Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Gastric Bypass

Redigeret 3 september, 2011, 04:21 i Åben debat om overvægt
Hvad skal der til før man kan få udført sådan en operation? Jeg tænker på om der er nogle kriterier man skal opfylde, for at få det gjort gratis. Jeg har ikke råd til at få det gjort

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg har en veninde, der har fået det foretaget. Hun endte dog med at betale for det selv - og tog til Tyskland, men hun fik da lidt informationer, jeg hermed kan videregive til dig.

    I første omgang bliver det vurderet fra person til person, så derfor er det jo individuelt; det "kræver" naturligvis en ret så voldsom overvægt, og så skal man inden operationen tabe et vist antal kilo først - og sidst men ikke mindst, så er der vist en ret så lang ventetid.

    Min veninde var heldig, hun er faktisk kommet godt igennem det, og har ikke nævneværdige problemer i dag - to år efter operationen - men en del får faktisk problemer med deres mave, så det kræver, at du sætter dig grundigt ind i dette indgreb, da det jo ikke kan laves om igen. Din kost fremover vil betyde meget for dit velbefindende, så det er vigtigt også at sætte sig ind i dette.

    Jeg synes, du i første omgang skal få en snak med din læge, der kan vurdere, om du hører til den gruppe, der kan få hjælp - og dermed sende dig videre i "systemet", men sørg for at få ordentlig og grundig information undervejs - det vil nok være en god ide, om du kan få en til at gå med dig til samtlige samtaler og undersøgelser, så der er mere end en til at høre, hvad der bliver forklaret.

    Jeg håber det bedste for dig.
  • Indstillinger
    Hej

    Jeg har selv fået foretaget en gastric bypass operation i Brugge i Belgien. Det er det bedste jeg nogensinde har fået gjørt. Efter 3 måneder og 2 uger, har jeg tabt mig 40 kg, og har fået et nyt liv. Jeg rejste igennem et danskt rejsebura, kirurgirejser.dk og betalte ca. 76.000,- med det hele. Jeg mener at der er mulighed for tilskud til operationen, men det får du at vide ved at undersøge deres hjemmeside, www.kirurgirejser.dk.
    Der har været snakket meget om komplikationer vedr. denne operation, men dem har jeg ikke haft nogen af siden operationen, men jeg havde masser af dem inden operationen og kunne se frem til flere de kommende år, hvis jeg ikke gjorde et eller andet. Så jeg vil på det varmeste anbefale denne operation, den er intet mindre end et mirakkel.

    vh.
    TV
  • Indstillinger
    heeeej (:
    jeg er 19 år og er MEGET svær overvægtig.. og jeg vil gerne have en Gastric Bypass operation.. er der nogen der evt vil skrive til mig på min e-mail Line_kaldahl@hotmail.com
    som evt kan svare på mange af mine spørgsmål ? (:
    jeg har været overvægtig hele mit liv.. min far er også overvægtig og har fået 2 blodpropper i hjernen af en alder 49 år .. og det vil jeg ikke opleve.. og nu vil jeg bare godt få min drøm opfyldt.. så endelig skriv på min mail hvis du har fået fortaget sådan en operation eller ved meget om det !

    hilsen Line Mia
  • Indstillinger
    Hej Line

    Det er ingen mirakel løsning at får en fedmeoperation. Det er du nødt til at gøre dig helt, helt klart, for også efter operationen, er det som at være på konstant slankekur, for ellers tager du det hele på igen. Derudover skal du gøre dig helt klart, at det jo ikke er mellem ørerne, du bliver opereret, så har du en spiseforstyrrelse, og det er derfor, du er fed - ja, så vil du også have spiseforstyrrelsen, når du er blevet opereret. Behandlingen af en sådan kræver oftest hjælp fra en psykolog, da der ofte er en dybereliggende årsag til, at man har brug for at æde/sulte sig ihjel, hvilket jo er det, man reelt gør.
    Men for at starte med begyndelsen, så skal du have et bmi på mellem 40-50 eller et på over 35 og have følgevirkninger f.eks. diabetes, blodpropper eller lign. Derudover skal du være psykisk sund og rask. Har du f.eks. en depression eller en spiseforstyrrelse, operere de dig ikke, da du så næppe kan følge alle de restriktioner, der er efterfølgende, og så er operationen jo omsonst. P.g.a. behandlingsgarantien er der ikke ret lang ventetid på at få operationen, hvilket både er godt og skidt. Godt, fordi det er en stor beslutning, og når den først er taget, vil de fleste gerne have gjort det så hurtigt som muligt. Skidt, fordi det er så stor en beslutning, og der er ingen fortrydelse bagefter. Så det er vigtigt, at psyken er med.
    Inden, de operere dig, skal du have tabt 8-10% af din vægt. Det skyldes, at det fedt, du først taber, er det, der sidder omkring de indre organer. Ved at mindste fedtmængden her, skabes der mere plads til at operere. Når operationen er overstået, vil du have et par fine huller i mavesækken, der er klipset sammen med noget, der ligner de klips, du også samler papirer med. Dem fjerner din egen læge efter 10 dage, mener jeg, det er. Hvis du har det godt, bliver du udskrevet efter ca. et døgn.
    De første dage efter operationen gør det lidt ondt, du er træt, og du må kun indtage flydende kost. Men du får det hurtigt bedre, og i løbet af et par uger må du også spise normal mad igen.
    Der kan opstå en lang række komplikationer i forbindelse med operationen. Den mest alvorlige er naturligvis, at du kan dø af den. Det sker dog yderst sjældent, men det er set. Derudover kan du efterfølgende få betændelse i sårene, tarmslyng, brok, mavesår, kroniske smerter m.v. Det kan du alt sammen selv læse dig til, ved at google "GB"
    Hvad operationen gør ved dit liv efterfølgende, er svært at spå om. Men du bliver højst sandsynligt tyndere. Det er dejligt, men alle de ting, der gjorde, at du gemte dig i dit fedt - ja, dem er du pludselig nødt til at forholde dig til. Du skal også lære, at andre mennesker forholder sig anderledes til dig, fordi du ser anderledes ud. Så det kan godt være ganske hårdt rent psykisk at få en gb-operation.
    Håber, mit svar giver mening for dig.

    M.v.h. Cirkeline
Log in eller Registrér for at kommentere.