Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

kronisk tilstand under højre knæ

Redigeret 21 juli, 2009, 06:45 i Fod- og knæskader
Hej

Jeg er en 22-årig mand der stort set ikke har kunnet gå i over 3 måneder. Jeg laver dette indlæg i håb om at der måske er nogen der kan genkende symptomerne og hjælpe med en diagnose.

Baggrundsinfo:

1.) Jeg stoppede med at spille fodbold da jeg var teenager pga. af smerter under højre knæ, som opstod efter spil. Dette kan have relevans.

2.) Mit højre knæ siger ”knæk” når jeg trækker det sammen (når min læg presses imod mit baglår). Dette har muligvis ingen relevans for skaden, men mit venstre knæ siger bare ikke ”knæk”.

Skadens forløb:

Ved intensiv løbetur fremkommer smerte under højre knæ. Jeg behandler med RICE. Efter en uge med ro og ingen gener forsøger jeg med en forsigtig kort løbetur. De samme gener genopstår efter 5 min. Jeg giver det atter en uges ro og går imens til min læge som henviser mig til fysioterapi. Her får jeg forklaret en øvelse (læg på ryg med knæ under ”pølle” og stræk knæerne ud), som jeg synes virkede godt mht. at styrke musklerne omkring mit højre knæ uden at genere skaden. Jeg påbegynder også anvendelsen af knæbind (Jeg er betydeligt dårligere gående uden). Atter forsvinder den betændelsesagtige tilstand under mit knæ og jeg er f.eks. til koncert i uniparken (Århus), samt i byen bagefter uden gener. Der er nu gået yderligere 3 uger. På trods af at jeg nu kan gå normalt igen så får jeg ofte en rivende fornemmelse under mit højre knæ ved gang. Dette gør sig også gældende i de efterfølgende episoder. Min Fysioterapist mener at vi godt kan gå over til direkte belastning af højre knæ. Under anvendelse af en lårmuskelmaskine (sådan en i et fitness center) med meget lav, men direkte, belastning af højre knæ/ben genopstår skaden. Betændelsestilstanden er nu intensiveret og det tager 3 uger at komme af med tilstanden hvori knæet i 1 uge er konstant hævet. Min fysioterapist forklarer hævelsen med at væske i benet sætter mine knæmuskler ud af drift således at de hurtigt svinder og overanstrenges. Efter de omtalte 3 uger er jeg (med knæbind) faktisk normalt gående. Da jeg så trodser mine trapper (Jeg bor desværre på 3. sal) og handler ind i supermarkedet, samt går en 10 minutters tur senere på dagen går det galt igen. På vej hjem fra min gåtur bliver mit højre knæ/ben ”tungt” og jeg skal nærmest hive det med for at gå normalt. Jeg oplever uden for min dør et lille prik under mit højre knæ og resten af dagen kan jeg kun se til imens betændelsestilstanden langsomt, men sikkert sætter ind igen. Min læge konkluderer under en konsultation at min muskelmasse på højre læg og lår er betydeligt svundet ind i forhold til det venstre (raske) ben, og henviser mig til ortopæden. Der går atter 3 uger hvori hævelsestilstanden i periodens afslutning er lidt længere end sidste gang. Efter betændelsen atter er forsvundet vender styrken i mit ben dog ikke tilbage da min muskler er meget svage i højre ben. En 5 minutters gåtur fremprovokerer 4 dages hævelse af benet. Jeg kommer til en ortopæd på en privat klinik, pga. af behandlingsgarantien atter træder i kræft og pga. at jeg ikke kan komme for i det offentlige før tidligst efter 8 uger. Ortopæden nævner at det kan være noget med en OSGOOD-SCHLATTER SYGDOM, og sender mig til en MR-scanning for at få mere info. I købet af den uge hvor jeg venter på resultatet af scanningen sker der noget mærkeligt. Imens at skaden før altid er gået i sig selv (for så at komme frygteligt tilbage) så forsvinder den ikke helt denne her gang. På trods af at der ikke er nogen betændelsesagtig tilstand længere så kan jeg mærke en slags lille klump under mit højre knæ og jeg kan kun gå akavet ved at bøje i det højre knæ når jeg går. Hvis jeg prøver at gå normalt (forcerer bevægelsen af det højre ben på trods af tunghedsfornemmelsen) så bliver jeg belønnet med den føromtalte rivende ubehagelige fornemmelse under højre knæ. Jeg forsøger mig med noget cykling for at genoptræne/vedligeholde mine muskler i højre ben, idet den måde at gå med bøjet højre knæ hurtigt udmatter mig. Det går godt i 4 dage hvor jeg ikke bruger højre ben men stort set kun træder med venstre. Da jeg så begynder at træde med højre ben får jeg atter hævelse i 4-5 dage. Resultatet fra min MR-scanning giver ikke nogen god forklaring på mine knæ problemer og Ortopæden vil derfor se på mig igen.

Det er her jeg er i dag, dvs. jeg venter på den dag hvor jeg har en tid. I de sidste uger her har jeg ikke haft den betændelsesagtige tilstand under mit højre knæ fordi det lader til at mit forlår/knæ hæver op inden jeg kan ”nå” at belaste den oprindelige skade. Jeg ved ikke om dette direkte skyldes skaden eller om det er en konsekvens af at jeg har lav styrke i benet således at det let overanstrenges.

Mvh. Anders
Log in eller Registrér for at kommentere.