Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Min datter på 7 mdr og mad?

Redigeret 31 juli, 2009, 03:51 i Små børn
Hej alle

Jeg har en datter på 7 mdr som ikke vil have fast føde dvs. Grød, mos og andet. Hun vil kun have flasken som indholder majsvælling og Nan. hun får 5-8 flasker om dagen og vejer ca 8,2 kg, er det for lidt? Jeg vil ikke tvinge hende til at spose fast føde hvis hun ikke vil, men hun skal starte i vuggestue om 5 mdr og skulle jo gerne kunne spise andet..


Kh Moren

Kommentarer

  • Indstillinger
    Mit barnebarn nr. to synes heller det der med fast føde var særlig interessant, og min datter fik flg. råd fra sundhedsplejersken:

    Sørg for at barnet er sultent og gerne udhvilet, når du vil give noget grød; og så sæt dig eventuelt med hende på samme måde, som når hun får bryst/flaske.

    Ellers er det et ret så almindeligt "problem", så jeg vil foreslå dig lige at tale med sundhedsplejersken om det, der måske har andre råd, og også kan rådgive dig mht vægetn, som jeg umiddelbart synes lyder fornuftig nok ud, men det handler jo om, hvordan hun ellers ligger på vægtkurven.
  • Indstillinger
    problemet er tit at barnet ved at hvis de holder det længe nok bliver der serveret sutteflaske. Det er nemmest for barnet. Jeg ville mene du skal prøve med grød og ikke give flaske hvis barnet ikke spiser det. Så tilbyd grød ved næste måltid igen. Grøden skal ikke være klumpet. Samtidig kan du tilbyde små rugbrødsmadder ved siden af, de skal være små og tilbydes mange gange evt. skal barnet selv siddde og rode med det.
    Der er ikke andet for end at tilbyde maden flere gange og ikke falde tilbagebage på det nemmeste med flasken.*S*
    Jeg tror ikke dit barn stadig ikke vil spise når de skal i inst. i hvertfald bør du så tale med en ssundhedsplejske om det!

    held og lykke
  • Indstillinger
    Jeg har en datter på 14 måneder, der fuldstændig sprang grøden over. Jeg forsøgte ellers ihærdigt med alskens slags lækker, hjemmelavet grød, uden held.

    Det var først da jeg stak hende en leverpostejmad (meget blødt brød - opblød evt. i lidt mælk), at der kom skred i indtagelsen af fast føde.

    Men husk, at dit barn skal have have smagt en smagsvariant mange gange, før han/hun genkender det og føler sig tryg ved at spise det. Så det kan også bare handle om, at du skal forsøge flere gange. Prøv fx at koge søde grøntsager (fx gulerod), og purer dem eller lav lidt æblemos til at putte oven på majs/hirsegrøden.

    Mht. vægt lyder det da meget flot. Min datter vejer i dag 10 kilo (til sammenligning).

    Pøj pøj!

    Hilsen Mona
  • Indstillinger
    Hej

    Tak for jers svar (ind til vidre)

    Det skal lige siges at jeg næsten hver dag står og laver mos/grød til hende og hun får inda selv lov til at sidde med skeen for at se om hun indtager noget, men nej det gør hun ikke, fik et tip om at putte tomatsuppe i sutteflasken istedet for modermælks erstaning (majsvælling, nan, allomin osv.) kan man godt det? Når vi selv spiser aftensmad sidder hun i sin skråstol elelr i sin højstol og tit moser jeg en kartoffel ud i en terlerken med lidt sovs på og prøver at give hende det, men hun spytter det ud igen. Til sidst opgir jeg og giver hende flasken (den nemme løsning) tit venter jeg med at give hende grød/mos til hun viser tegn på at hun er sulten, men stadig spytter hun det ud, og har prøvet forskellige slags, igen opgiver jeg og giver hende flaske istedet for.
  • Indstillinger
    Hej igen

    Jeg tror, du skal forsøge helhjertet med grøden og så droppe supper eller andre væsker i sutteflasken (undtagen modermælkserstatning og vælling).

    Hun er stadig kun 7 måneder, så det kræver tilvænning for hende at skifte kosten ud fra flydende til fast føde.

    I det hele taget drejer den fase, hun er midt i, jo om netop at udskifte modermælk med mere og mere 'almindelige mad', så hun til sidst kan spise, det I selv spiser.

    Det er super, du lader hende røre ved maden, for det er halvdelen af hendes oplevelse at kende strukturen af maden, og måske hun pludselig putter lidt i munden selv. Giv hende evt. hendes egen ske eller en skrællet æblebåd i hånden, mens du giver hende mad med en anden ske.

    Alternativt kan du holde en pause med dine madforsøg i fx 7 dage - måske er hun simpelthen bare ikke helt klar, og så kan forsøge dig igen og se, om hun er mere modtagelig. Men jeg synes, du skal vende det med din egen sundhedsplejerske - hun burde have telefontid, som du kan benytte dig af.

    Alternativt ved jeg, at Netdoktors Babyklub også har en sundhedsplejerske tilknyttet - eller det der hedder sundhedsplejersken.dk, hvor du kan få professionelt svar.

    Men bare rolig: Som alt andet med børn er det her en periode/overgang hvor det er lidt svært i starten, og så pludselig, ja så kører det bare fint.

    Skriv endelig igen, hvis du fortsat har spørgsmål - jeg har lige været hele møllen igennem og kan kun levende sætte mig ind i den lettere frustration, der opstår, når man bare så gerne vil have sit barn til at spise:-)

    Bedste hilsen
    Mona
Log in eller Registrér for at kommentere.