Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Ny med lavt stofskifte....

Redigeret 30 august, 2009, 06:37 i Forstyrrelser i stofskiftet
Hej!
Jeg har lige fået konstateret for lavt stofskifte, efter jeg i over 2 år nok har fortalt min.20 læger om at jeg var mere træt end sædvanlig......
Har hele tiden fået "psykisk årsag" til min træthed, fordi jeg har været gennem meget de sidste 5 år (trafikulykke og brystkræft).....For nylig inststerede jeg så på endnu en ultralydsundersøgelse af nogle lymfeknuder på halsen, og så fandt man en "kold knude" i skjoldbruskkirtlen, som jeg har fået taget biopsier af. Har endnu ikke fået endeligt svar, men lægen på hospitalet synes det hele så godartet ud.....Blodprøverne viste desuden at jeg har for lavt stofskifte. THS var ca 5 og de andre T3 og T4 ved jeg ikke hvad var. Lægen mente at jeg har Hashimotos syndrom og jeg skal nok regne med at skulle have Eltroxin fremover......
Hvordan startede I andre op? Jeg SKAL på ferie i Italien om 3 uger og håber at det er ok for hospitalet at udsætte evt. operation og opstart af behandling til bagefter ferien, da jeg ikke har lyst til at være så langt fra DK samtidig med opstart på medicinen.......Dette vil jeg selvfølgelig kun, hvis det er godartede knuder. Er der den mindste risiko for at det er kræft er det selvfølgelig en anden sag.....
Jeg har gennemca 4 år sagt jeg var træt og er efterhånden blevet træt af at fortælle det på hospitalet, hvor jeg har befundet mig meget de senere år.....Hvad var Jeres symptomer på for lavt stofskifte? Og er det let at starte på Eltroxin? Tænker her på evt. bivirkninger....?
Der kommer sikkert mange spørgsmål senere herfra, men dette var lige begyndelsen.....
Hej fra
"Waldo" (47 årig kvinde)

Kommentarer

• Hej Waldo.

Almindeligvis er der ingen problemer i at starte på Eltroxin.
    Man starter langsomt op - d.v.s. på en noget mindre dosis end man egentlig har behov for. Efterfølgende trapper man det langsomt op med et X-antal mkg. pr. uge. Alt dette i samråd med din læge - som løbende vil tjekke dine blodprøver for at vurdere dit behov for en dosis-forøgning.

De fleste oplever, at de langsomt får det bedre dag for dag, når de begynder at få pillerne. Men din krop kan også finde på, at reagere lidt negativt når du starter - fordi den lige skal vænner sig til, at den igen får det manglende hormon. D.v.s. at dine symptomer evt. kan forværres i en kort periode... (Dette kan også forekomme ved dosis-ændringer.)
    MEN...hvis jeg var dig...ville jeg ikke være nervøs for at ta' på ferie - selvom
    jeg lige var startet på medicineringen !

Du har måske læst i dette forum om bivirkninger ved "den nye" Eltroxin (?)
    Dette må du ikke lade dig skræmme af, da det ikke er alle som har problemer med den pille....MEN du skal vide, at der findes andre præparater
    - hvis du får problemer med Eltroxin'erne.

*Pia
  • Hej Pia.
    Jeg er også "ny", idet min læge ved konsultationen i sidste uge havde mistanke om at jeg har for lavt stofskifte og jeg derfor er under "observation" den næste måned.
    Jeg har derfor med interesse læst alt jeg har kunnet komme i nærheden af her i debatten omkring bla. Eltroxin og ny Eltroxin.

Jeg takker derfor for dit svar, da jeg må tilstå at jeg var noget urolig over alle de indlæg omkring bivirkningerne omkring den nye Eltroxin.

Jeg vil da - når jeg skal til kontrol hos lægen igen om en måned - prøve at bede om Euthyrox istedet for Eltroxin og ellers få information fra lægen om evt. bivirkninger på Eltroxin, da jeg bestemt ikke synes det lyder rart med de bivirkninger som folk har listet op her!

Om lægen vil være med til de nye piller må tiden vise, men uden den info jeg har fået herinde fra, ville jeg jo have taget imod hvad som helst fra lægen uden at kny eller protestere!

Så derfor tak til alle jer, der har skrevet - for og imod - Eltroxin og Euthyrox...det har gjort MIG en del klogere, som potentiel ny stofskifte-patient.

mvh
    Susanne
    Trine1992
Log in eller Registrér for at kommentere.