Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Lav tsh, normal t4 og t3, er det farligt med lavt tsh?

Hvad tror I jeg nu skal gøre???

Efter nedsættelse med 75-100mikrog om ugen.
Er min Tsh stadig lav :0,08(0,4-3,77) sidst 0,04
Men T4 : 20(12,8-20,4) faldet fra sidst 23
T3: 4,3(4,0-6,8) faldet fra sidst 5,1


Jeg har det jo endeligt godt, ikke lyst til at stofskiftet skal blive lavt igen.
Og har jo stadig som tidligere skrevet ingen symtomer på højt stoftskifte, men derimod lav puls.

Bange for at min læge vil sætte mig ned i dosis, (ny læge pga pension), er det farligt med lav tsh????, når T4 og T3 er normale ?

mvh Marta
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hejsa!

    Det er ikke farligt med lav tsh. Er tsh lav ser man på om T3 og T4 er forhøjede. Så vidt jeg ved er tsh den feedback der er mellem hypofysen og skjoldbruskirtlen, der regulerer hvor meget hormon skjoldbruskkirten skal producere. Er t3 og t4 ikke for høje er stofskiftet ikke for højt. Det er hvad min læge har fortalt mig. Jeg er tidligere cancerpatient og jeg skal faktisk have en næsten umålelig tsh, men min t3 og t4 må ikke være for høj. De fleste der er i behandling har det bedst med t3 og t4 i den øvre del af normalområdet.

    MVH Lene
  • Indstillinger
    ps: Det vigtigste er jo at du har det godt og har du det godt og dine tal ellers er inden for normalområdet er der jo ingen grund til at pille ved det, vil jeg mene.

    igen mvh Lene
  • Indstillinger
    Kære Marta.
    Det er ikke farligt med en TSH på 0,08, gennem en kortere periode.
    Men på langt sigt er det, da du har en stor sandsynlighed for at udvikle osteporose.
    Så tilskud af D-vitamin og kalk ( evt. Unikalk Silver) er tilrådeligt, når du "ligger dernede".
    Hilsen Inge
  • Indstillinger
    Mange tak, for svarerene:)

    Til Inge, hvad er det egentligt der gør at man kan få osteoporese? ved du det?

    Det ønsker jeg naturligvis ikke, men vil jo gerne have at T 4 og T3 er i normaleområdet! Pest eller kolera??
  • Indstillinger
    Kære Marta.

    Jeg fik konstateret forhøjet stofskiftet i 2002 og var efterfølgende på Thycapzol. Min skjoldbruskkirtel blev bortopereret i 2004.

    I 2008 sendte min endokrinolog mig til knoglescanning grundet en brækket ankel. Jeg fik at vide, at jeg var i risikogruppen for knogleskørhed grundet at jeg havde fået Thycapzol, tynd samt var ryger.

    Jeg havde ikke knogleskørhed - men lå midt i - hvorfor jeg efterfølgende skulle tage kalk med D-vit.

    Kærlig hilsen Annemarie
  • Indstillinger
    Kære Marta.
    Ved forhøjet stofskifte er man i risikogruppen for at udvikle osteoporose.
    En TSH på 0,08 = for højt stofskifte.

    Kære Annemarie.
    En stor hilsen til dig.
    Jeg er så imponeret over din tålmodighed og hjælpsomhed overfor alle.
    Mange hilsner
    Inge
  • Indstillinger
    Kære Inge.

    Ja, jeg er selvfølgelig meget spændt på, hvordan du har det?? Det er længe siden, at du har givet melding omkring dit helbred!!!

    Går du stadig hos din italienske læge?? Og hvad siger han til dig??
    Er du tip top dynamolygte efter præparatskift!!!!

    Kærlig hilsen Annemarie
  • Indstillinger
    Hej Annemarie og jer alle sammen.
    ja, jeg er utrolig glad for mine Eutirox`er.
    Da jeg langsomt er sat ned i dosis fra 875 mikrogram pr. uge til 500, mistolkede jeg desværre mine symptomer og satte dosis yderligere ned til 450.
    Det var så desværre forkert, jeg skulle have øget dosis med 50 mikrogram.
    Så det har "kostet" et par måneder!!!
    Jeg har fået taget sukkerbelastningstest inklusiv insulintest, men min læge kan ikke tolke resultatet, da det normalt ikke bliver taget.
    Så jeg må vente til min italienske læge kommer tilbage i midten af september.
    En stor hilsen til jer alle.
    Hilsen Inge
  • Indstillinger
    Hej med jer sundhedssøgende.
    Jeg har for højt stofskifte efter radiumjod beh. det er en længere historie, men jeg er i forvejen interesseret i andre/alternative behandlings muligheder, og håber at høre mere om denne italienske læge- kan han noget de ikke kan her i landet. Lige nu prøver jeg alexander terapi og arbejder med klang massage og tilbyder det gratis til fæller der har nogenlunde samme ting at arbejde med som mig.
    Er der nogen der har erfaring med at stofskiftet finder sin gode balance, når det er gået længere tid (ca 8 mdr. )
    Med venlige hilsner og sundhed til os alle
  • Indstillinger
    Hej Karin.
    Den italienske endokrinolog hjalp mig utrolig meget, da jeg havde svært ved at få hjælp her i DK.
    Min praktiserende læge ville ikke henvise mig til et ambulatorium.
    Efter 1 års kamp fik jeg en henvisning til Klaus Kølendorff.
    Den ville jeg godt have været foruden, for mere arrogant og uduelig læge, skal man lede længe efter.
    Det skal lige siges, at jeg bor i Italien om vinteren, taler italiensk og er "inde i systemet".
    Så hvor stor hjælp, han vil være for andre, må jeg desværre betvivle.
    Jeg har idag det helt perfekt.
    Dvs. at jeg bl.a kan stille mig op i forsamlinger og "tage ordet" uden at være bange for at min tunge skulle slå knuder.
    Men det har taget mig 5 år, at nå hertil.
    Det er længe siden, jeg har læst noget om stofskifte, da jeg som sagt har det godt.
    Men jeg kan da huske, at jeg overvejede Balders klinikken i Oslo?
    jeg brugte også Sonjas stofskifteforum meget.
    Mon ikke Facebook har overtaget "noget", jeg er ikke selv "på", så jeg ved det faktisk ikke.
    Held og lykke.
Log in eller Registrér for at kommentere.