Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Trykken / oppustet i venstre side af tarmene/maven

Hej

Havde dette strukket sig over et par dage havde det ikke været værd at nævne - men nu er det på 4-dagen. Min mave har været oppustet og opført sig mærkeligt siden i fredags. Op til da drak jeg en del alkohol og spiste ikke særlig meget - jeg ved ikke om dette har noget at sige, men så alvorlig en konsekvens burde dette dog ikke have vil jeg mene.

Jeg er samtidig begyndt at træne (dog ikke mavemusklerne endnu) - ved ikke om det har noget at sige. Min kost har ikke ændret sig særlig drastisk.

Lige nu føler jeg min mave er oppustet, især er denne følelse ca. 6 cm. under navlen, lidt til venstre. Det er lidt som om det næsten hænger sammen med blæren, men så alligevel ikke. Det er følelsen af at det er lidt "ballon-agtigt" lige det område. Jeg forestiller mig at tarmen har slået knude på sig selv eller lignende og at afføringen har svært ved at passere eller lignende. Min afføring er forresten fin nok når først den er ude, men der er en del luft i maven og en smule mere ubehag end normalt når den skal igennem.

Først og fremmest vil jeg have afkræftet at det kan være mavesår - det sidder forholdsvist langt nede, og der er nærmere tale om en sjælden dunken og lidt ubehag/luft end en egentlig smerte. Det mest irriterende er som sagt oppustetheden fordi den er der mest - og især når jeg sidder ned. Ikke når jeg går/løber eller ligger ned. Jeg håber ikke at det er mavesår, men det virker underligt når det sidder så langt nede.

Men på den anden side kan jeg slet ikke finde ud af hvad det ellers skulle være. Det er som om det særligt er lokaliseret lige det sted 5-6 cm. under navlen og lidt til venstre - og der er en følelse af oppustethed og som om noget der måske er lidt hævet - jeg ved det ikke - kan ikke mærke noget når jeg føler og når jeg trykker godt ind gør det ikke ondt. Det der kommer tættest på smerte er en slags lille ubehag/ondt i maven fornemmelse men det kommer kun en sjælden gang i mellem og varer et par sekunder. Det er bare fouroligende at det er lidt ét specifikt sted.

Jeg ringer til lægen i morgen og aftaler tid, for jeg kan ikke få det ud af hovedet og maveregionen er ret så dominerende. Nu sidder man jo og gejler sig selv fuldstændig op og tror det er livstruende mavesår og alt muligt. Nogen her der har prøvet noget lignende?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hvad endte dette med? jeg har noget der minder om dette.
  • Indstillinger
    Hey. Var til lægen og blev trykket på maven, og hun konstaterede at det i hvert fald nok ikke var blindtarmsbetændelse. Det var dog allerede blevet lidt mere afslappet der. Hun kunne ikke helt komme frem til noget, og gav mig bare de sædvanlige kostråd og evt. nogle piller mod halsbrand. Sagde at hvis det blev værre skulle jeg straks komme tilbage.

    Eftersom det også gjorde ondt når jeg bare spændte mavemusklerne udadtil og så presser lidt hårdt på dem, og altså ikke kommer ind i selve indvoldene, så tror jeg ikke det var noget indre, men derimod muskler? Jeg har taget omkring 10 kilo på indenfor det sidste år og ellers altid være meget tynd, ved ikke om det her noget at sige.

    Men nu er der noget igen - når jeg spænder og så mærker med et tryk med fingrene 5 cm. til højre og lidt op for navlen gør det ret ondt. Når jeg trykker helt ind føles det bare lidt ubehageligt som det nu gør når man trykker ind på tarmene. Jeg forstår det ikke. Også når jeg strækker ud gør det ondt i maven der, men igen føles det som om det er noget ydre, ved musklerne.

    Jeg forstår det ikke rigtigt... Måske var det efter jeg havde lige længerevarende sex her for nyligt, men ellers har jeg ikke rigtig anstrengt mig.
  • Indstillinger
    Hej jeg er en pige på 13 år, for ca. 5 dage siden begyndte der at ske de samme for mig, det irritere mig så meget, og jeg vil bare gerne vide hvad det er, har du fundet ud af hvad det er??
Log in eller Registrér for at kommentere.