Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

forskellen på SSRI stoffer?

Redigeret 16 august, 2009, 11:37 i Forslag og kommentarer
Jeg har igennem et stykke tid nu været på Fluoxetin og efter at havde prøvet at holde op med at tage dem igen for at se om det virkelig havde virkning, må jeg konstatere at de virkelig virker.
Nu er jeg i den situation, at et familie medlem også bruger SSRI stoffer, men det er Citalopram.
Jeg havde på et tidspunkt glemt mine piller da jeg var hjemme hos disse, og i starten blev vi enige om at jeg bare kunne få en piller fra familiemedlemmet. Men så var det jeg kom til at se at det ikke var Fluoxetin og kom derfor til at undre mig over hvordan det kunne være. Begge stoffer er fra 1A Farma så er lidt forvirret.
Er det lidt ligesom p-piller? at forskellige piller har forskellige bivirkninger men i bund og grund gør det samme? Nu er jeg så også Biologilærer i folkeskolen så hvis jeg kunne få en lidt mere uddybene forklaring omkring forskellen på de to stoffer, ville det være fedt.

på forhånd tak:
A26damc

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej a26

    Jeg vil anbefale dig at læse følgende:

    http://www.chemsoc.dk/kft/kft2/ssri.html

    I øvrigt er det en kendt sag, at man skal holde sig til det samme produkt for ikke at få problemer. Selv når alle påstår, at en kopi af et antidepressivt middel er fuldstændig identisk med det originale produkt, kan man få problemer, hvis man vælger kopien.

    Mange hilsner

    kamelia
  • Indstillinger
    Tak for linket det var godt, selvom det er ærgerligt at billeder ikke virker.

    Angående kopi medicin, så er det jo sådan at meget bliver lavet efter firmaet har fået deres patent og forskning betalt tilbage, og derved er kopi medicinen præcis den samme som den oprindelige fra det samme firma.
    Men efter at havde læst det link du gav mig, vil jeg være enig i at man nok ikke skal skifte mellem SSRI-stoffer midt i et forløb.

    VH:
    A26damc
  • Indstillinger
    Hej igen

    Nej, det er ikke nogen god ide at skifte mellem forskellige antidepressive midler, med mindre man er utilfreds med det, man tager og ønsker at prøve noget andet.

    Du har ikke helt ret i, at kopimedicin er nøjagtig identisk med det originale produkt. Det kan du læse om her:

    http://www.dpsnet.dk/fileadmin/web-file ... ps.doc.pdf

    Der står blandt andet:

    ”Ved godkendelse af et kopipræparat tillades normalt en afvigelse i intervallet 80-125 %”

    Længere nede kan du læse om patientforeningernes og psykiaternes erfaringer. Der er specielt en psykiater i Århus ved navn Mogens Brødsgaard, der har klaget over, at patienterne får problemer, når de bliver presset til at bruge kopimedicin. Mange får tilbagefald af deres depression.

    Mange hilsner

    Kamelia
  • Indstillinger
    Altså ud fra hvad jeg kan læse i det du sendte til mig, er der lige så store problemer med oprindelige produkter, som med kopierne. Det er da rigtigt at man burde lave større krav til reglerne omkring fremstillingen af et kopi-produkt, men hvis man får det ordineret af sin læge og man forsøger sig frem til om det virker, så er der jo intet galt med det. Får man tilbagefald eller lignede, så må man jo skifte mærke, men som sagt, så er dette jo også en risiko der er ved originalen, jeg var da personligt igennem tre forskellige slags SSRI produkter, før jeg fandt et produkt som var optimalt for mig. Så tror man skal tage det stille og roligt hvis ens læge siger god for en kopi-medicin, og opstår der bivirkninger, så må man tage en samtale med sin læge og finde et andet mærke. Det er jo ikke sikkert at det er mærket der er noget i vejen med, men bare ens fysik der af den ene eller anden grund ikke vil arbejde sammen med den specielle sammensætning.
    Men jeg ville egentlig ikke snakke så meget om kopi medicin i denne post. Jeg er glad for at der er kopi medicin som gør at mindre økonomiske stærke folk kan få deres medicin og synes i bund og grund det er en god løsning som ligger på område omkring patent og kopiering. Selvom det lader til den kan bliver bedre endnu.
    Jeg tror også man skal passe på med at tage en faggruppes diskussion af regler og normer og gør den til almengyldig for en snak som vi har her. Det kan jeg personligt sige, at selv med hovedfag i biologi, så har jeg ikke nok indsigt på dette område, til at bruge disse oplysninger imod hvad jeg fik anbefalet af min psykiater.

    Men jeg takker mange gange for de tekster du har linket, de er interessante og et godt udgangspunkt for videre læsning.

    VH:
    A26damc
Log in eller Registrér for at kommentere.