Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Mundtørhed om natten

Redigeret 18 marts, 2013, 12:39 i Åben debat om tænder og mund
Hej,hej - jeg er 77 år,i fin form , fin kondition, tager kun kosttilskud 1 fiskeolietablet plus 3 cilika daglig ellers ingen medicin. Plages om natten af mundtørhed - ret udpræget - xerodent hjælper et par timer - men hvad er årsagen til genen mon? Min læge siger bare jeg skal drikke vand - men der er jo noget, der ikke fungerer normalt - mon det kan være hormonelt?
Der må være andre, som også tilsyneladende er sunde og raske, der har lignende problemer.
Motionisten.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej hej
    Jeg havde selv mund tørhed pga af medicin og fik råd om at lave mit eget kunstigt spyt....man kan også købe det, ellers tyggede jeg tyggegummi (går ikke om natten ;)
    håber du kan bruge dette?. Jeg ved ikke om det er homonelt, men det er ofte medicin der er synderen eller for stort gebis???

    Du er vel undersøgt for diabetes ? der er også en sygdom der hedder sjøgren den kan du læse om her på netdoktor, mener jeg.
    hilsner Dowling







    http://www.stovringtandplejeteam.dk/06_ ... oerhed.htm

    http://www.fleregladesmil.dk/default.asp?id=44&mnu=3

    http://www.dsgnet.dk/Sites/artsym/Mund- ... B8rhed.asp
  • Indstillinger
    Hej 151131 og Dowling

    Både jeg selv og min søn, der er 35 år har dette problem. Jeg tror, at jeg har en forklaring.

    Sagen er, at vi af en eller anden grund begynder at sove med åben mund, når vi bliver ældre. Prøv at lægge mærke til ældre mennesker, der sover. De ligger meget tit med åben mund. Og når vi gør det, bliver munden udtørret, fordi vi trækker vejret gennem munden, i stedet for gennem næsen som normalt.

    Min søn på 35 år er jo ikke i den alder, hvor man af mystiske grunde begynder at sove med åben mund, men han har desværre allergi, og det betyder, at hans næse ofte er tilstoppet, og at han derfor er nødt til at trække vejret gennem munden. Han klager også over, at han er meget tør i munden, når han vågner om morgenen.

    Jeg synes også, at det er irriterende at vågne midt om natten, med en mund, der er tør som sandpapir. Men jeg har vænnet mig til at have et glas vand stående på mit natbord. Så tager jeg lige en slurk vand, hver gang jeg vågner.

    Jeg ville ønske, at jeg kunne vænne mig af med at sove med åben mund, men det kan man åbenbart ikke. Jeg tror, at det er en af tilværelsens mærkværdigheder, som man bare må lære at leve med.

    Mange hilsner

    Kamelia
  • Indstillinger
    Hej Kameliadame
    Jeg har først set dit svar idag. Og ja mange ældre og også unge sover med åben mund og det kan være forklaringen.
    Du nævner også allergi ved din søn og da jeg fik konstateret allergi var det ikke løbenæse som man høre om , men tørre slimhinder især i munden, der var symptomet.
    Når man får det godt igen glemmer man ofte historien bag og det er jo godt nok;)
    Jeg har støvmidde allergi blandt andet og en forklaring kan også være at det er om natten,når vi løfter dynen i søvne, når vi vender os mm, at der bliver frigivet allergener. Så spørgeren burde også blive undersøgt for allergi.
    Jeg vil dog hævde, at hvis man virkelig lider af mundtørhed, er et glas vand ikke nok lindring, men noget at gurgle med som jeg før var inde på er bedre, men håber da spørgeren finder en løsning og hun må meget gerne svare her så vi kan se hvordan det er gået hende ;)
    Fortsat god sommer
    mange hilsner Dowling
  • Indstillinger
    Hej Dowling

    Hvor er det hyggeligt at høre fra dig! Hvordan har du det?

    Jeg har før været lidt tilbageholdende med at give mig til kende, fordi der på et tidspunkt foregik en del mobberi her på Netdoktor. Men jeg tror, at det er et overstået fænomen.

    Nu er dette jo en debat om tænder og mund, så det er jo nok ikke lige stedet for personlige hilsner. En af dagene tror jeg, at jeg vil skrive lidt i min dagbog her på Netdoktor. Så vidt jeg ved, kan man også nu om dage skrive kommentarer til dagbogen, og så ville jeg blive glad for en lille kommentar fra dig, så jeg kan høre, hvordan det går dig :o)

    Ja, du har ret i, at det er en god ide, hvis folk vil skrive tilbage og fortælle, hvordan de har løst deres problem. Det vil jeg håbe, at mange flere vil gøre.

    Mange hilsner

    Kamelia
  • Indstillinger
    Hej Kamelia,

    Dowling gav dig nogle gode links, men jeg vil lige tilføje at da du siger din søn lider af allergi, så er der muligvis antihistaminerne de er årsag til hans mundtørhed.

    Wikipedia har en god artikel med flere links til information om mundtørhed, men desværre findes siden kun på engelsk: http://en.wikipedia.org/wiki/Xerostomia

    Det er vigtigt at I finder en læge der vil gøre lidt mere ved sagen end bare at anbefale et glas vand, for det kan blive dyrt i længden med følgeproblemer med tænderne. Spyttet er med til at beskytte tænderne og ved udpræget mundtørhed er der højere risiko for cariesangreb og tandkødsinfektioner. Udover at gøre tænderne mere udsatte for cariesangreb bliver de også mere skrøbelige, så der er også større risiko for at en tand knækker.

    Jeg vil lige tilføje at der ikke er grund to panik, da tandproblemerne ikke kommer fra den ene dag til den anden. Men, over tiden kan det skabe problemer.

    Venlig hilsen,

    Thomas
  • Indstillinger
    Hej Thomas

    Tak for linket. Jeg skal give det videre til min søn. Jeg har ikke helt styr på, hvad han gør for at dæmpe sin allergi. Så vidt jeg ved, tager han helst ikke noget imod det, fordi han bliver så træt og uoplagt af medicinen. Egentlig tror jeg, at han kunne finde en bedre behandling, men jeg blander mig ikke.

    Det er ikke lægen, der har anbefalet et glas vand mod mundtørhed om natten. Jeg har aldrig forelagt problemet for lægen. Så vidt jeg ved, har min søn heller ikke fortalt lægen, at han bliver tør i munden om natten.

    Jeg lider ikke selv af allergi og har ikke problemer med tænderne.

    Min søn, der desværre er multiallergiker (støvmider, græs, birk, hassel, hund, kat og fugl og sikkert endnu mere, der ikke er blevet tjekket) har aldrig haft huller i tænderne.

    Men det skader jo ikke at være ekstra forsigtig. Jeg vil fortælle ham om problemet, så han kan forelægge det for sin tandlæge, næste gang han er til eftersyn.

    Mange hilsner

    Kamelia
  • Indstillinger
    jeg har læst div. indlæg om mundtørhed - som er meget, meget irriterende -
    jeg er rask,men lider dog af besvær med at falde i søvn og generelt
    søvnbesvær. Lægerne er ked af at give sovemed. og jeg har valgt at
    købe, uden recept, sovemedicin i Tyskland, som er et antihistamin.

    Jeg vil give "Thomas" i et indlæg ret, at antihistamin giver mundtørhed.
    Selv klarer jeg min mundtørhed - som jeg passer meget på p.g.a. tænderne -
    med vand tilført fresk citron

    kristel
Log in eller Registrér for at kommentere.