Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hvad er der galt?

Redigeret 20 august, 2009, 06:12 i Hjerteproblemer
Jeg starter med at fortælle at jeg er en ung mand på 29 år, der vejer cirka 7-8 kg for meget. 178 cm, 88 kg.

Min historie starter for over et halvt år siden helt bestemt d. 2. Januar. Her oplever jeg et ordentligt jag i brystet, der gør mig utrolig bange. Min puls stiger og jeg bliver meget svedig (sikkert angst). Jeg ringer til vagtlægen og kommer ind og får lavet et EKG der er helt normalt.
På vej ud fra vagtlægen smider jeg mine cigaretter i skraldespanden og har ikke røget siden. På vej hjemad oplever jeg et tilsvarende jag og vi vender bilen og kører tilbage og får lavet endnu et EKG der igen er helt normalt.
Jeg er imidlertid meget nervøs og jeg faktisk nægter at tage hjem, hvorfor jeg går over på skadestuen. Her laver de samme målinger og finder intet abnormt.
Angsten lyser ud af mig, så jeg bliver kørt på hjerteafdelingen, hvor jeg er i et halvt døgn for så at blive sent hjem, med besked om at alt er okay.
5 dage senere, oplever jeg igen ubehag i brystet, jeg ringer til vagtlægen, kommer ind og får taget et EKG alt er normalt.
Der går yderligere 5 dage, så gentager historien sig. Jeg kommer ind og får taget et EKG alt er normalt igen. Denne gang har lægen en teori om at det kan være noget med spiserøret så jeg får nogle piller mod syre i spiserøret. Det hjælper dog ikke.
Der kommer ro på i cirka 14 dage, hvorefter den er gal igen. Samme procedure og EKG ved vagtlægen viser at alt er i orden. Denne læge har en teori om at det kan være et facetsyndrom i ryggen, hvorfor han anbefaler mig at gå til kiropraktor. Det har jeg gjort lige siden og det har faktisk hjulpet.
Samtidig spørger jeg lægen hvad jeg skal gøre når jeg får sådan en tur, han siger ”løb 5 kilometer”. Det har jeg så gjort stort set hver dag siden.
Sideløbende har jeg selvfølgelig snakket med min egen læge. Mine ”anfald” er dog altid kommet om aftenen, hvor han har lukket. Han har blot bakket op om de skiftende vagtlægers holdning.
Midt i marts er den så gal igen. Efter en løbetur slår min puls pludselig uregelmæssigt og jeg bliver bange. Jeg skynder mig derfor ned til egen læge der laver et EKG hvor alt er normalt. Han mener at for at vi kan få en ende på alle de lægebesøg, så vil han henvise mig til Farsø sygehus hvor jeg kan få undersøgt hjertet nærmere.
Det stiller jeg mig tilfreds med og frem til d. 18. Maj hvor jeg er i Farsø, oplever jeg faktisk ikke ubehag. D. 18. Maj er jeg i Farsø, hvor jeg først får lavet en ultralydsscanning af hjertet – alt er normalt. Herefter får jeg lavet et arbejds-EKG på cykel – alt er normalt.
Jeg bliver sendt hjem med besked på at jeg godt kan nyde tilværelsen for mit hjerte fejler intet.
Jeg føler mig glad, og for første gang, virker jeg indeni også overbevist om at der intet er galt.

For 5 dage siden (d. 20. Juli) oplever jeg så pludselig noget ”spektakel” i brystkassen. Jeg tillægger det ikke større betydning og sammenkæder det i hvert fald ikke med hjertet. Ikke før dagen efter hvor jeg med jævne mellemrum har haft dette ”spektakel” i brystkassen. Jeg kommer til at tage min puls og finder ud af at når det rumsterer i brystkassen så holder min puls pause.
Jeg ringer til vagtlægen, der konstaterer at det er ekstrasystoler og beroliger mig med at det ikke er farligt.
”Spetaklet” i brystkassen bliver ved og 2 dage senere bliver jeg ret bange da jeg har lidt ubehag samtidig, jeg ringer derfor til vagtlægen igen og vedkommende beroliger mig endnu engang med at det er ekstrasystoler og at ubehaget formegentlig skyldes angst. Han siger at jeg skal gå til egen læge dagen efter så han måske på et EKG kan se hvad det er for en slags ekstrasystoler.
Min egen læge har ferie, så jeg ringer til afløseren og får i går (fredag d. 24. Juli) taget endnu et EKG. Denne gang viser der sig nogle udslag.
Lægen forklarer udslagene som ekstrasystoler – nøjagtig som 2 vagtlæger har gjort over telefonen.
Hun siger samtidig at der ikke er noget at være bange for – alle mennesker har ekstrasystoler – det er bare ikke alle der registrerer dem.
Umiddelbart lettet tager jeg hjem. Det sidste døgn siden jeg var ved lægen, har jeg dog været ekstremt bange for at der er en eller anden fejl på hjertet og at det pludselig holder op med at slå.
Det undrer mig når man hører om sportsfolk, der pludselig er faldet om – har de mon haft samme symptomer eller er jeg bare hysterisk?
Nu kan man jo ikke tage hjertet ud og undersøge for fejl – det er jeg godt klar over, men er der andre undersøgelser der vil kunne give mig ro i sindet, eller er det i virkeligheden på ”øverste etage” at den er gal?

Med Venlig Hilsen
En frustreret og bange

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Gissel

    Det var da en utrolig ubehagelig omgang, du har været igennem. Sådan som jeg forstår det, er dit problem lige nu ekstrasystoler. Som lægerne siger, er ekstrasystoler ufarlige, men det ændrer jo ikke ved, at de er ubehagelige, og at det kunne være rart at slippe for dem.

    Her i dette forum har vi flere gange diskuteret ekstrasystoler og uroligt hjerte. Det er flere gange kommet frem, at kosttilskud i visse tilfælde kan hjælpe. Kosttilskud hjælper selvfølgelig kun, hvis man i forvejen mangler de pågældende næringsstoffer.

    Jeg tror, at en almindelig kost nu om dage ikke er tilstrækkelig. Landmændenes jord er ofte udpint, og mange af vores madvarer bliver plukket eller høstet, længe før de skal spises og transporteret den halve jordklode rundt, før de når vores middagsborde. Det betyder, at maden mister næringsværdi.

    Desuden er det efter sigende sådan, at vi forbruger flere næringsstoffer, hvis vi er stressede eller angste. Det gælder i hvert fald mineralet magnesium.

    Jeg vil råde dig til at blive undersøgt for de næringsstofmangler, som en praktiserende læge kan undersøge for. Og hvis du mangler noget, er det vigtigt at få kompenseret for manglen.

    Mange mennesker mangler D-vitamin. D-vitamin har både betydning for knogler og muskler, og da hjertet er en muskel, er det vigtigt, at du får nok D-vitamin. Det er vigtigt, at lægen også tjekker dig for D-vitamin-mangel.

    Men ellers er det især magnesium, som nævnes som en hjælp mod ekstrasystoler, som du kan se i følgende links:

    http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/i ... =8/menu=2/

    viewtopic.php?f=58&t=19773

    Selv har jeg også døjet med ekstrasystoler/uroligt hjerte. Jeg fik også at vide, at det var ufarligt og ikke noget at bekymre sig om. Men det viste sig, at problemet skyldtes jernmangel. Da jeg fik normaliseret jern-niveauet, forsvandt problemet. Men det er jo især kvinder, der er i risiko for at mangler jern.

    Ellers nævnes det også, at fiskeolie kan gavne hjertet og hjerterytmen. Den tidligere radiodoktor Carsten Vagn-Hansen har skrevet denne artikel om ekstrasystoler:

    http://www.dsgnet.dk/Sites/artsym/Ekstrasystoler.asp

    Kort sagt: Jeg vil råde dig til at blive tjekket for næringsstofmangler hos lægen, og desuden at du under alle omstændigheder tager et tilskud af magnesium og fiskeolie, samt en god multivitamin- og mineralpille.

    God bedring

    Kamelia


    P.S. Angående disse sportsfolk, der pludselig falder døde om, har jeg set en udsendelse i fjernsynet. Det viser sig, at sportsfolk af deres klub bliver presset til at tage store mængder smertestillende medicin, så de kan blive klar igen efter skader. Der er en sammenhæng mellem disse dødsfald og et stort forbrug af smertestillende medicin.

    Jeg kan godt forstå, at du bliver forskrækket over at høre om den slags, men der er intet, der tyder på lighed med din situation.
  • Indstillinger
    Hej Gissel
    Jeg vil tilslutte mig Kamelias indlæg! Du skal have taget blodprøver hos lægen ,både jern, magnesium,D3 og B12 mangel skal udelukkes.
    Jeg har selv lige fået konstateret mangel på B12 og jern og symptomerne var bla. åndenød og hjertespektakler. (se under debat vitamin)
    Hvis du har fået taget disse prøver,hvad man burde formode ,efter en grundig læge indsats kan jeg kun give dig et råd, som en anden herinde gav for år tilbage
    Flyt fokus!
    Jo, mere optaget man er, om hjertet slår osv, jo mere er vi nogen der mærker til det.
    Selvfølgelig SKAL fysisk sygdom helt udelukkes og er den det skal livet været et miks hvor vi både mærker efter, hvordan vi har det og andre gange lader være.
    De spillere der falder om, har taget for meget Voltaren givet af fysioterapeut tror jeg det var, så det holder vi os fra :D

    Håber du kan bruge dette??? og ovenstående til noget

    varme hilsner Dowling
  • Indstillinger
    Vedrørende SYSTOLER - Ekstra slag. Vær ikke bange.

    Jeeg håber du er falden til ro nu, men ellers vil jeg lige fortælle dig at jeg har haft mange ekstra systoler hver dag i 50 år, det føles som om hjertet går i stå og det kan lige som give et gip i halsen nogen gange, men det der virkeligt sker er at det slår et ekstra slag, det er ganske ubehageligt, jeg var også bange i starten, men senere tænkte jeg ikke over det mere, efter jeg fik betablokker. I starten frekven og inderal - men de er vist udgået, i dag får jeg propranolol og det virker godt, så jeg mærker dem slet ikke mere.
    En gang i mellem kan det dog ske jeg får et par ekstraslag - og det er så bare fordi jeg har glemt at tage min pille.
    Tal med din læge om det, hvis du ikke allerede har fået noget for det.
    Venlig Hilsen fra Inger 73 år.
Log in eller Registrér for at kommentere.