Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

15-årig stress- og nervevrag. Hvem kan hjælpe mig?

Hej alle. Jeg er 15 og har en depression og jeg ville høre hvad I ville anbefale som kunne hjælpe mig. Jeg har gået til psykolog men det var ikke nogen succes - var der kun 3 gange... Og jeg har været til psykiater 1 gang (Min mor tvang mig - hvilket ikke var så rart og fik mig til at føle mig som en sindssyg) og der var ikke rart (der var lås på alle dørene og så noget).
Jeg ved bare ikke hvordan jeg skal komme ovenpå igen.
Jeg får nogle store piller jeg skal sluge, men det har ikke hjulpet og jeg har fået dem siden april.

Jeg kender ikke så godt netdoktor, men jeg tænkte at der måske var nogle voksne der kunne hjælpe mig lidt...

Hilsen ak

Kommentarer

  • Indstillinger
    Kære Anna Kirstine!

    Jeg har læst dit indlæg med stor interesse. Jeg har ikke forstand på depression, men føler med dig og synes at det er rigtig trist at du høre at du har det som du har. Findes der ikke nogle du kan ringe til - har du prøvet at søge forskellige mere eller mindre anonyme rådgivningsinstanser af børn og unge - eksempelvis www.boernogunge.dk eller www.bornsvilkar.dk, måske de kan hjælpe?? Kan du ikke tale med dine forældre - og hvad med dine lærere - er der ikke nogen dér der kan hjælpe. Jeg håber du har nogle voksne omkring dig som gerne vil - og hvis du gerne selv vil, og det tyder det på når du skriver her - så tag i mod den hjælp du kan få. Jeg tror, at det vil hjælpe dig hvis du tager imod der hjælp i stedet for måske at skubbe den fra dig. Har du prøvet at tegne eller skrive musik. Begge dele har gode egenskaber i forhold til at komme af med nogle følelser der kan være svære at sætte ord på. Håber du finder en løsning - noget må du gøre for at få det godt igen. Ved ikke hvorfor du har det som du har det - har du selv nogle ide om hvad der er sket siden at du har fået det dårligt. Håber at høre fra dig igen - og ellers rigtig meget held og lykke med fremtiden!

    Mange tanker fra
    en kvinde med et håbløs brugernavn :o).... men alt var taget.

    God vind!
  • Indstillinger
    Tak for hjælpen. Jeg må bare prøve og gå i skole og se om jeg kommer over det. Og jeg prøver at søge lidt på nettet og sådan...
    Hilsen ak
  • Indstillinger
    Hej AK

    Foreningen Børns Vilkår har en telefonrådgivning (116111) og Psykiatrifonden har et tlfnr. der kan ringes (gratis) til: 39252525 (mandag til fredag 11-23 samt lørdag-søndag 11-19).
    Der findes utvivlsomt flere muligheder, men dette var, hvad jeg lige kunne komme i tanke om.
    Det er ikke ok, at du har det så dårligt uanset årsag.
    Du har selvfølgelig behov for hjælp og støtte fra voksne mennesker, hvilket da gerne skulle foregå uden brug af tvang.
    Når man endnu ikke er fyldt 18 år, kan det være meget svært at søge hjælp, særligt hvis den hjælp, man efterspørger, ikke svarer til den ens forældre mener, man har brug for.
    Dette skyldes til dels bestemmelser i lovgivningen.

    Du skriver ikke så meget om dig selv.
    Er du deprimeret/stresset konstant?
    Har du nogen, du kan og vil betro dig til?

    Håber, du må få den hjælp og støtte, du har brug for.

    Kh

    Kkj
  • Indstillinger
    Hej AK,

    Jeg forstår din situation. Har selv været langt nede i mine unge dage. At blive tvunget til psykiater vil jeg betegne som et meget groft overgreb. Deres psykofarmaka har ofte alvorlige bivirkninger. Læs evt. mere på http://psychinfo.dk

    Er man stresset skyldes det ofte undertrykkelse. Det er så nødvendigt at finde ud af hvem der undertrykker dig. De værste undertrykkere er måske ikke lige dem man først opfatter som undertrykkende. De værste undertrykkere gør det i det skjulte og dækker over deres ondsindede handlinger med udtalelser som "Jeg prøver kun at hjælpe dig", "Det er for din egen skyld", "Det er for dit eget bedste" osv. osv. Når du finder ud af hvem, der undertrykker dig, så må du håndtere den person, så vedkommende ikke længere undertrykker dig. I værste fald kan det blive nødvendigt at afbryde forbindelsen til vedkommende. Men ofte er det ikke nødvendigt. I mange tilfælde vil man, når man ser ærligt på situationen, opdage at man selv gør ting imod undertrykkeren (det kan f.eks. være fornærmende udtalelser), der frembringer en fjentlig stemning. Så må man udøve lidt selvdiciplin.

    Er man ikke undertrykt i ens nutidige omgivelser, og føler man sig alligevel som et nervevrag, så er det meget muligt at det skyldes undertrykkelse tidligere i livet, som stadig påvirker uden at man ved hvorfor. Her kan bogen "Selvanalyse" af L. Ron Hubbard hjælpe. Lån den evt. på biblioteket.

    Et andet problem i dag er junk food. Det er i sig selv også en undertrykker, der stresser organismen fysisk og kan få en til føle sig som et nervevrag. Masser af rå grøntsager og frugt er godt i den situation.

    Håber du kan bruge noget af ovenstående til at komme ovenpå igen. Held og lykke!
Log in eller Registrér for at kommentere.