Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Kan ik komme over min depression

Redigeret 24 juli, 2009, 05:51 i Åben debat om depression
Har en depression og får lykkepiller mod dette har gjort siden marts 2009. det bliver bare værre og værre, lige har jeg det således at jeg ik magter mine egne børn, min krop ryster bare jeg skal noget, har ik meget støtte fra min kærstes side, magter ikke det her liv mere, Hvor syg skal man være for at blive indlagt? Har prøvet at gå til psykolog men det hjælper ikke, da jeg snakker dem efter munden, har prøvet en tale psykolog det hjalp lidt, men har desværre ik nogen penge til dette lige pt. Håber der er nogen der kan hjælpe mig?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Kære landkone

    Først vil jeg lige sige, at selv hårdnakkede depressioner i de aller-allerfleste tilfælde går over, og at det er muligt at blive helt rask.

    Du skriver, at du har fået antidepressiv medicin siden marts 2009, og at din depression bare bliver værre og værre. Den situation har jeg selv prøvet for nogle år siden.

    På baggrund af mine erfaringer vil jeg sige, at der er 4 ting, man må tænke over:

    1. Årsagen eller årsagerne til depressionen. Er du blevet undersøgt for, om der skulle være fysiske årsager til depressionen? Lavt stofskifte eller mangel på vigtige næringsstoffer som jern, B-vitamin eller D-vitamin kan sagtens være årsag til (eller medvirkende årsag til) en depression. Derfor er det vigtigt at få taget blodprøver, så fysiske årsager til depressionen kan udelukkes. (I mit tilfælde havde lægen ikke tænkt på at tage blodprøver, og det viste sig meget senere, at jeg havde voldsom jernmangel. Bagefter har jeg læst, at leveren skal bruge jern til at omsætte antidepressiv medicin, og da jeg jo havde jernmangel, fik jeg en slags medicinforgiftning, hvilket gjorde depressionen værre.) Men måske er du blevet grundigt undersøgt?

    2. Har du de rette betingelser for at blive rask? Medicinen skulle jo egentlig helt af sig selv kunne fjerne en depression, men hvis de årsager (f.eks. belastninger eller stress), der har fremkaldt depressionen, stadig er der, eller hvis du bare ikke bliver aflastet nok, har medicinen vanskeligere ved at virke. Du skriver, at du ikke kan magte dine børn, og at du ikke får nogen støtte fra din kæreste.

    Det er vigtigt, at du bliver aflastet. Børn er dejlige, men jeg kan godt forstå, at du har svært ved at magte dem, når du har det så dårligt. Du er nødt til at forklare din kæreste, at I må have hjælp til at passe børnene. Måske kan børnene komme på sommerferie ved noget familie et stykke tid?

    Det er vigtigt, at du får støtte. Jeg kan godt forstå, at det er svært at bede kæresten om støtte, for han kender sikkert slet ikke til depressioner. Hvis jeg var dig, ville jeg bede ham læse noget om depressioner. Det skal være noget, der er kortfattet, men alligevel fyldestgørende. Jeg kan anbefale noget af det, der står om depressioner her på Netdoktor, f.eks. disse råd til pårørende:

    http://www.netdoktor.dk/tema/sorg_krise ... jaelpe.htm

    Umiddelbart vil jeg ikke tro, at det er nogen god løsning at blive indlagt. Det skulle være, hvis det var den eneste måde at blive aflastet på. Jeg vil tro, at det er bedre, hvis du kan blive aflastet og få støtte i dine sædvanlige omgivelser.

    3. Du er nødt til, i højere grad at lære at sørge for at få dine behov og ønsker opfyldt. Når jeg skriver sådan, så er det, fordi jeg har en fornemmelse af, at du tilsidesætter dine egne behov. Det bliver man syg af i det lange løb. Du skriver f.eks. at du ikke får nok ud af psykologhjælp, fordi du snakker psykologen efter munden. Men det skulle en dygtig psykolog kunne gennemskue og derefter hjælpe dig til at lære dine egne behov og ønsker at kende og leve mere i overensstemmelse med dem. Jeg har selv fået hjælp af en dygtig psykolog, der brugte kropsorienteret psykoterapi. Når man i mange år har tilsidesat sine egne behov for andre menneskers skyld, er det svært at lære at leve mere efter sine egne behov, men det kan lade sig gøre.

    4. Du er nødt til at bede din behandler om hjælp til at få medicinen til at virke. Måske skal du have en anden dosis, eller måske skal du have en anden slags medicin. Det er meget forskelligt, hvordan medicin virker på den enkelte.

    Kort sagt: Du må have en bedre hjælp – både fra din læge og fra din kæreste.

    Jeg sender dig alle gode ønsker for en snarlig helbredelse

    Kamelia
  • Indstillinger
    Har du evt. snakket med din læge om det er den rigtige medicin.
    Starter selv på min idag og er ret urolig.
    Min mor skiftede medicin 6 gange før hun fandt den rigtige.... kunne det være du også skulle igennem det?

    Men ja din kæreste SKAL støtte dig, ellers gør han kun ting værre. Min x forlød mig lige inden jeg startede behandling, han kunne heller ikke støtte mig... og det fik mig længere og længere ned.

    Håber virkelig du snart kommer oven på snart- bar du ved at det skal nok gå over!!
Log in eller Registrér for at kommentere.