Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Nu for højt stoftskifte?, stadig lav puls?

Hej allesammen, Det er nu ca. 2 år siden jeg fik konstateret for lavt stofskifte.
Har nu endeligt fået det bedre, tåler de nye piller selvom tallene måske har drillet lidt pga, fået skiftevis de gamle og nye på mit apotek.

Mine sidste blodprøver:
16/3
Tsh 0,30 (0,4-3,77)
t4 16 (12,8-20,4)
t3 4,4(4,0-6,8)

Det var først gang t3 var i normal området, dog tsh lav.

2/7
Tsh 0,04
T4 23
t3 5,1

Nu er tsh lav, og t4 lidt forhøjet, bliver sat 100mikrog. ned i dosis(til 5dage 150 og 2*200)

Mit spørgsmål er egentligt, jeg har det endeligt godt, muskel smerter er næsten væk, fryser ikke, har mere energi. Har aldrig haft symptomer på for højt stoftskifte , )bortset fra da jeg blev øget med 150mikrg på en uge mærket til eksta hjertebanken)

Burde min puls ikke være høj, nu mit stoftskifte er højere?
Min hvilepuls ligger i øjeblikket 49-56. Tror nok den tidligere har ligget omkring de 60 og højere.( har ikke god kondi)

Gør det noget at tsh næsten er 0, hvis de andre tal ikke er???

Er jo noget nervøs for at få det dårligere igen, ved yderligere nedsættelse af dosis, skal have taget nye prøver her sidst på måneden.

Kommentarer

• Kære Marta.

Først mener jeg, at du kun skulle være sat 50 mkg ned pr. uge. 100 mkg er meget på én gang!!!!!

Selv om der kan opnås en følelse af velvære, ekstra energi og endda vægttab på kort sigt, mener jeg, at der kan forekomme langtidsskader på hjertet og mulighed for forøget tab af knoglemasse ved dit lave TSH tal.

Så derved mener jeg, at det selvfølgelig skal være højere. Men jeg ville absolut "nøjes" med de 50 mkg mindre pr. uge. Din krop skal nå at følge med!!!!

Kærlig hilsen Annemarie
  • Jeg oplever, at min læge "godkender" et tsh på 0,01. Ved at tage den egentlig for store dosis at Eltroxin, er mit t3 i normalområdet ellers ikke. Jeg har tigget om en henvisning til endokrinolig for at få t3, men det bliver afvist. Jeg er ikke tryg ved så lavt et t4 netop pga afkalkning af knoglerne. Min puls er på 53 med et tsh på 0,01. Du er altså ikke alene, men hvad gør vi?
  • Hej Kirsten, ja jeg har det jo endeligt bedre, nu mit t3 er i normalområdet.
    Så jeg er jo nervøs over at det vil falde igen, nu jeg er sat ned i dosis.

Hvad er det egentligt der gør at man afkalker knoglerne, er det tsh, t4 ,eller t3 der gør dette??

Men du har det også godt på så lav en tsh, eller hvad?
    Jeg synes det er mærkeligt med pulsen, da den jo burde være høj, hvis den meget lave tsh og let forhøjede t4. Betyder at stoftskiftet er for højt.( føler det jo ikke sådan)
  • Hej Marta

Jeg har egentlig for højt stofskifte (Basedow), men medicineringen har gjort at jeg nu er kunstigt for lavt. Jeg får både Thycapzol og Eutirox.
    Jeg kunne heller ikke forstå hvorfor min krop blev ved med at arb. som om mit stofskifte var for højt, til trods for det var for lavt (det omvendte af dig)
    Jeg spurgte så Endoen sidst jeg var der, fik at vide, at det er fordi kroppen ikke glemmer, den bliver i det mønster den er begyndt på. Når man så er blevet korrekt indstillet medicinsk, så går der yderligere 1 - 1,5 år før kroppen er normaliseret (gælder for det jeg har).
    Jeg kan ikke mindes jeg har oplevet en hvilepuls under 80 og til trods for at jeg desværre har en TSH der igen er røget tilbage fra 4,3 til 5,3, så starter jeg dagen med en puls der kører på 110-120 og må sublere med lidt propranolol først på dagen. I skrivende stund er min puls på 84 og det er den jeg er vandt til.
    God bedring til dig:-)
    Kh Birgit
  • Hej Marta1,

Jeg oplever fuldstændig det samme som dig - alle mine stofskifte tal peger på for højt stofskifte (TSH 0,07, T4 31). Mit hjerte burde gallopere afsted, men min hvilepuls er 48 - 52 (og jeg er i skoddårlig kondition, så det er desværre ikke konditallen, der gi´r den lave puls ;o) ). Jeg har kolde tæer, sveder næsten ikke, har tabt appetitten, er træt og øm, svimmel og sover dårligt.

Jeg fik konstateret Graves disease i 1991, og fik fjernet skjoldbruskkirtlen i 1996, og har hidtil ment at jeg kendte alle stofskiftesymptomer (højt, lavt, normalt, stigende, faldende) ind og ud, da jeg tidligere har været meget svær at regulere, men jeg har aldrig oplevet noget som dette. Det startede da jeg skiftede til den nye Eltroxin, men det undrer mig godtnok virkelig at T3/T4 kan være så høj, uden at det har tilsvarende mærkbar effekt i kroppen.

Jeg skal til endokrinologerne på Righshospitalet i slutningen af august, hvor jeg vil spørge om de har nyt info her ;o).

Jeg håber, du har fået det bedre :o)!
  • Hej morzilla
    Håber du snart får det bedre, din symt lyder jo som for lavt stofskifte og ikke for højt? det bliver spændene at høre, hvis du skriver hvordan det er gået efter din kontrol.
    Kærlig Hilsen Marta
Log in eller Registrér for at kommentere.