Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Har fået menstartion - hjælp :)

Redigeret 2 september, 2009, 16:15 i Åben debat for kvinder
Hej alle :)

hvordan siger man til sin mor man har fået det ?

hvad er bedst at bruge tampon eller bind?

hvordan bruger man tampon?


er det rigtigt at p-piller virker så man ikke for det dårligt af at menstruere og man så ikke er i risiko for at blive gravid :)?

knus mig der har brug for en masse råd- efterskole om 2 uger :O
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Kære Eilicec,

    Du skal da bare fortælle din mor stille og roligt, at du nu har fået din menstruation. Det er jo helt naturligt, og ikke noget der bør være forbundet med noget hemmelighedsfuldt.

    Du kan rigtig nok vælge mellem bind og tampon. Jeg synes bind har den fordel, at al blodet får lov at løbe helt ud. Men skal du i svømmehallen/på stranden, kan tampon være en god løsning.
    Med tampon, skal du dog være opmærksom på, at mange af dem suger så godt, at man ikke helt fornemmer hvornår det er tid at skifte.
    Så du skal altså huske dig selv på, at skiftte tamponen nogle gange i dagens løb.

    Mht p-piller, så er det rigtigt som du skriver, at de kan gøre blødningen mere stabil, så den kommer på fastsat tispunkt en gang om måneden og de kan også fjerne evt menstruationssmerter..
    Og p-piller beskytter fint mod graviditet
    MEN p-piller beskytter IKKE mod kønssygdomme, det er kun kondom der beskytter mod det! Vigtigt at huske!!

    Jeg gætter på, at du er omkring 14-16 år gammel, og egentlig synes jeg du skal holde dig fra p-piller noget endnu. P-piller bryder ind i kroppens normale funktioner ved at bremse den månedlige ægløsning og ved at tilføre kunstige hormoner. Når du netop er startet på at få menstruation, bør din krop lige have lov at styre sin cyklus selv det første stykke tid.

    Når du finder en fast kæreste og du ved, at I kan stole på hinanden og I holder sammen, så er p-piller en god løsning mod graviditet.
    Men som sagt beskytter de ikke mod kønssygdomme, så brug endelig kondom, hvis du bliver fristet af en sød fyr

    Held og lykke på efterskolen
  • Indstillinger
    Hej igen :)

    tak for svaret. :)

    Det er bare på en måde lidt svært at sige til ens mor syntes jeg selvom hun er virkelig forstående osv :)
    - så er det nok en okay god ide hvis jeg for nogen tampon'er med på efterskolen hvis vi skal nogen steder hen :)

    Okay :) .... MEN er det så en dårlig ide at spørge legen om det ? altså om jeg kan få p-piller :)? og nu kom jeg lige i tanke om noget; stopper man med at vokse når man for p-piller?

    jeps - jeg er lige fyldt 15 år :)

    - kh eilicec :)
  • Indstillinger
    Hej igen,

    Jeg gætter på, at din mor går og venter på, hvornår du kommer og siger du har fået menstraution. Du er 15 år, og det er trods alt i den alder de fleste piger har fået det. Tænk på, at din mor jo også har menstruation - hun kender det jo fra sin egen krop, og finder intet mystisk i det :)!

    Hun finder jo ud af det før eller siden alligevel. Men hvorfor ikke vise hende din tillid ved at sige det?

    Mht p-piller, har jeg ikke hørt, at man holder op med at vokse når man får det. Men hvorfor er det helt præcist du gerne vil have netop det??
    Jeg synes da godt du kan tage en snak med din læge om det. Hos din læge kan du også få gode pjecer om prævention, så du får lidt mere viden om de forskellige muligheder. Lægen kan også fortælle en del.

    Det er under alle omstændigheder godt du interesserer dig for at beskytte dig. Der er stadig mange unge piger der bliver gravide ved et uheld fordi hverken de eller fyren fik passet på. Og det er altså ikke så sjovt at skulle have en abort!
    Så tag du en snak med både din mor og derefter med lægen. De er der begge to for at hjælpe dig :)
  • Indstillinger
    Hej :)

    ja det er nok rigtig nok - hun ville sikkert blive glad for at jeg fortalte hende det frem for at hun selv fandt ud af det :)

    Grunden til jeg gerne vil have p-piller er at jeg har hørt det skulle hjælpe mod menstruations smerterne og det kunne være rigtig rart da jeg har det dårligt når jeg for det :) - min mor er næsten altid syg når hun har det og det har jeg ikke lyst til også meget upraktisk når man skal på idrætsefterskole osv :)

    Ja det er jo lige det - jeg gider simpelthen ikke lyst til at løbe en risiko og slet ikke når jeg er så ung :)
    - er der ellers andre måder at være sikker på ikke at blive gravid på?
    udover man selvfølgelig skal bruge kondom :)?

    kh eilicec
  • Indstillinger
    Ja, din mor vil helt sikkert blive glad for, at du selv fortæller hende nyheden :).

    Mht mensstruationssmerter, så er det rigtigt, at p-piller kan tage smerterne.
    Men du kan jo starte med at prøve ganske alm. Pinex (Panodil) og evt Ipren som smertestillende. Ofte vil det være nok.
    Begge dele er håndkøbsmedicin.
    Det er dog meget vigtigt, at du ikke tager mere i døgnet end der står på æsken, at man må.

    Mht andre måder at beskytte dig på, så findes der som sagt gode pjecer, der grundigt beskriver de forskellige præventionsmetoder. De står sikkert i venteværelset hos din læge. Det bliver lidt langt at beskrive de forskellige her :). Under alle omstændigheder skal din læge og du finde det der passer bedst til dig, hvis du vil bruge andet end kondom.

    Det eneste der dog også er effektivt mod kønssygdomme er netop kondom. Og det gør det, efter min mening, til det bedste valg, da mange kønssygdomme ikke rigtigt giver symptomer og man derfor kan være smittet uden at mærke det.
  • Indstillinger
    Jo tak :)

    hvordan siger man det til hende "mor jeg har fået menstruation?"

    skal man ikke have en recept på p-piller - eller kan man bare gå ned og købe dem ?
  • Indstillinger
    Ja, jeg synes nu at sætningen "Mor, jeg har fået menstruation" vil være ganske velegnet, og forhåbentligt vil din mor så lægge op til, at I får jer en god snak om netop dette og omkring prævention.

    Jeg forstår ikke helt, hvordan du nu kan vide, at du vil få det dårligt hver gang, du fremover har menstruation? Det behøver man ikke nødvendigvis, og jeg synes Pearls råd om noget let smertestillende er helt perfekt, for man kan da bestemt godt få lidt ondt i maven eller få lidt hovedpine, men det kan netop en panodil eller lignende klare helt fint. Og hendes råd omkring p-piller er også yderst fornuftigt, så for din egen skyld skal du tage dette råd til dig og vente nogle år med det.
    .
    Jeg synes, det er en meget underlig livsstil, der øjensynligt er kommet ind blandt piger/kvinder, at p-piller simpelt hen er noget, man skal tage. Menstruation er en fuldstændig naturlig del af livet, og alle piger/kvinder får det og skal leve med det i mange, mange år, og det er altså en del af det at være kvinde, og alle kvinder bliver udsat for, at det kommer ubelejligt en gang i mellem - sådan er det.

    Jeg synes også at p-piller er en rigtig dårlig ide at starte ud med. Lad nu lige din krop finde ud af det hele; det vil bestemt være det bedste for dig. P-piller fås kun på recept hos lægen, og der kan du forhåbentligt også få en god snak om prævention, hvis ikke du kan tale med din mor om det, men du kan sikkert også finde gode oplysninger på nettet eller på biblioteket. Under alle omstændigheder bør du huske det kondom - hver gang, især her i din ungdom, hvor du kommer ud for skiftende partnere.
  • Indstillinger
    Jeg har også helt bestemt tænkt mig at lytte til de gode råd jeg har fået :) uden tvivl :)

    ville bare gerne have svar så jeg kunne forstå min krop bedre og det har jeg bestemt fået :)

    tusind tak :)<3
  • Indstillinger
    Sødt af dig at melde tilbage, og dejligt at du netop ønsker at være velinformeret om disse ting, det vil du kun få glæde af fremover. Jo mere man ved, jo mere afslappet er man omkring kroppens funktioner.
  • Indstillinger
    Tillykke med at du har fået din menstruation. For det er en rigtig god ting..

    Du skal bare være helt rolig, og fortælle din mor, at du har fået din menstruation.For hun venter garanteret bare på, at du kommer og fortæller hende det.

    Jeg synes du skal vente lidt med p-pillerne for din krops skyld. Så hellere tage en panodil,hvis du har smerter.

    Og hvad angår tamponer,bind og spørgsmål ang. sex, kan din mor helt sikker fortælle dig hvad der virker osv.

    Ønsker dig alt godt....

    Knus Thechef23
Log in eller Registrér for at kommentere.