Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Sår/revne i mundvigen

Redigeret 6 august, 2009, 06:49 i Åben debat om tænder og mund
Hej

Jeg har et sår/en revne i mundvigen, som ikke går helt væk. Det er ikke forkølelsessår. Området er tørt, skaller og så kommer der en revne. Jeg kan holde det ned med Aloe Vera gel, men det forsvinder ikke. Lægen har ikke umiddelbart noget bud på, hvad der kan gøres ved det - har nogen her et godt bud?

NB: Jeg er multiallergiker.

Tak for hjælpen.

Pia

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Pia

    Jeg har ikke forstand på allergi, men jeg har et par forslag til, hvad dine problemer med læberne kan skyldes.

    Jeg havde selv voldsomme problemer med sår og revner på læber og i mundvige. (Jeg havde også mange andre symptomer, men lægen mente ikke, at han kunne hjælpe mig). Det viste sig efterfølgende, at jeg havde en meget lav blodprocent på grund af jernmangel.

    Når jeg søger på www.google.dk, kan jeg se, at sår og revner på læber og i mundvige også kan opstå af andre grunde end jernmangel, f.eks. B2-vitaminmangel, folinsyremangel eller B12-vitaminmangel.

    I følgende link står der om B2, som også kaldes riboflavin:
    ”Typiske symptomer ved riboflavinmangel er revner ved mundvigene…”

    http://www.vitalraadet.dk/164.0.html

    Og i følgende link er der også nogle forslag til, hvad årsagen kan være:

    http://www.apoteket.dk/Sygdomsleksikon/ ... dvige.aspx

    Din læge kan undersøge dig for jernmangel, folinsyremangel og B12-vitaminmangel, men en almindelig læge kan normalt ikke undersøge for B2-vitaminmangel. Der sker dog ikke noget ved at tage et tilskud af B-vitaminer. Man skal normalt tage alle B-vitaminerne, da de er afhængige af hinanden for at virke optimalt.

    Jeg håber, at du kan bruge nogle af mine ideer.

    Mange hilsner

    Kamelia
  • Indstillinger
    Hej - og tusind tak for dit hurtige svar!

    Jeg tror ikke, at jeg har vitaminmangel. Jeg spiser virkeligt meget sundt med rigtigt meget grønt, ost/mælkeprodukter, bønner/linser/kikærter osv., brød er altid fuldkorn, æg, vegetabilsk Omega3 olie, men ikke meget kød, ganske lidt sukker, men innen fisk/nødder/frø oa. som jeg ikke kan tåle. Jeg tager dagligt 1 Omnimin tablet (2 i perioder med meget allergi) samt 1-2 kalk med d-vitamin (er pga allergibehandling i perioder meget solfølsom og har haft for lavt d-vitamin). Min læge siger, at jeg er den sundeste patient han har :-).

    Men - pga dårlig ryg får jeg ikke meget motion / kredsløbstræning og jeg har generelt en lav muskelmasse.

    Omnimin indeholder mange vitaminer/mineraler - og meget af hver http://www.netspiren.dk/pi/Omnimin-180- ... 4-534.aspx - bl.a. 400 mcg folinsyre og 20 mg B2.

    hilsen
    Pia
  • Indstillinger
    Hej igen

    Jeg spiste også meget sundt, dengang jeg fik jernmangel. Men jeg fik ikke meget kød, og jeg havde kraftig menstruation. Min læge sagde også dengang, at jeg var meget sund. Af blodprøver havde han kun undersøgt mig for kolesteroltallet, og da det var ekstremt lavt, sagde han, at jeg var så rask, at jeg ville kunne leve, til jeg blev hundrede år!

    ”Det vil jeg ikke håbe, når jeg er så syg, og du ikke kan hjælpe mig,” sagde jeg. Jeg gik derefter til en kostvejleder, som omgående sagde, at jeg burde have tjekket min blodprocent. Med noget besvær fik jeg overtalt min læge til at undersøge blodprocenten, som viste sig at være meget lav.

    Det hjalp med det samme på mit helbred, da jeg begyndte at tage jernpiller.

    Jeg lægger mærke til, at du skriver, at du ikke spiser ret meget kød. Jeg troede også dengang, at man kunne få de ting, som man normalt får fra kød, ved at spise bønner og kikærter og lignende, og jeg vidste, at der er jern i grønne planter som f.eks. persille. Men jernet fra planter er ofte sværere at optage.

    Jeg kender udmærket Omnimin, for jeg tager det selv. Jeg har også tidligere taget 2 piller dagligt, men jeg er blevet gjort opmærksom på her på Netdoktor, at man muligvis får for meget kobber, hvis man tager 2 hver dag, så jeg er gået ned på 1 om dagen.

    Når du tager 2 Omnimin om dagen, har du nok ikke vitaminmangel, men jeg vil mene, at der stadigvæk kan være en risiko for, at du har jernmangel. Hvis jeg var dig, ville jeg bede lægen tjekke blodprocenten.

    Men det kan jo være, at der er andre, der har et bud på, hvad dit problem skyldes.

    Mange hilsner

    Kamelia
  • Indstillinger
    Hej Kamelia

    Tak igen! Det er vist en god idé at jeg får checket min blodprocent - det ser jeg nu udfra det du beskriver - tak for det!

    Og ja, jeg er opmærksom på at man kan få meget Omnimin, så jeg tager kun 2, når jeg er syg eller får sprøjter med binyrebarkhormon mod allergi :-)

    Mange hilsener
    Pia
  • Indstillinger
    Kendte engang en pige der fik tør hud i mundvigene og fik sår når hun spiste slik med visse E-numre i. ved ikke om det kunne være en hel "normal" allergisk reaktion som man kunne undgå ved at cutte visse emner ud af kosten?
  • Indstillinger
    Jeg har fået svar på blodprøver og min blodprocent er fin - men visse jernværdier ligger lige på vippen. Så aftalen med lægen er, at jeg tager jerntilskud i 3 mdr.

    Han mener iøvrigt at der nok er svamp i såret, hvilket jeg er tror er rigtigt - det bliver nemlig værre når jeg har spist sukkerholdig mad. Og jeg havde i juni måned en svampeinfektion i munden (bivirkning til binyrebark injektioner mod allergi), som godt nok blev behandlet med tabletter - men der kan åbenbart godt være lidt tilbage, som kun viser sig i såret.

    Der er også lidt infektion, så jeg har fået både Brentan og Fucicort til at smøre med samt Mycostatin til at skylle munden i.

    Mange tak for hjælpen med gode råd!!!
Log in eller Registrér for at kommentere.