Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Ømhed, knude i højre bryst?

Redigeret 19 juli, 2009, 09:05 i Åben debat for kvinder
Hej alle sammen,

Jeg er en ung kvinde på 23 år. I efterhånden et stykke tid har jeg følt mig øm i mit højre bryst. Det er ikke nogen vedvarende smerte, men blot ved berøring eller i forbindelse med at jeg sover på ryggen eller maven.
Når jeg føler efter er det som om at jeg kan mærke en eller anden ujævnhed, men jeg er i tvivl om det i virkeligheden er en knude, en kirtel eller om det blot er brystvævet, som jeg kan mærke?
Min frygt er selvfølgelig, at det er en ondartet knude, og derfor vil hellere end gerne undersøges for at få det afklaret. Problemet er bare at min læge holder sommerferie de næste ugers tid. Vil det evt. være muligt at blive undersøgt hos lægevagten, selvom der jo ikke er tale om akut sygdom?

Håber evt. at nogen ligger inde med et godt råd..?

Rigtig god sommer!

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg tror ikke du behøver at være nervøs. Jeg vil naturligvis ikke bagatellisere det, men jeg har tidligere følt en ømhed , som ligner det du beskriver.

    Jeg har også haft en knude i brystet og den føltes helt afgrænset uden ømhed.
    Den blev fjernet og var godartet.

    citat

    Mastalgi - ømme bryster
    Ømme bryster, på latin mastalgi, er meget almindelige hos kvinder og kan også forekomme hos mænd. Brysterne kan også blive knudrede og føles tunge og smertende. Det begynder oftest ved 36-års alderen, men kan begynde allerede i 12 års alderen eller så sent som ved 63 år. Symptomerne varer gennemsnitligt i 12 år og kan give problemer i sexlivet samt ofte ved arbejde og motion. De kan også medføre angst hos kvinden for alvorlig sygdom.
    citat slut


    Så galt har jeg nu ikke haft det, men lidt ømhed i perioder. Jeg ville ikke være nervøs for at vente til min læge kom tilbage.
    Vagtlægen mener jeg ikke man skal bruge i den slags tilfælde. Du har lov til , at søge en anden læge, når din egen har ferie. Det ville jeg gøre, hvis jeg var nervøs.
  • Indstillinger
    selvfølgelig skaldu til lægen,men jeg tror godt du kanvente til efter hans ferie.

    Det kan vel ikke tænkes at du er øm, fordi du hele tiden skal mærke efter på dit bryst,for at se om "det" stadig er der.
    Det har jeg gjort mange gange i mine unge dage, og blev mere og mere øm, for det er ikke småting man kan mærke i sit bryst, så prøv at holde "fingrene væk" nogle dage. Jef fik også fjernet en cyste, da jeg var på din alder,den var heldigvis godartet, og du skal huske at det er trods alt de fleste når man er ung.
    Men man da altid tage det alvorligt og snakke med lægen.
    KH en gammel klog kone.
  • Indstillinger
    I skal ha' tusind tak for svar! Jeg skal i hvert fald ha' det undersøgt snarest muligt, men er ikke længere så nærvøs. Fortsat god dag :)
Log in eller Registrér for at kommentere.