Tolkning af blodprøvetal
Jeg har nu fået mine nye tal efter 5 uger på Euthyrox og jeg skal lige love for at tallene har flyttet sig.
T4 : d.9.6 = 129 d. 3.8 = 162 (reference 70-130)
T3 : d. 9.6 ikke målt d. 3.8 = 1,6 (reference 15-2,8)
TSH : d. 9.6 = 5,17 d. 3.8 = 0,13 (reference 0,35-4,0)
Jeg har aftalt med lægen,som sagde at stofskiftet nu var blevet lidt for højt, at jeg ville tage Euthyroxen til morgenmaden som jeg gjorde med den gamle Eltroxin istedet som nu mindt en halv time før morgenmad. Så regner jeg med at optagelsen er lidt dårligere og jeg dermed kan få det lidt ned.
Jeg er ikke helt tilfreds med at mit T3 det ligger i det lave område og når mit stofskifte så sænkes så følger det vel med ned eller?
Jeg kan heller ikke forstå at T3 ikke ligger højere, når nu T4 ligger for højt og det jo er T4 der skal omdannes i kroppen til T3 ? måske er min krop er dårlig til at omdanne det?
Tænker på om jeg er en af dem som ville blive endnu klarere i hovedet og i bedre humør af at få ren T3 ?
Hilsen Prik
T4 : d.9.6 = 129 d. 3.8 = 162 (reference 70-130)
T3 : d. 9.6 ikke målt d. 3.8 = 1,6 (reference 15-2,8)
TSH : d. 9.6 = 5,17 d. 3.8 = 0,13 (reference 0,35-4,0)
Jeg har aftalt med lægen,som sagde at stofskiftet nu var blevet lidt for højt, at jeg ville tage Euthyroxen til morgenmaden som jeg gjorde med den gamle Eltroxin istedet som nu mindt en halv time før morgenmad. Så regner jeg med at optagelsen er lidt dårligere og jeg dermed kan få det lidt ned.
Jeg er ikke helt tilfreds med at mit T3 det ligger i det lave område og når mit stofskifte så sænkes så følger det vel med ned eller?
Jeg kan heller ikke forstå at T3 ikke ligger højere, når nu T4 ligger for højt og det jo er T4 der skal omdannes i kroppen til T3 ? måske er min krop er dårlig til at omdanne det?
Tænker på om jeg er en af dem som ville blive endnu klarere i hovedet og i bedre humør af at få ren T3 ?
Hilsen Prik
Kommentarer
Ja, hold da op hvor dine stofskiftetal er blevet ændret. Men det drejer sig jo "bare" om en finjustering iflg. Glaxo :-((
Nej, det er virkelig ikke nemt, at blive justeret ind påny!!!!
Ja, dine celler er åbenbart for dårlige til at omdanne T4 til T3!!! Men det er kun endokrinologerne der kan udskrive T3 tilskuddet (Liothyronin).
Jeg fik ordineret Liothyronin i 2007 (10 mkg dgl.). Jeg syntes, at det hjalp utroligt meget ca. det første 1/2 år.
P.t. forsøger jeg at trappe ned af Liothyroninen. Jeg tog knap en 1/2 tbl. - og er nu gået ned på 1/4. Tillige har jeg sat Euthyroxen op med 50 mkg ugentligt.
Så muligheden kunne sagtens være, at du vil få det godt med T3 tilskuddet - det er virkelig værd at prøve!!!
Kærlig hilsen Annemarie
for dit hurtige svar. Jeg vil bede min læge om henvisning til endokrinolog så jeg kan blive reguleret ordenligt ind.Dejligt at få at vide at min tolkning ikke var helt hen i vejret.
Ja håber ikke Glaxo slipper gratis fra det !
Hilsen Prik
Dejligt at vi har kunnet få bevilget Euthyrox - jeg er så taknemmelig for dem.
Jeg kan godt se, at du er kommet til at køre "hurtigere", men så er det måske bare en lille dosisændring der skal til. Det er så rart pillerne kan deles i kvarte. Jeg har ikke forstand på det du kalder T3 - får aldrig taget dette. Får altid kun TSH og T4. På ny Eltroxin er mit T4 pludselig kun 105 - plejer altid at lægge på et tal over 120 (sådan næsten altid). Så ja jeg har kørt rundt i tallene siden ny Eltroxin - så belastende!!
Tak for dit indslag. Jeg skal nok skrive senere, når jeg har fået nye tal. På de nye Eltroxin skal jeg også love for, at mine tal ændrede sig - nærmest sådan lidt hele tiden på en underlig måde. Min krops reaktioner var "underlige" på de tabletter, som nu burde være halveret i min krop. Glæder mig til at de er helt ud (halveringstid ca. 7 dage)
Dejligt at høre at også du har fået det bedre på Euthyrox.
Jeg er på samme dosis 100mg på Euthyrox som jeg var på Eltroxin. Men jeg har taget Euthyroxen mindst en halv time før morgenmad fordi det står i indlægssedlen og med Eltroxinen tog jeg den samtidigt med morgenmaden, så det er det jeg vil gå tilbage til og se om optagelsen så bliver lidt dårligere og mit stofskifte falder. Hvis ikke må jeg regulere lidt med at dele. Jeg regner med at der er lang ventetid på en endokrinolog så jeg må forsøge mig selv lidt frem indtil da.
Jeg kan godt forstå at du er spændt på at få dine tal og synes også at du skal blive ved med at tage pillen på det tidspunkt som du plejer at gøre.
Jeg har forstået at ens humør og kognitive funktioner er meget afhængigt af hvor ens T3 ligger, så derfor synes jeg du skal bede din læge om dette tal. Jeg har dog virkelig måtte insistere over for lægen at jeg ville have det, om jeg så skulle betale for det, da alle andre stofskiftepatienter øjensynligt får taget det.
Kære Annemarie
Jeg har læst i en anden tråd at du opgiver et T3R : 0,77-1,33. jeg har et tal på min blodprøve seddel hvor der står P-T3 test arb. stoffr (ref. 0,85-1,15) ved du om det er det samme tal ? her er mit lidt for højt 1,19.
Kender du eller andre et sted på nettet hvor man kan læse om de forskellige værdier som bliver målt i forbindelse med stofskiftet ?
Mange hilsner Prik
Ja, jeg får også målt T3 reaktionen (T3R). Ref. værdierne på mit sygehus 0,77 - 1,33.
Umiddelbart kan jeg ikke se noget på nettet omkring dette. Men det er et udtryk for, hvor godt man optager stoffet (medicinen).
På et tidspunkt var mit meget lavt, hvorfor min endokrinolog ville have, at min egen læge sendte mig til coloskopi, da han ikke mente, at jeg optog stoffet så godt længere. Men der blev ikke fundet noget usædvanligt. Og efterfølgende har det også været stigende.
Så ikraft af, at dit stofskifte er for højet - er det nok derfor, at dit tal er ovre din ref. værdi??
M.h.t. til Liothyronin er dette et meget aktivit stof. Det har en halveringstid på 1 døgn!!!!
Dette blev lige kort. Min alternative læge har holdt ferie i 3 uger. Så jeg starter igen idag med mine kviksølvsafgiftninger.
Kærlig hilsen Annemarie
og tak for dit svar. I ca 5 år har jeg taget en pille dagligt og slet ikke sat mig ind i hvad det egntligt var jeg fejlede indtil ny Eltroxin.
Kærlig hilsen prik