Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Angst???

Redigeret 13 september, 2009, 14:30 i Angst
Hej, Jeg er en dreng på 16år, Jeg vejer 61kg og er 1.80 høj. Jeg har gennme mit liv oplevet min far og min mormor dø af kræft, min familie har aldrig rigtigt talt om problemerne før det var forsent. Jeg har gået til læge mange gange for at få undersøgt mig om jeg havde kræft, fordi det er jeg bange for jeg har, men hver gang siger de jeg ikke har kræft, men jeg følger det stadig, jeg har hjertebanken fra jeg står op til jeg går i seng, jeg skal helst kunne høre mit hjerte ellers for jeg en underlig fornemmles som om jeg var ved at dø, Jeg har haft disse symtomer: Hjertebanken Hele tiden
uvikeligheds fornemmles, jeg følger mig nogle gange svimle, når jeg blikker kan jeg hører mit hjerte, Når jeg ligger ned kan jeg ikke sove pga jeg kan høre mit hjerte så tydeligt:. og det betyder at jeg falder i søvn ved 6 tiden om morgen og sover til klokken 3-6 stykker, men når jeg vågner er jeg stadig træt. nogen gange er jeg bange for at dø. jeg har koldsved. min læge siger det er Sygdoms-Angst, men jeg følger han tager fejl. men det kan jo igen være det er angsten der taler.


MvH Jens Bach
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Kære Jens,
    Det lyder helt klart som angst du kæmper med. Og det kan jeg da godt forstå. Du har haft 2 dødsfald tæt inde på livet, og du har ikke fået hjælp til at få dem bearbejdet. Det sætter sine spor!

    Hvem i din nærhed kender til, at du har det på denne måde?
    Du kan og skal ikke løse det problem alene, så jeg vil råde dig til at få en snak med din mor eller en anden voksen du har tillid til.
    Alternativt må du spørge din læge hvor du kan få hjælp, nu hvor han jo har fået øje for, at du lider af angst.

    Jeg håber du snarest vil tage handling på det, da det må være ulideligt for dig altid at skulle være obs på det mindste signal fra kroppen, du kan fortolke som sygdom.
    Jeg kender godt følelsen selv. Min metode til at bekæmpe min sygdomsangst er at bruge min sunde fornuft og at snakke med andre om det.

    Du er dog så ung endnu, og det ville være meget synd, hvis denne angst skulle få lov at sætte sig som en varig lidelse hos dig. Derfor: søg hjælp nu.
    Du skal ud af dette her, så du kan få din livskvalitet tilbage!
  • Indstillinger
    Hej jens... jeg vil gerne snakke med dig om det og sådan...
    jeg har selv en bedstemor der har været død a kræft og andre tætte dødsfald dog ikk af kræft
    men jeg frygter selv jeg dør og sover også meget sent om natten..
    og nu for tiden har jeg angst for at været blevet gravid....
    men hvis du har brug for en at snakke med kan du altid skrive til mig ok...
    vil virkelig gerne hjælpe da jg havde det meget svært og troede jeg skulle dø selv den gang min fætter bliv kørt ned...
    der følte jeg hele tiden når jeg gik ude på gaden at dem i bilerne sigtede efter mig med viljen... har nemlig selv været tæt på at blive kørt ned...
    og jeg har tit mareridt om at jeg dør af forskellige sygdomme

    vil gerne hjælpe
  • Indstillinger
    Hej Pear mange tak for dit svar, min mor kender til min sygdom da jeg bad lægen om at kontakte hende efter han havde fundet ud af hvad jeg fejlede, min søster og moster kender også til det. Han har henvist mig til en phykolog som jeg snart skal over til. Men findes der ikke en slags medicin for angst?


    Hej Pigen Mange tak fordi du gad tage dig tid til at skrive, det er rart at vide at andre der har/haft det på samme måde det letter meget. som sagt tager jeg til phykolog så må vi se om det hjælper ellers ville det være rart at skrive med dig om dette, vi må se hvad der sker om en uge.


    MvH JensBach
  • Indstillinger
    ja men ellers så skal du bare skrive hvis du vil have min msn for eksempel
  • Indstillinger
    Kære Jens

    Det lyder som om at har angst. Du skriver at dit hjerter banker og at du har koldsved. Det kan være symptomer på angst. Jeg vil derfor anbefale at du taler med psykologen derom. Er du nervøs for at tale med psykologen? Grunden til at jeg spørger er at du også spørger om der findes medicin mod angst (Der findes masser af medicin mod angst ) Jeg lider selv af angst og har gjort det hele mit liv. Jeg er idag 48. Da jeg var ung talte man heller ikke om hvordan man havde det når der skete noget alvorligt. I dag kan jeg se at dette har haft en række af kosekvenser i mit liv. Meget af dette kunne have været undgået hvis jeg havde talt med en psykolog om min fars død. Min far døde en voldsom død da jeg var 15. Det var en stor sorg for mig som jeg aldrig fik bearbejdet. Nogen år senere døde min mor. Det talte jeg helller ikke med nogen om. I dag har jeg fået talt med en psykolog derom. Det har hjulpet mig meget, så jeg idag kan leve med min angst. Jeg har lært at kontrollere angsten at tage magten over den. Så tag til psykologen og fortæl hvordan du har det. Det vil hjælpe dig og jeg er overbevsist om at din angst kan forsvinde.

    Kærlig hilsen
    Knud
  • Indstillinger
    Nej jeg er ikke bange for at tale med psykologen, eftersom han har talt med min mor og min læge og jeg har talt med ham over telefon og han lyder som en rar mand.

    Men med hensyn til dette medicin for man kun det hvis psykologen ikke ''virker'' eller hvad man siger.?

    Jeg håber meget jeg kan få min angst væk fordi den kontroller mere og mere af mit liv, der er mange ting jeg ikke''tør'' gøre pga jeg tror mit hjerte stopper fordi jeg går rundt og lytter efter det heletiden. såsom at løbe som jeg burde, men det kan være svært for mig at starte fordi hvis jeg løber og lytter til mit hjerte blinker jeg heletiden og derfor er jeg meget ukoncentreret og falder.

    MvH Jens Bach
  • Indstillinger
    Hej med dig
    Led selv af angst i mange år også sygdomsangst.
    Helbredelsen var både medicin og terapi(samtaler med evt psykolog)
    Du spørger om medicin og det kan være svært for dig der er så ung at skulle forholde sig til at en medicin i starten giver de samme symptomer som den skal helbrede,men når det er sagt kan den på længere sigt fjerne de kropslige reaktioner du har og hjælpe dig til at blive rask.
    Snak med din familie og lægen om det var en mulighed for dig.
    Selvfølgelig skal man være påpasselig med at give så ungt et menneske Cipramil eller lign.
    En anden mulighed er at du dyrker motion, når man gør det frigives de naturlige lykkestoffer og du vil sove bedre.
    Prøv at kigge ind på Angstforeningens hjemmeside der er mange gode råd at få og de har også selvhjælpsgrupper for andre der lider af netop den type angst du har evt har Århus en gruppe for helt unge.

    Held og lykke med det hele og husk at tage din mor eller moster med på råd.

    varme hilsner Dowling






    http://angstforeningen.dk/angstforeningen.dk/
  • Indstillinger
    Kære Jens,
    Godt at høre, at du snart skal til psykolog. Der bliver god mulighed for at få talt om både din nuværende angst og om de oplevelser du har haft, som kan ligge til grund for den.
    Psykologen udskriver ikke medicinen, han bruges til samtaleterapi. Og det er muligt du kan klare dig med det.
    Viser det sig dog, at du får brug for medicin også, så vær ikke ked af det. Det kan være fint at bruge i kombination med psykologen og det vil formentligt være midlertidigt.

    Min erfaring med angst er, at man med tiden lærer at håndtere den, så den ikke længere har så lammende magt over ens liv, som jeg også kan se den har over dit liv lige nu.
    Jeg husker selv, at jeg under et angstanfald, hvor jeg også troede jeg skulle dø, simpelthen kom frem til, at nu var det sket så mange gange - og jeg var ikke død endnu - så jeg overlevede nok også denne gang. Det var utroligt befriende, og angsten klingede helt spontant af.
    I mange år levede jeg fuldstændig fri af angst. Når jeg oplever det igen, er det ikke nær så slemt i hyppighed og intensitet.

    Jeg skriver dette, blot for at du skal vide, at der er lys for enden af tunnelen. Du skal nok komme godt igennem og få det godt igen - det er bare vigtigt du tager i mod den hjælp du kan få.

    Kærlige hilsner
    og mange tanker
    Pearl
  • Indstillinger
    Der er sket noget nyt, som ikke er sket før, jeg har fået en slags blå plet på brystede lige ved Lungerne altså på huden. Det er ligesom hvis man har fået en år knude på benet, men dette er bare på brystede. og med det samme jeg så det tænkte jeg på lungekræft. hvad kan dette være? det kan da ikke være angsten der faktisk går ind og gør sådan noget. og jeg er også begyndt at synes mine poser under øjet er mere blå end de nogensinde har været. men min mor siger der ikke er noget.


    Hvad kan dette være?

    Jens Bach
  • Indstillinger
    JEg ved godt nok ikk hvad det er og om det kan være slemt men da min fætter døde fik sådan et mæske som du har bekskrevet... bare i nakken jeg var helt vildt bange men min mor sagde det nok ikk var noget... det forsvandt så efter en uge... så håber det også er det du har...og ja tror det nok er angsten der gør det...

    du kunne prøve meditation.. for at slappe af..måske går det væk

    hilsen En der er meget bekymret nu for dig
Log in eller Registrér for at kommentere.