg tror godt han kan lide den opmærksomhed.

    Men det bliver en svær tid for jer forældre, for hvem kan lide at ens barn ikke spiser noget. Når han finder ud af at maden bliver fjernet og at han selvfølgelig ikke får tilbudt mere mad førend om morgenen så vil jeg garantere dig, at han lige pludselig begynder at spise.

    Det kan godt være at du synes jeg er barsk, men jeg mener ikke at han skal have lørdagsslik uden at han har spist noget mad til aften. Chokolade maden ville jeg også fjerne, det er kun lokkemad og intet andet.

    Jeg vil også tro at han har en alder hvor appetitten ikke er så stor, jeg har set det før hos disse seksårige børn.

    Det hele drejer sig om hvem der er stærkest du eller din søn, men jeg håber at du kan holde til denne nye kurs, for jeg tror at det er den bedste måde at hjælpe ham videre på.

    Hilsen Sofie
Log in eller Registrér for at kommentere.