Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hjælp søges?

Redigeret 31 juli, 2009, 13:23 i Endometriose
Hej alle sammen.

Jeg har haft en tråd inde på PMS og menstruation, hvor jeg har skrevet lidt om mit problem med underlivet, hvor der så er en kvinde der skriver, at jeg skal læse om endo.
Det har jeg så gjort, og jeg synes godt nok der er mange ligheder!
Men vil meget gerne høre, hvad jer der selv har det synes.

Jeg er 21 år gammel, jeg har altid haft mange smerter under mens, men her de sidste to år har jeg bare haft så mange problemer med mit underliv.
Det startede med uendelige mange blærebetændelser, ubehag ved sex, nogle gange gjorde det så ondt, at min kæreste og jeg ikke kunne gennemføre det. Udover det har jeg pletblødt de sidste halvandet år, og det sidste halve år har jeg næsten blødt uafbrudt.

Det er så frustrerende, for det ødelægger så meget! Mit humør, mit sexliv mit tøj, og når man går med evige smerter i underlivet forsvinder ens energi.
Mine smerter kommer tit i "anfald" og har tit sådanne "jav".

Jeg har også tit maveproblemer med diarré og forstoppelse, og har tit ondt når jeg skal på toilettet.

Kan læse på en hjemmeside om endo, at mange endo-kvinder også er allergiker, og det har jeg været hele mit liv.

Alle de gange de seneste måneder, hvor jeg har været til læge, har hun bare skiftet mine p-piller, men uden resultat. Pludselig fik jeg nok, og bad om en henvisning til en gyn. for det er så ulideligt at bløde hele tiden, og at have ondt hele tiden.

Nå nu fik jeg da talt ud. :)
Håber i vil komme med en kommentar, for jeg skal vente helt til september før jeg har fået en tid hos gyn.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Selvom der er mange ligheder med endo, kan det også skyldes andre ting.
    Det er en god ting, at du har fået tid hos gyn, men hvis de 100 % skal fastlægge om du har endo eller ej, så skal du igennem kikkertoperation/undersøgelse.
    Dog kan gyn (forhåbentlig) klargøre om andet skulle være galt.

    MVH forhenværende endo-pige, nu gravid :)
  • Indstillinger
    Mange tak for svaret :)
    Og mange gange tillykke !
  • Indstillinger
    Hej

    Er de p-piller du har fået gode til endo? Der er nogen som man får når man har det!
    Jeg synes helt klart du skal gå til en gynækolog man skal ikke leve sådan. Tænk hvis du kunne få noget som gjorde du ikke blødte hele tiden det ville da være dejligt!
    På netdoktor kan du vist se hvilke piller som er gode til endo og dem skal man så tage non stop hvis det er det du har, men få det lige undersøgt også*S*

    karina
  • Indstillinger
    Jeg har selv endometriose og synes at dine gener lyder meget bekendte. Jeg gik mange år med det uden at blive taget seriøst. Til sidst slog jeg i bordet og bad om en henvising til en gyn. Der måtte jeg også slå i bordet for at få en henvisning til kikket undersøgelse. Det fik jeg så og de fandt endometriosen. Jeg har haft rigtig ondt i mange år og har været kunstigt i overgangs alderen som 22 årig. Men så lige pludselig, for nogle år siden, så begyndte det hele at vende og nu er jeg næsten ikke genereret af smerterne mere. Skal endda siges, at jeg har lagt p-pilerne for nogle måneder siden og siden da er min menstruation kortere og mindre smerte fuld. Hvad der har gjort at det pludselig ikke gjorde så ondt mere ved jeg ikke, men er ihvertfald taknemmelig. Mit råd til dig er at slå i bordet og bliv ved indtil du får en henvisning. Kan ikke være rigtigt at du skal gå rundt og have ondt hver dag.

    Held og lykke med det :-)
Log in eller Registrér for at kommentere.