Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hjælpemidler til depression

Redigeret 13 august, 2009, 13:48 i Studerende og unge
Hej. Jeg har været deprimeret i lang tid nu og har været hos min læge om det. men de piller jeg har fået synes ikke at hjælpe meget. Folk har foreslået psykolog, men da jeg er 18 og bor selv i lejlighed på SU har jeg ikke ligefrem råd til at gå til en professionel.
Har i evt et andet forslag til hvad jeg kunne gøre?
MVH. Michelle

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Michelle.

    Jeg lider selv af depression og angst og har i 2mdr fået citalopram uden virkning. Min læge foreslog også mig psykolog men jeg er 21 og sygemeldt pt så det er der ikke penge til! Jeg har kun fået det værre så til sidst undersøgte jeg mulighederne for at blive behandlet på anden vis og har endelig fået min læge overtalt til at henvise mig til behandling på psykriatisk afdeling.
    Der er selvfølgelig ventetid men det er gratis og efter hvad jeg har hørt får man en super behandling der! Så jeg synes måske du skal forklare din læge at de piller bare ikke er nok og at du på ingen måde kan få råd til en psykolog, måske kan du så få ham til at henvise dig til psykologisk afdeling i din by?
    Lægerne ved ikke altid hvad de skal stille op og ofte får man bare stukket mere og mere medicin i hånden, men jeg tror også de bliver overrasket og glade når man selv kommer med forslag til sin behandling, det var i hvert fald min oplevelse men nu kender jeg selvfølgelig ikke din læge ;)

    Jeg håber du kunne bruge mit svar til noget og ønsker dig al held og lykke fremover!

    Mvh AnneMette
  • Indstillinger
    Hej Michelle

    Folk foreslår en psykolog, skriver du, og det er da også et udmærket forslag – forudsat at depressionen skyldes noget, som en psykolog kan gøre noget ved!

    Jeg har selv indtil for 7½ år siden lidt af tilbagevendende depressioner af moderat til svær art. Min erfaring er, at depressioner kan komme af mange forskellige typer af belastninger. Det er min opfattelse, at folk ikke er tilstrækkeligt opmærksomme på, at depressioner også kan udløses af vitamin- og mineralmangel. F.eks. er der mange mennesker, der lider af D-vitaminmangel, og mange kvinder har jernmangel. Begge dele kan være årsag til eller medvirkende årsag til depression.

    Selv brugte jeg i tusindvis af kroner på psykologhjælp i årevis. Det hjalp bare ikke noget, for mine depressioner var til dels udløst af jernmangel! Ingen læge eller psykiater havde tænkt på at undersøge mig for jernmangel! Og en psykolog kan være nok så dygtig – men jernmangel kan han altså ikke gøre noget ved!

    Det er vigtigt, at du bliver grundigt undersøgt hos en læge for at udelukke sådanne fysiske årsager til depressionen. Har du fået taget blodprøver?

    Jeg kan godt forstå, at det er svært at finde penge til at betale for en psykolog. Men vær opmærksom på, at der forskellige muligheder for at få psykologhjælp helt eller delvist betalt. Når du er studerende, vil du normalt have en mulighed for at få psykologhjælp via studenterrådgivningen. Prøv at spørge din studievejleder om mulighederne.

    Der er desuden indgået en aftale med Sygesikringen, således at man kan få et tilskud til psykologhjælp, når man lider af depression. Hvis det ikke er muligt at få psykologhjælp via din studievejleder, så prøv at spørge din læge. Jeg prøver lige at finde noget information om ordningen:

    http://www.regioner.dk/DanskeRegionerWe ... ening.aspx

    Så er der de antidepressive midler. Jeg har ikke haft gavn af de nyere lægeordinerede antidepressive midler. Men jeg har haft meget nytte af naturmedicinen perikon, som i videnskabelige undersøgelser har vist sig at være mere effektiv end lægeordinerede antidepressiver. Det kan du f.eks. læse om her:

    http://www.vitalraadet.dk/304+M59de7c85bed.0.html

    Jeg køber perikon af mærket Modigen, der fås på apoteket.

    Når du ikke har tilstrækkelig virkning af den antidepressive medicin, som du tager nu, kan det eventuelt være en løsning at skifte til perikon. Men der er i så fald lige et par ting, du skal være opmærksom på:

    • For at få bugt med en depression ved hjælp af perikon, er man som regel nødt til at tage en større dosis end den på pakningen angivne. I Danmark er perikon nemlig kun godkendt til at behandle tristhed, ikke depression. Hvis du vælger et perikonprodukt af samme styrke som Modigen, vil jeg foreslå en dosis på 3 kapsler om dagen.

    • Man må ikke tage perikon sammen med den lægeordinerede antidepressive medicin.

    • Hvis man tager andre former for medicin er det vigtigt at spørge på apoteket, om denne medicin kan forenes med perikon. Husk også, at perikon kan nedsætte virkningen af P-piller.

    Hvad du end vælger at gøre, så husk at spise sundt og gå ture ude i naturen. Tag gerne et tilskud af fiskeolie. Selv om fiskeolie i sig selv normalt ikke kan kurere en depression, så viser videnskabelige undersøgelser, at fiskeolie hjælper den øvrige behandling til at virke.

    Mange hilsner

    Kamelia
  • Indstillinger
    Hej mss
    jeg synes det kan være svært for andre herinde at komme med et helt konkret bud på hvad du skal gøre ,især da det ikke fremgår hvad du får af medicin og hvor længe.
    Det kan tage fra 8 dage til 3 mdr før der er virkning og det kan være dosis skal reguleres, men når det er sagt er det altid godt at få kontrolleret om man mangler vitaminer feks jern.
    Jeg kan godt forstå du gerne vil hjælpes hurtigst muligt!
    udover at få en god kost, som kan være svært at overholde da man ofte ingen appetit har, er gåture ude i naturen så meget du orker også godt for dig.
    rigtig god bedring
    Dowling
  • Indstillinger
    Hej mss
    jeg synes det kan være svært for andre herinde at komme med et helt konkret bud på hvad du skal gøre ,især da det ikke fremgår hvad du får af medicin og hvor længe.
    Det kan tage fra 8 dage til 3 mdr før der er virkning og det kan være dosis skal reguleres, men når det er sagt er det altid godt at få kontrolleret om man mangler vitaminer feks jern.
    Jeg kan godt forstå du gerne vil hjælpes hurtigst muligt!
    udover at få en god kost, som kan være svært at overholde da man ofte ingen appetit har, er gåture ude i naturen så meget du orker også godt for dig.
    rigtig god bedring
    Dowling
  • Indstillinger
    Hej, og tak for de mange gode svar.
    De piller jeg får nu hedder Setralin Ranbaxy og dem tager jeg en gang dagligt. Jeg har taget dem i over 6 måneder nu og de synes stadig ikke at hjælpe det.
    - Jeg håber jeg finder en god løsning for mig da jeg skal starte i skole nu på mandag. Jeg glæder mig på nogle punkter men føler også noget angst for det. Det er 3 år siden jeg har gået i skole nu pga mange forskellige grunde men min depression har i hvert fald medvirket til at det har taget så lang tid at komme tilbage igen.
    Jeg takker mange gange for de mange gode mulige løsninger og henvisniger.
    MVH. Michelle.
Log in eller Registrér for at kommentere.