Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Nogen der ved om man kan tabe sig??

Jeg har haft for højt stofskifte i en del år nu og har taget thycapzol i hvertfald 2 år. Og jeg har taget nogle kg på. Og jeg syns det er enormt svært at tabe mig. Nogle der kan give nogle tips?
Skal jeg virkelig træne sindsygt og spise vildt meget sundt? Mine tal falder og stiger hele tiden det er som om de ikke kan få styr på det og vi er igang med at snakke om operation eller den pille man kan få.

På forhånd tak:-)
Mvh Anni

Kommentarer

• Mange tak til jer det kun læser uden at give nogle råd!!!!
  • Når man kommer ind på ND's side er der ude i højre side en kolofon med overskrifter - ikke andet. Jeg - og sikkert mange andre bliver lige nysgerige efter at vide hvad der gemmer sag bag denne overskrift, og når man så ser, det er et emne man desværre (eller heldigvis - alt efter anskuelse) ikke ved noget om, ja, så bladrer man videre.

Det er sikkert grunden til at du endnu ikke har fået nogle bud, men - kære ven - du har været inde i et døgn, prøv med lidt tålmodighed, så kan det da være, der er nogen, der kan hjælpe dig. Jeg har i hvert fald observeret at netop under emnet stofskifte er der ret så aktivt her på ND.

Jeg håber, du får nogle gode debatindlæg.
  • Kære Anni.

Jeg har heller aldrig døjet med vægten. Så derfor kan det være lidt svært at svare dig.
    Mange holder også nok ferie for øjeblikket - hvorfor du nok ikke umiddelbart skal forvente et ordentligt svar.
    Så jeg kan kun tilslutte mig, ovennævnte indlæg.

Men jeg hæftede mig ved, at dit stofskifte svinger meget. Hvis det til tider er meget lavt, kan det måske været grundet de ekstra kilo??

Hvad ligger dine stofskiftetal på??

Kærlig hilsen Annemarie
  • Kære Anni.

Jeg kan sådan set godt forstå, at du er desperat. Det er vi sikkert flere end dig der er. Jeg vil godt forsøge at bidrage med, hvad jeg har af erfaringer. I dag er mit stofskifte for lavt, men det startede med at være kæmpehøjt i 1993 og så fik jeg thycapzol. I løbet af en måned tog jeg 14 kg på, og dengang var jeg 44 år og havde altid været normalvægtig. Jeg var desperat. Jeg læste dengang at 40% af de som tager thycapzol tager på i vægt. Men det hjælper jo ikke dig, ligesom det ikke hjalp mig.

I 1998 blev mit stofskifte så for lavt og jeg stoppede med Thycapzol, men det hjalp ikke på vægten. Tværtimod tog jeg langsomt mere og mere på, og jeg har prøvet alt igennem årene. Alle mulige kure som vægtkonsulenterne (kunne jeg ikke tåle med min sygdom), vægtvogterne, netdoktors slankekoncept herinde, Jeg har købt programmet Helsevagten og talt og talt kalorier og vitaminer osv. I bedste fald tabte jeg 2-2½ kg og så stod vægten stille i ugevis og jeg endte med at tage lidt mere på hver gang. Og tit blev jeg også syg af at være på en eller anden kur. Og jeg kan godt sige dig, at jeg aldrig har vænnet mig til min overvægt.

Jeg tror på, at jeg nu har fundet en måde, der virker for mig, for jeg har på 3 måneder tabt 4 kg.

Hver dag gør jeg gymnastik i et kvarter og går en tur - i helt almindeligt tempo - i minimum ½ time og meget gerne 1 hel time. Jeg spiser 6 gange om dagen, men ikke ret meget. Jeg spiser langsomt, så jeg kan mærke når jeg er mæt og så stopper jeg, uanset om jeg har spist op eller ej. Om formiddagen spiser jeg kun frugt, og hvis jeg føler mig meget sulten ½ skive rugbrød til uden noget på. Men ellers morgenmad, kaffe og toast m. ost (30+). Frokost rugbrød med noget fisk som regel eller rest fra forrige aften. Om eftermiddagen et eller andet knækbrød, evt. frugt, eller nødde/rosinmix, som jeg altid har stående. Til aftensmad spiser jeg kun kød og salat/grøntsager - ikke kartofler, ris, pasta eller brød, når jeg synes jeg mangler kartofler, spiser jeg kartoffelmadder til frokost, eller laver aftensmaden om og undværer kød og spiser en kartoffelret. Sidst på aftenen spiser jeg evt. 20-30 g havregryn m. jordbærmarmelade eller sukker og minimælk på.
    I alt drikker jeg nok 3/4 liter minimælk, 2½ dl juice, kaffe og vand i løbet af en dag.

Jeg har besluttet mig til, at jeg ikke vil være sulten og gå rundt og forbyde mig selv at spise noget, så hvis jeg er sulten, spiser jeg et eller andet - også uden for de 6 måltider.

Er jeg ude spiser jeg lidt af alt, men kun lidt og kun indtil jeg er mæt. Men også lidt af evt. chokolade o.l. Jeg forsøger meget at følge min krops behov, og den har det virkelig bedre på denne måde.

Det er sådan stort set, hvad jeg er kommet frem til hjælper og virker på mig, og selvom det går langsomt, ja så går det fremad ;o))) så jeg er ret glad for tiden.

Du skal bare spørge, hvis der er andet, du gerne vil vide ;o)))

Kærlig hilsen Gitte
  • For 1 1/2 siden fik jeg konstateret for højt stofskifte fordi jeg havde meget hjertebanken, forkammerflimmer. Jeg kom i behandling med Thycapzol og mit stofskifte blev langsomt stabiliseret. Min vægt steg langsomt og det blev ikke bedre da jeg her i foråret stoppede med at ryge. Mit stofskifte blev nu for lavt og jeg tog støt på. 9 kg vejede jeg nu mere end da jeg startede på Thycapzol. Nu trapper jeg igen op i Thycapzol fordi mit stofskifte igen er blivet en del for højt. (Desværre har jeg aldrig tabt mig når mit stofskifte var højt, jeg er bare mere sulten) Jeg meldte mig ind i De Danske Vægtkonsulenter og har nu tabt 5 kg. Så for mig virker den måde at spise på. Jeg er aldrig sulten og må spise guf, kager, mayonaise(det har jeg ikke spist i flere år) OG taber mig. Selvfølgelig er sammensætningen og tilberedningen af maden en anden end jeg plejer men den smager godt og er sund.
    Jeg har åbentbart svært ved at finde ud af hvor store portioner af forskellig mad jeg har brug for, derfor er DDV´s retningslinjer godt for mig. Alt skal vejes og jeg skal have forskelligt kød, æg, fedtstof, ost osv hver uge.
    Dét der virker for nogen virker ikke for andre, så du må prøve om det er
    noget for dig.
    Held og lykke
Log in eller Registrér for at kommentere.