Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Skal man holde pause fra p-pillerne?

Redigeret 20 august, 2009, 12:39 i Prævention
Hej

Er det en god ide at holde en pause på et par mdr. eller ligende fra sine p-piller? Jeg er 25 år og har taget pillerne i 10 år. Jeg synes ikke rigtig jeg kan finde nogle informationer om dette emne, men min veninde har sagt til mig at jeg kan miste sexlysten hvis ikke jeg holder en pause... er det en skrøne eller?

MVH
Sport og motion

Kommentarer

  • Indstillinger
    Ja, det vil jeg bestemt mene er en god ide. Mange læger mener dog, det er totalt ligegyldigt, men hvis du på denne debatside læser under "udsættelse af mens v. p-piller", vil du finde et længere indlæg fra mig, hvor jeg begrunder, hvorfor jeg synes det. Der gør jeg også opmærksom på, at det altså er en holdning, jeg har - og altså ikke endegyldige beviser, men der er jo kun en til at passe på din krop - og det er dig selv.

    Du kan også gå op under "kvinder" og læse i debatten om "snart gravid". Der kan du læse flere indlæg fra kvinder, der gerne vil være gravide, men altså i meget lang tid efter ophør af p-piller stadig er under påvirkning af dem. Især er det en debat "ømme bryster", hvor trådstarter og jeg desværre kom voldsomt skævt ind på hinanden fra start, men hvis du læser hele debatten, vil du kunne læse nogle meget interesante ord fra trådstarter, som altså viser, at jeg ikke er helt alene om min holdning til p-piller indtaget uden pauser i årevis.

    Hvorvidt man mister sexlyst, kan jeg ikke hjælpe dig med.
  • Indstillinger
    Hej Lotte123

    Tak for dit svar. Jeg har nu læst ”udsættelse af mens v. p-piller” og må indrømme, at jeg er enig med Kilde55. Det er pænt af dig at dele din personlige holdning til p-piller, men jeg leder i højere grad efter nogle beviser som fx undersøgelser der viser effekten (eller mangel på samme) af at tage pauser fra p-pillerne.

    MVH

    Lumse123
  • Indstillinger
    Som jeg skrev i det andet indlæg, så er det ikke i et debatforum, man finder beviser.

    Dit personlige bevis finder du ud af den dag, du måske gerne vil have barn - forhåbenligt bliver du så gravid uden problemer - og det gør de fleste da heldigvis.

    Jeg ville egentlig så gerne debattere, hvad der er forkert ved at holde en pause en gang i mellem, så man lige selv kan finde ud af, at ens krop fungerer som den skal, men det er åbenbart et frygteligt tabuemne; hvorfor forstår jeg ikke.

    Jeg håber, du finder dine svar.
  • Indstillinger
    Jeg er 21 år og har taget p-piller siden jeg var 17, altså kun 4 år, og følte alligevel at det ville være godt med en pause da jeg havde på fornemmelsen at min manglende sexlyst samt hovedpine og andre "småting" kunne skyldes p-piller, til trods for, at min læge ikke mente at p-piller kunne have noget med det at gøre efter at jeg ikke har haft problemer med dem i alle de år.
    Min erfaring med læger er, at du trods alt er den der kender din krop bedst af alle, så hvis du har en fornemmelse for noget, så følg din krops signaler og gør hvad du føler for, istedet for blindt at lytte til din læge. Jeg har i hvert fald fået min sexlyst tilbage, samt fået mere "følelse" med min krop og en masse af de "småproblemer" jeg havde er forsvundet. Disse problemer kom først efter års brug af p-piller.
    Så jeg vil bestemt mene, at det er en rigtig god idé, i hvert fald for nogle, at holde pause med hormonbomberne! Spring ud i det og hold en pause. Forstår egenligt ikke hvorfor det skal være så stort et dilemma, du kan jo bare starte igen efter nogle måneder?
    Vh. Amalie
  • Indstillinger
    Svar til Lotte: jeg har forstået hvad du mener, men vil du ikke lade værre med at skrive mere på denne tråd, da du ikke kan komme med et svar i den retning jeg gerne vil have. Nu har jeg jo skrevet at jeg gerne vil have mere end personlige holdninger. Det er fint at du gerne vil debatere om man skal holde pause eller ej, men så kan du starte en trå kun til det. Den kan fx hedde "erfaringer med pause fra p-piller" eller noget i den dur...

    Svar til AmalieRose: tak for dit svar. Sagen er at jeg helst vil blive p-piller, så det er ikke fordi at min læge råder mig til at blive ved, at jeg gøre det. Og har ingen problemer med sexlyst, hovedpine osv... jeg vil bare heller ikke ødelægge moget, hvis der nu ligger beviser for, at p-piller er skadende med mindre man holder pauser...
  • Indstillinger
    Der er ingen beviser for at det ødelægger noget, men jeg ved ikke om der er beviser for det modsatte heller :) Hvis man ikke har problemer med sine p-piller kan jeg ikke se grund til at stoppe, medmindre man gerne vil være "naturlig".
Log in eller Registrér for at kommentere.