Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Dosering af Euthyrox kontra gml Eltroxin

Hej, så er der gået 4 uger, siden jeg skiftede fra gammel Eltroxin til Euthyrox, og jeg har fået lavet blodprøver. Jeg er halvgammel stofskiftepatient, har haft Myxødem i snart 6 år. Ville ikke tage chancen med den nye og sprang den over. Har købt Euthyrox i Tyskland på recept fra min læge.
Blodprøverne sagde, at Tsh var faldet fra 0,9 til 0,2 på de 4 uger. T4 var uforandret (97), og jeg har endnu ikke fået T3.
Så der skal altså lige tages lidt af, det herlige ved Euthyrox er jo, at jeg kan tage 12,5 mikrogram af ;-) . Jeg kan godt mærke, det er lidt for højt.
MEN - efter som sagt snart 6 år og velreguleret (dog bevilget flexjob pga muskeltræthed og almen træthed) vil jeg sige, at jeg faktisk har oplevet et meget øget velvære på den nye medicin! Jeg er lidt spændt på at få T3 for at se, om min krop faktisk omdanner T4 bedre på Euthyrox.
Det ser faktisk ud til, at vi alle skal have lidt mindre af Euthyrox i det hele taget.
VH Solsikke

Kommentarer

• Redigeret 20 august, 2009, 08:36
    TAk for du skriver om dit nye "liv" med Euthyrox. Jeg taget dem i 21 dage og er også godt tilfreds. Skal have taget blodprøve om 17 dage - men føler også at mit stofskifte er steget - men vi skal nok bare lige finindstilles. Men jeg er glad for mit skifte. Har dog haft noget hovedpine. Men jeg ved også, at det kan komme i.f.m. at stofskiftet stiger eller falder, så det er nok helt normalt. Har du også oplevet ekstra hovedpine (sådan fra øjnene og panden)?

Men summa-summarum: dejligt med Euthyrox - meget bedre end Ny Eltroxin.
  • Hej Skov.
    Nej, jeg har ikke haft nogle gener overhovedet, kun gode oplevelser! ;-)
    VH Solsikke
  • Hej Solsikke.

Tak for du svarede. Det er dejligt at læse om andre og deres overgang til Euthyrox. Jeg vil også sige, at jeg kun har gode oplevelser. Dét med hovedpinen har jeg oplevet før, når stofskiftetallene ændrede sig, så det skal nok blive ok igen.

Håber du vil informere mere hen ad vejen. Synes det er synd for alle de mennesker, som får Ny Eltroxin, som slet ikke ved, hvordan det kan påvirke dem dårligt. Hvis jeg ikke tilfældig havde gået ind her på siden for vel 4-5 måneder siden, ja så havde jeg døjet endnu..... Nu er jeg optimist og regner med at Euthyrox vil køre lige så problemfrit, som den gode, gamle Eltroxintablet gjorde det. Der var kun "problemer", når man stod forkert i tallene, og det er der jo råd for med op og nedjustering af dosis, så tak......godt Lægemiddelstyrelsen hjælper os nu.
  • Hej Skov09.
    Det med hovedpine kan jeg nikke genkendende til. Jeg havde det også på ny eltroxin, men den var MEGET værre næsten migræne agtig og gjorde at jeg var helt "tåget" inde i hovedet. Jeg tager også euthyrox og har hovedine, men det er i hele hovedet. Du skriver at det skyldes når stofskiftet er ved at "flytte sig". Da jeg ved at du er "gammel" stofskiftepatient, vil jeg gerne spørge dig om du også havde hovedpine på gl. eltroxin.
    og vil jeg gerne spørge dig hvordan du mærker når dit stofskifte er ved at være for højt.
    Det er godt at vi er flere der har skiftet næsten samtidig, så vi kan drage nytte at hinandens erfaring.
    Hilsen Helle
  • Hej Alle.
    Jeg har det også godt nu på Euthyrox, men er jo kun på halv dosis. Jeg havde også hovedpine. Jeg har fået den væk ved at sove om natten med en kold våd vaskeklud over panden. Jeg har endnu ikke prøvet at lade være igen for at se om hovedpinen stadig vil komme igen så.

Hej Fra Gitte
  • Hovedpine.
    Ja, så melder jeg mig under fanen. Hovedpinen er kommet, æv. Stofskiftet er for højt, det suser i ørerne og mine fødder er ømme. Men nu osse hovedet.
    Ja, men det går jo nedad, for jeg har sat dosis ned med 12,5 mikrogram, det går bare lisså langsomt, det er godt nok en tålmodighedssygdom...
    VH Solsikke
  • Hej alle.

Jeg sidder lidt her og undrer mig. I snakker om Ny Eltroxin, hvad er det? Jeg har været på Eltroxin i snart 12 år og må ærligt erkende at jeg ikke aner noget om at den er blevet ny? Har de ændret på andet end forpakningen?? Ændringen på forpakningen irriterede mig uhørt meget, da producenten gjorde det ret umuligt for mig med reumatiske fingre at få dåsen åbnet. Normalt forBEDRER de forpakninger, men det er vist noget producenten har misforstået...

Hvad er så det her Ny Eltroxin??
  • Hej b3cmor.

Måske har du endnu ikke fået den ny eltroxin på dit apotek, Men den har været i handlen i et lille års tid nu.

Hvis din Eltroxin ingen delekærv har, så er det den nye. Og så er det ligemeget for dit vedkommende, for så kan du jo godt tåle den.

Mange af disse strenge her er skrevet af os, der er blevet syge af den ny Eltroxin. Og vi har så efterhånden skiftet til Euthyrox og forsøger at rette op på den nedtur vores helbred har været igennem.

Kh Gitte
  • Ja, som jeg skrev så har jeg ivhertfald fået dem i den nye forpakning og hvor også tabletterne ser anderledes ud. De er blevet større af en eller anden grund.

Jeg ved ikke om jeg har fået andre bivirkninger? MIn hukommelse er røget al verdens vej, jeg er blevet deprimeret og har fået en fornemmelse af "tomhed" indeni? Er det så pga Ny Eltroxin? Skal jeg bede min læge om Euthyrox istedet??
  • Hej b3cmor.

De symptomer har vi andre også haft plus en del mere. Prøv at læse lidt på trådene ang. "Bivirkninger ny eltroxin". Jeg selv har fået det meget bedre, men jeg spiste jo de nye piller i 4 måneder og blev rigtig syg, så jeg ikke kunne fungere, dog var alle blodprøvetal normale. Men alle mine bivirkninger er væk nu, og jeg er godt i gang med at blive indstillet forfra på Euthyrox.

Jeg vil nødigt råde dig til det ene eller andet. Det er dig der er i din krop og det er dig der kan mærke om ændringerne er kommet efter du er startet på den nye pille. På den anden side skulle de symptomer du har allerede nu, jo enten gå væk eller der kommer flere.........

Jeg håber du finder ud af at få det godt igen. Men kig dig omkring på disse sider, så du kan få lidt mere viden om det vi andre har oplevet ;o)

Mange hilsner gitte
Log in eller Registrér for at kommentere.