Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

intet tab, selvom jeg spiser lidt

Redigeret 7 november, 2010, 14:11 i Åben debat om overvægt
Hej!

Jeg har sat mig for gerne at ville tabe mindst 5 kg ved hjælp af at spise mindre og også undvære nogle gode ting.

Men selvom jeg føler, at jeg ikke spiser ret meget iløbet af dagen sker der bare INTET med min vægt! Jeg tager nærmere på! Men måske er min idé om at jeg ikke spiser ret meget forkert?
Så måske I kunne hjælpe mig med at bedømme om jeg gør..

Jeg spiser en lille potion havregryn med mælk og lidt sukker til morgenmad
1 stk. rugbrød (ikke groft) med pålæg og lidt smør til frokost
så er jeg ofte så sulten når jeg kommer fra arbejde (stilsiddende forøvrigt) at jeg tager 1 stk. franskbrød med 16% ost
Aftensmad - der spiser jeg så en mellem portion af hvad vi nu skal have. Typisk ris pasta eller kartofer - ikke fed mad! (en dag om ugen er det dog pommes frit dag, da jeg også synes man skal have lov bare en gang i mellem)
og det er det. Nogle gange et lille stykke brød inden sengetid hvis jeg er meget sulten.

Sulten er forøvrigt også et problem... for jeg føler mig SÅ sulten hele tiden :-( Hvis sulten bliver for kraftig får jeg det skidt (faktisk lidt som en sukkersyg der har spist forkert har jeg fået at vide)

Hvad gør jeg forkert ?? :( Spiser jeg virkelig for meget??

Før spiste jeg mere morgenmad og 2 stk. brød til frokost og mere brød når jeg kom hjem - for ikke at tale om slik, sodavand og chips i weekenden :/

Nogen med en god forklaring? :-)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Tumble

    Nej, problemet behøver ikke at være, at du spiser for meget. Jeg tror snarere, at du spiser forkert.

    Jeg lægger mærke til, at du overhovedet ikke nævner grønsager og frugt. Du kan selvfølgelig ikke beskrive i detaljer, alt hvad du spiser. Men det er bemærkelsesværdigt, at du overhovedet ikke nævner frugt og grønt, som er meget vigtige fødevarer. Desuden lægger jeg mærke til, at du især nævner gryn, brød, kartofler, pasta og ris, altså typiske kulhydrater.

    Der er folk, der påstår, at man for at tabe sig især skal undgå den slags kulhydrater og i stedet for udelukkende skal spise proteinholdige ting som kød, fisk og æg samt grønsager. Jeg vil ikke gå så vidt, men der er ingen tvivl om, at det er i noget i den retning, du bør gøre.

    Du skriver nemlig, at sult er et problem, og at du bliver direkte dårlig. Jeg forstår det sådan, at du ”går sukkerkold”, altså at du får lavt eller ustabilt blodsukker. Jeg prøver lige at finde noget om den problematik:

    http://www.nomedica.dk/lavt_blodsukker.htm

    Som du kan se, følger overvægt tit med, når man har ustabilt blodsukker. I teksten kan du også se, hvad du bør spise for at modvirke ustabilt blodsukker.

    Selv har jeg i mange år haft problemer med lavt blodsukker om formiddagen. Efter at jeg er begyndt at spise lidt kød eller fisk med grønsager til om morgenen, er problemet gået væk.

    Jeg vil foreslå dig at droppe alt hvidt brød, hvidt pasta og hvide ris og i stedet for spise fuldkornsprodukter og brune ris. Som mellemmåltid, når du kommer hjem fra arbejde, vil jeg forslå en skål med blandet frugt og nødder.

    Der er ikke noget galt med at få pommes frites en gang imellem. Men der er jo mange måder at tilberede dem på. De kan laves med kun ganske lidt olie af god kvalitet. Hvad du end gør, så køb aldrig færdiglavede pommes frites. Lav dem selv! Jeg putter lidt hvidløg og frisk timian på. Det giver smag, så man ikke fristes til at dyppe fritterne i noget fedende!

    Held og lykke med vægttabet

    Kamelia
  • Indstillinger
    Et godt råd jeg ville give dig er at gøre som mig selv, hvor jeg laver en tabel på et papir, hvor jeg skriver ind, og af.

    Under ind tæller jeg alle kalorierne jeg spiser fx:

    Ind Af
    (En bolle, 100 kcal) (Cykle 4 km) -150 kcal

    Jeg sørger altid at have et kalorie overskud på minimum 100 kcal. Man kan selv bestemme hvor hurtigt/ meget man vil tabe sig ved hvor meget man forbrænder.

    En god hjemmeside at afregne kalorier på er http://www.kalorietabel.dk/

    En god hjemmeside at afregne hvad man forbrænder er iforms ruteplanner http://iform.dk/ruteplanner/tegn.

    Og hvis du gerne vil være mæt så spis protein, kylling er både mættende og kalorielet.

    Ris, og pasta, kartofler, og pomfritter mætter ikke så meget, og man skal ikke spise for meget af det.

    Du må endelig ikke sulte, for så kommer sulten om aftenen. Sørg for at spise dig fuldkommen mæt, i den rigtige mad :)

    Held og lykke
  • Indstillinger
    Som jeg læser det, vil jeg også sige forkert kost. Det hjælper ikke at spise mindre hvis det er forkert.

    3 Store måltider om dagen.
    1) morgenmad så man får en god start på dagen. (Gerne noget med kanel, da dette sætter forbrændingen op fra starten af dagen. Drys evt. kanel over i stedet for sukker. Ved det lyser underligt og mærkeligt men det er rigtigt nok og det smager ikke så slemt igen)
    2) Frokost. (gerne mere end 1 rugbrød)
    3) Aftensmad.

    3 Små mellemmåltider bestående at frugt, knækbrød eller andet let.

    At du skriver du får det dårligt betyder bare at kroppen ikke får det den har brug for, det hjælper ikke at "sulte" sig selv hvilket jeg lidt læser at du gør. Det er meget vigtigt at der i din kost er grønsager eller en eller anden form for salat. Din kost må også gerne indeholde fuldkorns produkter. Hvilket man kan få både i rugbrød, knækbrød og pasta mm.

    Håber du kan bruge det til noget, eller at en anden fortabt læser kan.
  • Indstillinger
    Jeg vil sige, at du skal holde dig LANGT væk fra at tælle kalorier når du ikke er i nærheden af overvægtig og bare skal smide ca. 5 kilo. Det gik over gevind for mig og blev til spiseforstyrrelse. Siger ikke det samme vil ske for dig, men jeg kunne ikke drømme om at anbefale nogen at tælle kalorier hvis ikke de er overvægtige. Det er desuden temmelig besværligt og træls :)
    Det samme mener jeg om det med at skære alt hvidt brød osv. Bare lad vær' at spise det hver dag.

    Du skal spise ordentligt. Du spiser alt, alt for lidt, og du skal bestemt ikke gå og være sulten.

    Hvis du er vant til havregrynene om morgenen, så bliv ved med dem. Og du kan sagtens snuppe et stykke frugt til... Nøjes med 2 stykker frugt om dagen men spis løs af grøntsager. Du skal have fedtfattigt kød og/eller linser/bønner/kikærter hver dag. Det mætter og er super godt for dit blodsukker.
    Du kan foreksempel spise et stykke rugbrød med hummus og råkost til frokost. Eller en blandet salat med linser og et stykke brød...
    Sidst på arbejdsdagen eller når du kommer hjem spiser du så et sundt mellemmåltid.
    Til aftensmad skal du også spise grøntsager; så du skærer ned på mængden af pasta/ris/kartofler, spiser en normal portion kød/bælgfrugter og masser af grøntsager.

    Mellemmåltider kan for eksempel være en gulerod og et stykke knækbrød eller et par riskiks, lidt mandler og rosiner (hvilket også er godt som snack/slik) eller yoghurt naturel med et stykke frugt.



    For at stabilisere dit blodsukker skal du spise 3 hovedmåltider (morgen-frokost-aften) og spise 2-3 mellemmåltider. Det vil give dig bedre energi og især modvirke at du får det dårligt.

    Man tager ikke på af at spise meget - man tager på af at spise forkert.

    Og for at tabe dig må du også få lagt noget motion ind i din hverdag! Hvis du ikke har interesse i fitnesscenter eller sådan noget, så sørg for at gå eller cykle til/fra arbejde og/eller gå en rask tur om aftenen. Selvom det kan være svært at overskue giver det faktisk energi.


    Man skal have fedtstoffer, men du skal sørge for at få de sunde fedtstoffer (olier) - de skulle også hjælpe til kroppen til at "opløse" de usunde fedtdepoter. Du kan jo lave en olie-eddikedressing til salat...
  • Indstillinger
    Da de andre har sagt stort set hvad der er at sige så kommer jeg lige med en endelig bemærkning.
    Drik et stort glas vand før du spiser hvert måltid, det er ikke bare en fiks kur som nogle tror er en skrøne, det er faktisk det en sundhedsplejeske vil sige hvis du er overvægtig
  • Indstillinger
    Jeg er gået igang med at tabe mig, og vil på ingen måde igang med de kure hvor man føler sig sulten og tæller og skal have dårlig samvittighed osv.

    Jeg har på 3 uger tabt 6 kg.

    Jeg spiser egentlig som jeg plejer (ikke for store forandringer på en gang, for så dropper jeg ud efter kort tid), men det jeg gør er at spise rigeligt frugt og grønt mellem alle mine måltider;) Så får jeg ikke den der midtvejs sult, og når jeg så skal spise fx aftensmad, så er der ikke plads til et stort måltid med sovs osv.
    Jeg har ikke noget at gøre i køleskabet mellem måltiderne, så er jeg småsulten snupper jeg noget frugt.

    Er det egentlig ikke noget med at man forbrænder flere kalorier ved at spise agurk, end agurken kan tilføje?
Log in eller Registrér for at kommentere.