Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Jeg tror jeg har katteallergi, HJÆLP!

Redigeret 29 december, 2011, 05:14 i Allergi
Jeg er en 16 årig pige, som har et stort problem. Jeg tror jeg har allergi for katte! Eftersom jeg har haft min kat i 7 år, som betyder virkelig meget for mig, for har haft hende i stort set hele min barndom kræmes jeg ved tanken om at jeg må aflevere hende. Jeg har ikke fortalt noget til min mor eller lille søster, for det ville sikkert komme som et chok for dem at aflevere vores kat på et internat og det er det jeg helst ville undgå! Men idag, har jeg (desværre) fået at vide at min mor har tænkt sig at adoptere en lille mis, og tanken om at jeg ville få det endnu være kan jeg altså ikke længere tumle rundt med. Jeg støvsuger og vasker gulv hver eneste dag, og tør støv af. Jeg binder en bandana sådan så den dækker min mund og næse hvergang jeg skal børset min kat og tager solbriller på. Men hvis jeg glemmer at gøre alle de ting, så nyser jeg, og gnubber i mine øjne sådan så de bliver røde og små, og min gane klør så forfærdeligt! En af mine veninder har to katte, og hver gang jeg er hjemme hos hende så får jeg det sådan. Til det endelig spørgsmål: Er der en eller anden måde jeg kan bekæmpe min allergi på, noget medicin eller noget som jeg kan eventuelt spise/drikke? eller noget som kan lindre det. ville gøre hvad som helst bare for at beholde min kat :-(

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det er da noget skidt med dig! Jeg tror at du er nødt til at komme omkring lægen og blive undersøgt - bare for at sikre at der ikke skulle være noget andet galt. Og så skal du nok i gang med noget behandling, f.eks. antihistamintabletter, øjendråber og næsespray.

    Men - behandlingen er kun symptombehandling. Det bedste for dig vil være ikke at have kat derhjemme, men der er nogle andre muligheder. Du kan blive vaccineret mod katteallergi - det tager 3-5 år, og de fleste får det bedre i løbet af 6-12 måneder. Snak med lægen om det. Og så kan du gøre en del derhjemme:

    Du skal holde katten ude af dit værelse, og helt absolut ude af din seng.
    Når du har kælet med katten, så vask hænder, og gå i bad inden du går i seng om aftenen.
    Lad være med at kæle med katten med dit ansigt/hår/pande (det kan godt være svært da mange katte gerne vil "gnide pande", men det bør du undgå)
    Sørg for at katten ikke kommer i nærheden af nyvasket tøj.
    Tag det tøj, du har brugt, af i badeværelset, så kattehårene ikke kommer ind på dit værelse

    Og så bliver du altså nødt til at snakke med din mor om det :-). Det vil også være bedst, hvis det er hende, der gør rent (især støvsugning), fordi rengøring hvivrler det hele op. Det kan også hjælpe at købe en støvsuger med et godt allergifilter, så partiklerne bliver inde i støvsugeren (ellers puster støvsugeren faktisk ret meget af det ud igen).

    Men som sagt - til lægen med dig :-). Du kan have andre allergier/fejle noget andet som forvirrer billeder. Rigtigt meget held og lykke med det!!!

    Mange hilsener
    Pia
  • Indstillinger
    Du kunne måske også overveje www.allergikompagniet.dk

    Det er en lidt alternativ behandlingsmåde, men de påstår hårdnakket at de
    kan kurere enhver form for allergi.

    Er selv ved at overveje, at give min datter en behandling - inden jeg får vores kat aflivet :)
  • Indstillinger
    En lille advarsel. Min søn tåler heller ikke katte. Men da hans kone og lille søn elsker katte, så fik de en.
    Det gik nogenlunde, men det var ikke helt godt, så den måtte blive i kælderen for det meste.
    Så en dag fik den killinger og så gik det helt galt. Det skulle de naturligvis have undgået, det havde været det klogeste.

    Han kunne ikke få luft. !!!!!!!!!
    Han kunne ikke opholde sig i huset, så de måtte skyndsomt aflevere dem alle.
  • Indstillinger
    Hej Mich551g...

    Går det bedre med din katteallergi nu?
    Det håber jeg for dig!!
    For det er altså ikke rart at lide af katteallergi...
    Jeg ved hvordan det er, for jeg har nemlig selv katteallergi, som jeg fik konstateret da jeg var 5 år gammel, men den er nu så småt begyndt at gå væk igen, eftersom man kan vokse fra den, så du kan vel også sagtens vokse dig fra din!!
    Og hvem siger at det lige er katte du er allergiske over for??
    Det kunne jo være noget helt andet du er allergisk over for, det er jo ikke til at vide...
    Men jeg synes også at du skal tage til lægen, hvis du ikke allerede har været der, men held og lykke med det hele, og håber ikke at du har katteallergi mere!!

    Mvh. Caroline :)
Log in eller Registrér for at kommentere.