Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hvordan lærer jeg min 8 årige dreng at sluge en pille

Hej min snart 8 årige dreng kan ikke sluge en pille, han har aldrig fået panodil el. lign og det er jo sådan set meget godt, nu står vi og skal afsted på ferie hvor han skal have en malerie pille, vi har øvet det at sluge med vitaminpiller, man han brækker sig i stride mængder, selv hvis jeg knuser pillen, han har prøvet at drikke alt til pillen men alligevel kommer den + alt op igen, vi har også prøvet i maden uden han vidste det uden held, da han var mindre og skulle have en panodil (stikpille) pruttede :-) han den ud igen selv efter jeg havde holdt for! Er der nogen der har nogle tips og tricks, til den "stædige" dreng der mener at det kan han bare ikke?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hejsa...

    Det kan virke simpelt, men har du prøvet at lade ham drikke af en flaske? Bevægelsen med at lægge hovedet tilbage og lade væsken skylle ned kan virke.
    Min eks´es lillebror kunne KUN tage piller, hvis de kom fra et lille glas, og så væsken ovenpå fra en flaske.
    Nogle gange virker det også med pillen i en lille ske yoghurt.

    Krydser fingre for at han får dem ned. :-)
  • Indstillinger
    Jeg er selv i samme situation som du og loggede her på siden i håbet på at finde et tip eller trick som bare virker.
    Vores pige på 6 år skal have en pille dagligt fordi hun har en overaktiv blærer.

    Jeg har på fornemmelsen at meget af det er psykisk og at hun bliver bange for fordi det er noget nyt. Fx siger hun: jeg KAN ikke, jeg KAN ikke. Hun burde sige: jeg VIL ikke.

    Jeg har også hørt at en flaske skulle være godt. At man kan øve med Smarties eller TicTac pastiller.

    Vi har besluttet at hun skal lære det her i weekenden. Så vi går i træningslejer :D

    Hvis du finder en løsning som virker er jeg spændt på at hører det.
    Held og lykke.

    Mvh.
    Jewels
  • Indstillinger
    Hejsa,
    Vi har haft det samme problem med vores datter på 5 år - det hele
    kommer op igen. Vi har også prøvet med rødsodavand, youghurt osv.
    Intet hjalp!
    Vores tidligere dagplejemor foreslog at hun skulle drikke med sugerør,
    da bevægelserne gjorde at hun ikke kunne undgå at sluge pillen.
    Men det hjalp dog ikke så meget, da hun kastede det hele op igen : (

    Ser frem til at høre om du finder en løsning.

    mvh Lene
  • Indstillinger
    Jeg har også lige haft problemet med min pige på 6 år, der er på penicillin lige nu.
    Ved at søge rundt på nettet fandt jeg to metoder der virker hos os:

    1) Halvere pillerne og knuse 1/2 ad gangen. Smøre en smule Nutella på en spiseske, hælde det knuste på, og dække med endnu et lag Nutella. Ind bagerest på tungen og masser at drikke til!

    2) Har indkøbt noget pilleovertræk på Apoteket: http://www.unigroup.dk/da-dk/medcoat.aspx - 10 stk ca. 40 kr. Pillen halveres og overtrækkes. Ida får noget brød el.lign at tygge, og når hun er klar til at sluge maden, kommer hun 1/2 pille bagerst på tungen og skyller det ned!

    Nr. 2 fungerer bedst for os :)

    God fornøjelse!
  • Indstillinger
    Hej smertestillende til børn . kan fåes flydende på apotek til at sprøjte ind i munden med en lille sprøjte. Om der er andet medicin der kan gives gennem munden kan man spørge om . altså flydende. såsom hostesaft. mm . Pincelin kan hos dyr sprøjtes ind i muskel . og måske kan det også gøres ved mennesker. voksne kan få smerte stillende sprøjtet i muskel. En måde jeg selv har lært er at få pillen langt tilbage på tungen og hurtigt tage nakken bagover og pillen hopper ned fra tungen. og en mundfuld vand. så undgår jeg de sider fast i halsen. Bare bliv ved at øve med en pille men vitamin pille er ikke de bedste de smager hurtigt grimt . eller køb en lille halspastil der ligner en pille. så tungen ikke bliver ireteret. af fremmed legme på tungen. det kan også gøre at man kaster op . tungen danner slim om fremmed legmet. så bliver det ulækkert . sammen med en grim smag. Prøv at lade barnet selv øve sig . hvis vi siger det hele tiden bliver barnet presset. og det bliver sværrer at sluge den. hvis det er et mindre barn. der skal have pille skal barnet ikke vide det. men er det det daglige medicin og barnet tilstadighed skal have det . er det ok at sige du skal have din medicin, for det vænner de sig som regl til. Og gør det til noget sjov og dejligt at få sin medicin. så går det nemmere. Man kan sige når du har spist pillen får du en Tyggegummi . eller en is . eller hvad man ved barnet ville blive glad for. så er de mere villig til at samarbejde. hej
  • Indstillinger
    Du kan købe noget på apoteket som hedder Medcoat, det er et pilleovertræk som gør pillen helt glat og så smager det af citrus. Det koster kun 39,50 kr, og hvis det er kan du læse mere om det her http://www.unigroup.dk/da-dk/pilleovertraek.aspx - Held og lykke med ham :)
Log in eller Registrér for at kommentere.