Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

En omvendt tanke om "hjertebanken"

Redigeret 3 september, 2009, 10:02 i Hjerteproblemer
Det er vist et velkendt fænomen at nogle mennesker "kan mærke hjertet" mere når man ligger på venstre side end når man ligger på højre side.

Det fik mig til at tænke på at en del af de episoder vi oplever som "hjertebanken", særlig hårde og ubehagelige hjerteslag, "nervøst hjerte", dobbeltslag m.m. - og hvor der IKKE er konstateret noget med selve hjertet - måske slet ikke er noget der sker I HJERTET, men noget der skyldes at hjertets pulséren og små bevægelser "rammer" følsomme områder/nerveknuder i brysthulen og omkring lunger og spiserør?

I grunden en beroligende tanke: Det er ikke mit hjerte der er noget i vejen med, mit ubehag skyldes at det "dasker" lidt til et par følsomme områder ...

Bare en tanke ...

Kommentarer

  • Indstillinger
    Interessant. Jeg tror, du har ret. Jeg er 77, har heele mit liv fået piller mod for høj puls og hjertebanken. Som opstår efter et måltid. Altså mener jeg, en fyldt mave trykker på eet eller andet, som får det til at "dunke".
    Har opgivet at finde ud af det, meget er prøvet.
    mvh
  • Indstillinger
    I hvert fald er "hjertebanken" noget der får dem der mærker det, til at spekulere og lede efter årsager til den store guldmedalje! Hvilket jo ikke er mærkeligt.

    Min (nye) læge(praktikant) sagde forleden at hun mente der var stor chance for at mine symptomer skyldes reflux, altså mavesyre der løber den forkerte vej. Det passer i hvert fald meget godt med at "mit" meget ofte kommer i sammenhæng med lidt for store måltider med lidt for meget rødvin.
    Og nu og da mærker jeg også lidt "halsbrand". Hun sagde også at mavesyre faktisk godt kan løbe tilbage uden at man mærker det. Og at det KAN forårsage ekstraslag/hjertebanken.

    Hun anbefalede mig derfor at bruge Gaviscon, en væske (eller tyggetablet) der lægger et bremsende skumlag på maveindholdet og på den måde hindrer tilbageløb.

    I den uge der er gået, har jeg så brugt det efter en god middag. (Eller to ...) :-)
    Og indtil nu har jeg ikke mærket meget, så måske er det løsningen i mit tilfælde.
Log in eller Registrér for at kommentere.