Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Katte allergi

Redigeret 10 august, 2009, 03:04 i Allergi
Hej Netdoktor,

Min mand lider af allergi - græs, birk, nogle nødder, noget frugt og katte.
Men da vi sidste år besøgte noget familie i Frankrig, som har 4 katte - mærkede han intet til sin allergi. Kattene er ude/inde katte og opholdte sig i øvrigt ofte i den seng, hvor vi sov!

Hvad er det der gør at han kan tåle dem i Frankrig - men ikke i Danmark?

På forhånd mange tak for hjælpen.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det er ikke unormalt at man kan tåle "nye" katte i et stykke tid. Jeg kan f.eks. tåle en "ny" kat i et par måneder før jeg begynder at reagere.

    Hvis der skulle være en sammenhæng til lokationer, så handler det nok mest om at der så er færre andre allergener, som generer, og så går der længere tid før man reagerer på kattene. En allergisk reaktion skal altid ses i sammenhæng - der er stor forskel på om man udsættes for flere ting, som man ikke kan tåle, samtidig eller om man kun udsættes for en enkelt.
  • Indstillinger
    Hej :)
    Min familie og jeg har snakket om at få en kat, men min mor og jeg er allergirske over for katte, men en dag var min mor og jeg hjemme hos nogle venner som havde en siameser kat, og jeg plejer normalt at få kløen og røde øjne når jeg kæler med en kat, men der skete intet der.
    Er det pga. det er en siameser kat?
    Kan man godt få en kat, man kan godt tåle en korthåret kat? Fx. en britisk korthåret eller en siameser, og så ikke få allergi hvis man bare ikke tager den op til hovedet og vasker sine fingre omhyggeligt?
  • Indstillinger
    Spørger du allergilæger og eksperter, vil de altid fraråde dig at anskaffe dig et husdyr, hvor du tidligere har reageret allergisk. Sandsynligheden for at du bliver allergisk overfor en anden race af samme husdyr er meget stor - og hvad vil du så gøre?

    Man kan godt have dyr, som man ikke kan tåle, men det betyder at dyret ikke må komme ind, hvor man opholder sig. Er det et liv for dyret?
Log in eller Registrér for at kommentere.